همه شهروندان تهرانی در آلوده کردن آب سهیم هستند

رییس کمیته سلامت شورای شهر تهران، ری و تجریش از بازدید و پایش منطقه "کن" خبر داد و گفت: در هر منطقه‌ای که ببینیم ارتفاع یا سطح منطقه به گونه‌ای است که می‌تواند فاضلاب‌های بالادست را به سمت خود هدایت کند، برای پایش به آنجا خواهیم رفت.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از ایسنا ناهید خداکرمی، درباره بازدیدش از نحوه آبیاری مزارع منطقه ۲۰ تهران، گفت: در گذشته آبیاری با آب فاضلاب در این منطقه رایج بود، اما در حال حاضر با اقداماتی که انجام شده بسیاری از این آب‌ها به کانال‌هایی هدایت شدند که دسترسی زارعین را به آب فاضلاب کاهش داده است.

وی با بیان اینکه در بالادست اتوبان آوینی معمولا آب بهتری نسبت به پایین دست آن وجود دارد، گفت: بر همین اساس در پایین دست اتوبان آوینی ممکن است دسترسی به آب کمتر باشد و بر همین اساس به نظر می‌رسد در برخی نقاط این منطقه از آب‌های بی‌کیفیت استفاده می‌شود. البته نه به طور مستقیم از آب فاضلاب، بلکه آبی مورد استفاده قرار می‌گیرد که ممکن است مسئله‌دار باشد. به همین دلیل ما با تیمی متشکل از متخصصین پایش آب، متخصصین آزمایشگاه و متخصصین آب و خاک به همراه شهردار منطقه ۲۰ بازدیدی از کانال‌های برداشت آب انجام دادیم. در عین حال در این بازدید نمونه‌گیری‌هایی از آب، خاک و محصولات به عمل آمده، انجام شد، کدگذاری کردیم و همزمان نمونه‌ها به دو آزمایشگاه ارسال شدند. در حال حاضر منتظریم تا هر دو آزمایشگاه نتایج را به ما ارائه دهند. اگر ببینیم که میزان مواد و فلزات سنگین مانند سرب و نیترات در آنها بالاست و مواد آلاینده‌ای مانند انگل یا مواد شیمیایی مضر دارند، حتما به مردم اطلاع رسانی می‌کنیم و به طور شفاف به مردم می‌گوییم که چه چیزی مصرف می‌کنند.

وی با تاکید بر اینکه همه شهروندان تهرانی در آلوده کردن آب سهیم هستند و البته همه مردم تهران می‌توانند از این آب آلوده آسیب ببینند، ادامه داد: بنابراین می‌طلبد که تک تک شهروندان نسبت به آبی که مصرف می‌کنند و زباله‌ای که ایجاد می‌کنند، حساس باشند و از سلامت‌شان دیده‌بانی کنند. از طرفی به مردم توصیه می‌کنم که زباله‌های ترشان را حتما ابتدا آبگیری کنند و سپس آنها را وارد کیسه‌های زباله کنند تا از تولید پساب و شیرابه‌ها جلوگیری شود. در عین حال هر کجا هم که دیدند زباله در معابر یا معابر آبی رها شده آن را جمع‌آوری کنند؛ چرا که همه ما باید شهر را خانه خود بدانیم.

خداکرمی با بیان اینکه اگر همه نسبت به آینده شهر حساس باشند، قطعا آب‌های فاضلاب به مزارع نخودهد رفت، گفت: نکته دیگری که باید مورد توجه قرار گیرد، بحث صنایعی است که بر سر راه‌آب‌ها قرار گرفته‌اند. بنابراین هر صنعتی که می‌بیند در آلوده کردن آب سهیم است، بداند که این آب به مزارع وارد می‌شود و خود و خانواده‌اش هم از این محصولات استفاده می‌کنند. بنابراین دلشان برای نسل آینده بتپد تا نسل آینده آسیب نبیند.

وی همچنین گفت: در عین حال اگر لایحه و طرحی در شهرداری مطرح شود تا بر اساس آن صنایع بتوانند مواد آلاینده تولیدی خود را طوری جمع‌آوری کنند که کسی آسیب نبیند، ما در شورای شهر نیز به آنها کمک می‌کنیم و از دولت و شهرداری درخواست می‌کنیم تا کمک کنند که صنایع آلاینده بتوانند مواد مضرشان را طوری جمع‌آوری و هدایت کنند تا حداقل وارد مسیر آب‌راه‌ها نشود.

خداکرمی با بیان اینکه ما بعد از بازدید منطقه ۲۰ برای پایش به "کن" خواهیم رفت، گفت: چرا که یک سری از فاضلاب‌ها به این مسیر هدایت می‌شوند. بنابراین در هر منطقه‌ای که ببینیم ارتفاع یا سطح منطقه به گونه‌ای است که می‌تواند فاضلاب‌های بالادست را به سمت خود هدایت کند، برای پایش به آنجا خواهیم رفت. به عنوان مثال در شهر ری یک اختلاف سطح ۴۰۰ متری داریم و مشخص است که یک سری از فاضلاب‌های زیرزمینی به آن سمت سوق داده می‌شوند و یا اصلا خود زباله‌های آن منطقه می‌توانند آسیب‌رسان باشند. بنابراین هرکجا ببینیم که ممکن است آب‌های زیرزمینی یا فاضلاب‌ها به آن مسیر نشت کند، حتما پایش خواهیم داشت.

وی ادامه داد: ما در ذیل کمیته سلامت شورای شهر کارگروهی را با عنوان پایش آب و غذا قرار دادیم که یکی از ماموریت‌های این کارگروه این است که هر کجا که آب و غذا تولید می‌شود و یا دسترسی به آنها وجود دارد را نظارت و پایش کنیم و با کمک سازمان‌هایی مانند آب و فاضلاب، وزارت بهداشت، محیط زیست و ... دست به دست هم دهیم تا مردم به آب و غذای سالم دسترسی داشته باشند.

رییس کمیته سلامت شورای شهر تهران، ری و تجریش در پاسخ به اینکه پایش مزارع کل شهر تهران چقدر زمان می‌برد، گفت: پایش شهر تهران به دلیل وسعتی که دارد کار سختی است، اما تقسیم‌بندی‌هایی در کارگروه‌های مختلف انجام دادیم و امیدواریم سرعت‌مان برای پایش تهران بیشتر شود. در دو ماه گذشته کارهای قبلی و چالش‌هایی که در کمیسیون توسط اعضای شورای شهر پنجم گزارش شده بود، بررسی کردیم و خودمان هم به ترتیب مناطق مختلف را رصد می‌کنیم و امیدواریم در مسیری حرکت کنیم تا قانون اجرا شود.

وی تاکید کرد که ما به طرح یا لایحه جدیدی نیاز نداریم، آنقدر قانون داریم و آنقدر اسناد بالادستی‌ ما را شفاف هدایت می‌کنند که اجرای همان‌ها در راستای مدیریت یکپارچه شهری، جلوگیری از دوباره کاری، موازی کاری و هدایت منابع و بودجه‌ها به سمت درست اهداف ما است.

وی در پاسخ به اینکه با چه ابزاری دستگاه‌های مرتبط را پای کار می‌آورید، گفت: ما از دستگاه‌های مختلف مانند سازمان محیط زیست دعوت کرده‌ایم و در شورا گزارش داده‌اند. در آینده وزارت بهداشت را هم دعوت می‌کنیم و سپس یک کارگروه مشترک ایجاد می‌کنیم تا وظایف هر یک از این سازمان‌ها را مشخص کرده، از موازی کاری جلوگیری کنیم و کاری کنیم که هر یک از سازمان‌ها نقش خود را به طور شفاف و مشخص انجام دهند.

خداکرمی با بیان اینکه تا کنون در بازدیدهایی که داشتیم خودمان هزینه کرده‌ایم، گفت: اما اگر ببینیم نیاز است که به صورت دوره‌ای این بازدیدها ادامه یابد، قطعا به صورت یک پروژه آن را به دانشگاه‌ها یا مراکز تحقیقاتی سفارش می‌دهیم.

وی تاکید کرد: به محض اینکه نتایج این بازدیدها آماده شوند، به طور شفاف به مردم اطلاع رسانی خواهیم کرد.
706

کد خبر: 872602

وب گردی

وب گردی