وقف بایددرخدمت تسکین آلام مردم باشد/حسینعلی البرز موسس بنیاد البرز و اولین مبتکر جایزه نوبل ایرانی

حسینعلی البرز مبتکر جایزه نوبل ایرانی ،مبتکر وام اشتغال به کار دانشجویی و مبتکر وام شرافتی است.وام شرافتی وامی است که در آن از اخذ سفته،چک و یا ضامن خبری نیست و تنها وام گیرنده از نظر اخلاقی متعهد می شود که به شرط مشغولیت به کار آن را پرداخت کند.

به گزارش خبرنگار ایسکانیوز ،55 سال است که هر سال در 30 آبان در ایران شاهد برگزاری همایش بنیاد فرهنگی البرز هستیم این بنیاد برگرفته از وقفی با محوریت ارتقای فکری و تولید علم در کشور است. وقف علمی در ابعاد جهانی بدعتی است که بنیانگزار خیر و نیک اندیش آن ،حسینعلی البرز در ایران پایه گذاری کرد.

سهیل امیریان قائم مقام بنیاد فرهنگی البرز در مصاحبه اختصاصی به خبرنگار ایسکانیوز گفت:حسینعلی البرزفرزند مرتضی البرز آشتیانی است او در 7 سالگی وارد مدرسه قزاقخانه شد و به این طریق با زبان روسی آشنا شد او با توجه به عدم علاقمندی به خدمت در ارتش وارد کالج البرز شد و در آنجا تحت تاثیر ریاست کالج دکتر سموئیل جردن قرار گرفت بطوریکه در سالهای بعد کتابخانه دکتر جردن را به یاد استادش تاسیس کرد.

وی افزود:حسینعلی البرز در سال 1342 با سرمایه شخصی و همت والا ،بنیاد فرهنگی البرز را تاسیس کرد و با اختصاص 10 میلیون ریال با انگیزه نوع دوستی به اشاعه فرهنگ کشور پرداخت.

وی جزء پدبده های برتر اقتصادی در 150 سال اخیر در دنیا و عضو اولین هیات امنایی دانشگاه شریف بوده است .

قائم مقام بنیاد گفت: البرز مبتکر جایزه نوبل ایرانی ،مبتکر وام اشتغال به کار دانشجویی و مبتکر وام شرافتی است.وام شرافتی وامی است که در آن از اخذ سفته،چک و یا ضامن خبری نیست و تنها وام گیرنده از نظر اخلاقی متعهد می شود که به شرط مشغولیت به کار آن را پرداخت کند.

امیریان با اشاره به اساسنامه بنیاد ادامه داد : این اساسنامه دارای 5 اصل است که به دلیل تحولات ناشی از سیستم های آموزشی کشور و بر حسب مقتضای زمان بارها بازنگری شد.در سال 1357 البرزی که برای معالجه بیماری به خارج از کشور رفته بود با ارسال نامه ای از کانادا به رهبر کبیر انقلاب و عدم توانایی ادامه کار به دلیل بیماری و کهولت تولیت بنیاد را به امام خمینی(ره) واگذار کرد.حسینعلی البرز در سال 1377 دار فانی را وداع گفت.

در سال 1351 اولین دوره اعطای جوایز ملی به نخبگان در سطوح مختلف برگزار شد و از سال 59 این بنیاد تحت نظارت هیات امنایی از اداره اوقاف قرار گرفت پس از آن بناهای اهدایی که نیاز به تعمیر و مرمت داشت در سال 60 احیا و بازسازی شد.

قسمتی از درآمدهای حاصل از این موقوفات و واحدهای تجاری وقفی صرف واگذاری وام به دانشجویان و انتشار کتب علمی و دینی و تهیه کتاب می شود.

وی در پایان گفت: دو شرط مهم در اخذ جایزه البرز، ارتقاء حیثیت آبروی ایران و ایرانی و دوم اینکه دستاورد حاصله باید در خدمت تسکین آلام بشری باشد.

705

کد خبر: 872604

وب گردی

وب گردی