رییس مرکز بهداشت کرمانشاه: نگران اپیدمی "وبا" هستیم

رییس مرکز بهداشت استان کرمانشاه با ابراز نارضایتی از وضعیت بهداشت مناطق زلزله‌زده گفت: زباله‌ها در مناطق زلزله‌زده به خوبی جمع‌آوری نمی‌‎شود و فاضلاب نیز به شکل بهداشتی دفع نمی‌گردد و این امر می‌واند اپیدمی وبا را به دنبال داشته باشد.

به گزارش ایسکانیوز، دکتر ابراهیم شکیبا در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به تلاش‌های شبانه روزی تیم‌های بهداشت در مناطق زلزله زده استان، گفت: تیم‌های سیار بهداشتی، روزانه به روستاها و نقاط شهری در مناطق زلزله زده مراجعه می‌کنند.

وی افزود: این تیم ها متشکل از پزشک، ماما، کارشناس بیماری‌ها و کارشناس بهداشت است.

شکیبا تصریح کرد: این تیم‌ها تجهیزات مختلف از جمله دارو، شیرخشک و لوازم بهداشتی را همراه داشته و بر حسب نیاز در میان خانوارهای نیازمند توزیع می کنند.

شکیبا افزود: کارشناسان بهداشت محیط ، بحث سلامت آب و غذا و نیز نحوه دفع زباله‌ها را رصد کرده و کارشناسان بیماری‌ها نیز پیشگیری از بروز و اپیدمی بیماری‌ها را برعهده دارند.

واکسیناسیون 8000 نفر در مناطق زلزله زده

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با اشاره به انجام واکسیناسیون تمام افرادی که در زلزله آسیب دیدند، گفت: تمام افرادی که در زلزله آسیب دیده و حتی خراش دیده‌اند، واکسیناسیون "توام" برای آنها انجام می‌شود.

وی افزود: واکسن توام دو واکسن دیفتری و کزاز است که بحث واکسیناسیون کزاز با توجه به وجود آوار در اطراف افراد مصدوم، برای ما از اهمیت بیشتری برخوردار است.

شکیبا از واکسیناسیون حدود هشت هزار نفر طی روزهای گذشته خبر داد و اظهار کرد: بحث واکسیناسیون همچنان ادامه دارد.

نگران اپیدمی وبا هستیم/ کمبود "سرویس بهداشتی" در منطقه

وی با بیان این‌که اپیدمی بیماری خاصی در منطقه گزارش نشده است، گفت: نگرانی که ما داریم بحث زباله‌های شهر است که راه آب‌ها را گرفته و در اطراف چادرها پراکنده است.

وی افزود: این زباله‌ها می‌توانند اپیدمی بیماری‌های مختلف از جمله وبا را رقم بزنند.

شکیبا به وضعیت سرویس‌های بهداشتی مناطق زلزله زده اشاره کرد و افزود: متاسفانه سرویس‌های بهداشتی به تعداد کافی در منطقه وجود ندارد و دفع فاضلاب به شیوه بهداشتی انجام نمی‌شود.

وی افزود: با توجه به وضعیت فعلی فاضلاب، بارندگی هفته آینده می‌تواند منجر به اپیدمی وبا در منطقه شود.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با بیان این‌که مکان مناسبی برای استحمام وجود ندارد، گفت: مردم استحمام مناسبی ندارند و این امر امکان بروز مشکلات پوستی را فراهم می‌آورد.

احتمال اپیدمی آنفلوآنزا وجود دارد/ خطر خفگی با مونوکسید کربن در چادرها

شکیبا افزود: از طرفی با توجه به آغاز بارندگی‌ها و سرمای هوا احتمال اپیدمی آنفلوآنزا نیز وجود دارد و باید در این زمینه راهکاری اندیشیده شده و به سرعت وسایل گرمایشی در اختیار مردم زلزله زده قرار داده شود.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه نگرانی دیگر در منطقه را بحث خفگی با گاز منوکسیدکربن عنوان کرد و افزود: افرادی که در چادرها اسکان دارند باید دقت داشته باشند که هنگام خواب گوشه‌ای از چادر را باز بگذارند.

شکیبا از برپایی چند خانه بهداشت و پایگاه بهداشتی در مناطق زلزله زده خبر داد و اظهار کرد: تا پایان این هفته نظام شبکه بهداشت متشکل از خانه‌های بهداشت و پایگاه بهداشت در مناطق زلزله زده راه‌اندازی می‌شود و ظرف چند روز آینده بهداشت این مناطق به وضعیت عادی برمی‌گردد.

902/900

کد خبر: 872529

وب گردی

وب گردی