رئیس سازمان اوقاف :آموزش فرهنگ وقف باید از مدارس آغاز شود /ثبت بیش از 15 هزار موقوفه طی 8سال گذشته

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه درخصوص فرهنگ سازی وقف در جامعه و تاثیر آن گفت: رسیدن موقوفات به بیش از ۱۵ هزار موقوفه طی هشت  سال گذشته  در توان سازمان اوقاف بوده، اما توان رسانه ها، فضای مجازی و یا سایر بخش ها بیشتر و بهتر است که باید سازمان اوقاف را در این زمینه کمک کنند .

به گزارش ایسکانیوز ، حجت الاسلام والمسلمین علی محمدی نماینده ولی‌فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با بررسی ابعاد سنت وقف در اسلام، وبا تاکید بر اینکه آموزش وفرهنگسازی وقف باید از مدارس ودوران کودکی آغاز شود گفت: وقف یکی از سنت‌های حسنه‌ای است که ما از پیامبر اکرم (ص) و ائمه معصوم (ع) به ارث برده ایم و مشاهده می‌کنیم که در آن دوره نیز خود رسول اکرم (ص) ضمن دعوت امت مسلمان به سنت وقف، خودشان هم موقوفاتی داشتند که در اختیار مسلمانان و اهل بیت (ع) قرار دادند.
وی در ادامه با بیان آثار وقف در تمدن و فرهنگ اسلامی اظهار کرد: با نگاهی به گذشته موقوفاتی را خواهیم دید که تأثیر گرفته از سنت وقف در آن دوران هستند، مانند مساجدی که در سطح جهان و یا در ایران ساخته شده‌اند.
نماینده، ولی فقیه در سازمان اوقاف افزود: ما مساجدی داریم که بیش از ۱۰۰۰ سال گذشته ساخته شده‌اند و نشان از تمدن و فرهنگ اسلامی دارند، همچنین بقاع متبرکه و یا امامزادگانی که محل دفن نوادگان رسول الله (ص) هستند.
حجت السلام محمدی با اشاره به اینکه تاثیر وقف در جامعه بیان کرد: طرح‌هایی مبنی بر اطلاع رسانی و تبلیغ و ترویج فرهنگ وقف ایجاد شده است که توانسته افزایش چشمگیری در ثبت موقوفات از سال ۱۳۸۹ تا به امروز داشته باشد؛ که این نشان دهنده آن است که مردم بیش از پیش با آن آشنایت پیدا کرده‌اند
وی عنوان کرد: رسیدن موقوفات به بیش از ۱۵ هزار موقوفه آن حدی است که در توان سازمان اوقاف بوده، اما توان رسانه ها، فضای مجازی و یا کسانی که به اصطلاح منبری در اختیار دارند، بیشتر و بهتر است. چراکه ما اگر بخواهیم فرهنگ سازی وقف را نهادینه کنیم باید بیشتر از امروز کار کنیم وهمه بخش ها باید کمک کنند.
حجت السلام محمدی، درباره اطلاع رسانی خدمات موقوفات به مردم تصریح کرد: ما موقوفاتی مانند خدمات درمانی، بیمارستان‌ها داریم که به صورت شبانه روزی فعالیت می‌کنند و نه دکتر‌ها و نه مراجعه کنندگان از این موضوع خبر ندارند. گمنام بودن این افراد دلیل بر این نمی‌شود که درخصوص وقف تبلیغ نکنیم، بلکه قرآن نیز بر ترویج و تبلیغ وقف و صدقه سفارش کرده است. به این دلیل که تبلیغ و معرفی کردن واقفین به نوعی باعث تشویق مردم به وقف و نیز دلگرمی برای ضعفا و مستمندان است.
رئیس سازمان اوقاف با اشاره به استفاده از ظرفیت‌های هنری درفرهنگ سازی وقف گفت: ما تقاضا داریم و در اینجا اعلام آمادگی می‌کنیم تا با همراهی اهالی هنر فیلم‌های فاخری، مباحث وقف را ترسیم کنند.
وی با اشاره به شعار «همه واقف باشیم»، توضیح داد: هر شخصی هم می‌تواند به صورت فردی و هم جمعی واقف باشد و ما نیز می‌توانیم فرهنگ وقف را از مدارس به فرزندان خود آموزش بدهیم.
نماینده، ولی فقیه درخصوص اداره و نظارت سازمان اوقاف بر موقوفات کشور تاکید کرد: در اداره موقوفات سازمان اوقاف هیچ دخل و تصرفی ندارد و این تهمت و دروغی است که می‌گویند بعد از وقف دیگر از مالکیت واقف خارج می‌شود، چرا که هر کسی می‌تواند تولیت و نظارت موقوفه خودش را تا زمان حیاتش برعهده داشته باشد و پس از فوتش متولی دیگری را جایگزین کند.
حجت السلام محمدی با اشاره به صحبت‌های روز گذشته در دیدار با آیت الله جوادی آملی گفت: احیای فرهنگ وقف، از جمله سیاست‌های سازمان اوقاف است که منافاتی با احیای موقوفات ندارد. بلکه احیای فرهنگ وقف به این معناست که انسان خود را از خودبینی رها کند و بداند که با وقف اموال خود در دنیا می‌تواند ثواب آن موقوفات را با خود به آخرت ببرد و از آنها استفاده کند.

705

کد خبر: 872625

وب گردی

وب گردی