انتقاد ازتعطیلی زنگ نماز/استفاده از معلمان غیر مرتبط در دروس

تعدادی از دانش‌آموزان با انتقاد از وضعیت پرورش در مدارس، از تعطیلی زنگ نماز و رواج تفکرات انحرافی در برخی از مدارس و استفاده از معلمان غیر مرتبط در دروس مختلف گلایه‌مند بودند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از فارس، نظام تعلیم و تربیت در کشور بیش از 13 میلیون دانش‌آموزان را به طور مستقیم مورد خطاب قرارداده است و این خیل عظیم نوجوان و جوان، با داشتن ذهن کنجکاو خود، هر روز خواسته‌های جدیدی از آموزش و پرورش و کتب درسی طلب می‌کنند و نظام تربیتی موفق است که بتواند با ارائه جدیدترین و کاربردی ترین محتواهای آموزشی و پرورشی، دانش و بینش دانش آموزان را به خوبی و در مسیر صحیح رشد دهد.

در این میان، آموزش و پرورش کشور به دلایل مختلف دارای مشکلات عدیده‌ای است و انتقادات زیادی نسبت به آن وارد است؛ از محتواهای کتب درسی تا تدریس دروس توسط معلمان و سیستم آموزشی در مدارس و...

تعدادی از دانش‌آموزان مدارس شهرهای مختلف کشور در گفت‌وگو با ما، از کاستی و ضعف‌های آموزشی و پرورشی در مدارس و کتب درسی گفتند.

جای خالی مسائل علمی و کاربردی در کتب درسی

علیرضا م، دانش‌آموز دوره پیش دانشگاهی از استان لرستان اظهار داشت: امروز در مدارس به جای اینکه مسائل علمی کاربردی و آزمایشگاهی بیان شود، مباحث تئوری گفته می شود.

وی ادامه داد: با این روش رابطه خوبی بین علم و صنعت برقرار نمی شود؛ برای نمونه در کتاب تفکر و سواد رسانه ای باید بیشتر بخش عملی مورد توجه قرار گیرد،اما اینطور نیست.

جای خالی مطالب مفید در کتب درسی

سجاد الف، از استان آذربایجان شرقی تصریح کرد: مهم ترین مشکل فعلی آموزش و پرورش مربوط به کتب درسی است. برخی مطالب مانند شهید فهمیده که باید در کتب درسی باشد، به خوبی وجود ندارد و در مقابل، عکس‌های نامناسب همچون عکس فوتبالیست با چهره‌ای به دور از شأن کتاب درسی منتشر شده است.

بی توجهی به آسیب‌های اجتماعی

ابراهیمی با اشاره به عدم توجه کافی به مسائل پرورشی، خاطرنشان کرد: به آسیب های اجتماعی مانند گرایش به سیگار و مواد مخدر به خوبی پرداخته نمی‌شود.

وی تصریح کرد: بعضی معلمان در مدارس مسائل دینی را خوب درس نمی‌دهند و این موضوع باعث سست شدن اعتقادات دانش‌آموزان می‌شود.

رواج تفکرهای انحرافی در برخی مدارس

مهدی م، از استان زنجان گفت: بنده دانش‌آموز مدرسه تیز هوشان هستم و متأسفانه در مدرسه ما معلمی داریم که اعتقادات «اوشو» عارف هندی را تبلیغ می‌کند.

محمد رضا ش، بیان داشت: معلمان در مدارس دولتی بیش از 30 سال سابقه دارند و در نتیجه، حال درس دادن و پاسخ دادن را ندارند.

وی ادامه داد: منابع کتب درسی به ویژه کتب علوم انسانی از منابع غربی است.

این دانش‌آموز افزود: مدیر مدرسه ما در خصوص روابط دختر و پس به دانش‌آموزان می‌گوید «داشتن این روابط تاز مانی که به درس شما آسیب نزند ایرادی ندارد».

عدم استفاده از مطالبی اساتیدی مانند شهید مطهری در کتب

محمد حسین د، از استان چهارمحال بختیاری ابراز داشت: چرا در حالی که اساتید بزرگی مانند شهید مطهری را داریم، از کتب و فکر آنها استفاده نمی‌کنیم؛ برای نمونه در کتاب فلسفه از نظریات دانشمندان غربی مطلب منتشر شده است.

وی با بیان اینکه آموزش و پرورش مدرک گرایی را ترویج می‌کند، افزود: باید در کنار آموزش مطالب درسی به مهارت آموزی نیز توجه شود.

اختصاص زنگ دروس تفکر رسانه‌ای به ریاضی و فیزیک

حدیث ز، دانش‌آموز دوره پیش دانشگاهی از بوشهر، عنوان کرد: در حال حاضر در آموزش و پرورش بیشتر به آموزش توجه می‌شود نه پرورش؛ ضمن اینکه در استان ما بیشتر کلاس‌های مربوط به درس «آمادگی دفاعی» و «تفکر و سواد رسانه‌ای» تعطیل شده و به دروس اختصاصی «ریاضی» و «فیزیک» اختصاص پیدا کرده است.

ضرورت استفاده از اساتید حوزوی در تدریس درس دینی

معصومه م، دانش‌آموز دوره پیش دانشگاهی از استان زنجان، با انتقاد از کم دانشی برخی معلمان، خاطرنشان کرد: دبیران درس دینی که از دانشگاه فرهنگیان به کلاس درس می‌آیند، فاقد اطلاعات کافی هستند و باید معلمان این درس مهم از کسانی باشند که در حوزه‌های علمیه درس خوانده‌اند.

وی با بیان اینکه پرورش در مدارس تیز هوشان تعطیل است، متذکر شد: در این مدارس به فعالیت بسیج دانش‌آموزی توجه نمی‌شود.

بی توجهی به فعالیت بسیج دانش‌آموزی

گیتی ک، از کردستان با انتقاد از نبود محتوای «دشمن شناسی» در کتب درسی، یادآور شد: معلمان مدارس هیچ اهمیتی به فعالیت بسیج دانش‌آموزی مانند حلقه‌های صالحین در مدارس نمی‌دهند.

ثمین الف، از کرمانشاه با اشاره به محتوای نامطلوب کتب درسی، گفت: در رشته علوم انسانی دروس «جامعه شناسی» و «روان شناسی» دارای مطالب بسیار سنگینی است و حجم آن زیاد است؛ در نتیجه دبیر مربوطه مجبور است برای اینکه بتواند کتاب را تمام کند، خیلی سریع درس دهد.

تعطیلی زنگ نماز

مریم ش، از کرمانشاه به عدم توجه به مسائل اعتقادی اشاره کرد و گفت: در مدرسه ما برخی معلمان به مسائل اعتقادی توجهی ندارند؛ ضمن اینکه به «زنگ نماز» که باید هر روز اجرا شود، توجهی نمی‌ شود و دبیران در زمان اقامه نماز، به درس دادن خود ادامه می‌دهند و هر دانش‌آموزی که قصد داشته باشد از کلاس برای اقامه نماز خارج شود، از درس عقب می‌ماند و دبیران به درس دادن خود ادامه می‌دهند

استفاده از معلمان غیر مرتبط در دروس

محمد جواد ص، از استان فارس با اشاره به مشکلات متعدد در آموزش و پرورش متذکر شد: از معلمان در دروس مربوط به خود استفاده نمی‌کنند و برای نمونه، معلم ریاضی را برای تدریس درس تفکر و سواد رسانه‌ای به کلاس می‌فرستند؛ در حالی که این معلمان هیچ تخصصی در خصوص این درس ندارند.

وی با اشاره به استفاده از منابغ غربی در کتب درسی، خاطرنشان کرد: در مقطع ابتدایی منابعی که در کتاب تاریخ مورد استفاده قرار گرفته است،از یک منبع یهودی و فردی به نام «راولینسن» است.

علیرضا ک، از استان قم یکی از اصلی ترین مشکلات در آموزش و پرورش را عدم پاسخگویی درست مسائل دینی به دانش‌آموزان و ایجاد شبهات در ذهن آنها برشمرد.

706

کد خبر: 872571

وب گردی

وب گردی