میزان ابتلا به سرطان در کشور ما نسبت به سایر کشورهای توسعه یافته کمتر است

معاون امور اجتماعی وزارت بهداشت گفت: ۸۲ درصد مرگ و میر کشور ناشی از بیماری‌های غیرواگیر است که بخش عمده آن با اصلاح رفتار مردم برطرف می‌شود.

به گزارش ایسکانیوز، دکتر سیدمحمد هادی ایازی در نشست خبری سومین دوره بین‌المللی سمپوزیوم سرطان که در دانشگاه علوم پزشکی مشهد برگزار شد، با بیان اینکه سرطان در برخی از استان های کشور به عنوان دومین عامل مرگ و میر و برخی دیگر سومین عامل مرگ محسوب می‌شود، اظهار کرد: سرطان یکی از بیماری‌هایی است که هزینه‌های زیادی را به سلامت کشور تحمیل می کند.

وی، از وجود ۳۵۰ هزار بیمار مبتلا به سرطان در کشور خبر داد و افزود: هرساله ۱۰۰ هزار بیمار سرطانی به جمعیت بیماران سرطانی کشور اضافه می‌شوند و این مسئله ما را بر این می دارد که بتوانیم از ظرفیت‌های مردمی در زمینه پیشگیری و درمان این بیماری استفاده کنیم.

رییس سومین دوره بین‌المللی "سمپوزیوم سرطان نسترن" از برگزاری این همایش در ۸ تا ۱۰ آذرماه به میزبانی مشهد خبر داد و گفت: سومین دوره بین‌المللی سمپوزیوم سرطان نسترن با حضور ۱۴۰۰ شرکت کننده، ۶۰ سخنران مدعو، ۱۵۰ عضو کمیته علمی در دانشگاه علوم پزشکی مشهد و میهمانانی از کشورهای آمریکا، سوئد، استرالیا، فرانسه و چین برگزار خواهد شد.

ایازی، هدف از سومین سمپوزیوم سرطان نسترن را شناسایی و یافتن راهبردهای پیشگیرانه با چشم انداز جامعه عاری از سرطان دانست و اضافه کرد: پیشگیری و تشخیص زودهنگام سرطان، مدیریت و درمان هدفمند سرطان، تغذیه و مکمل‌های دارویی و نقش آنها در پیشگیری از سرطان، مطالعات پایه و میان رشته‌ای سرطان از جمله محورهای این همایش محسوب می‌شوند.

وی عنوان کرد: میزان ابتلا به سرطان در کشور ما نسبت به سایر کشورهای توسعه یافته کمتر است، ولی این نگرانی وجود دارد که اگر نتوانیم اقدامات پیشگیرانه در این زمینه انجام دهیم، طی سال‌های آینده که به سمت کهنسالی حرکت می‌کنیم، این میزان افزایش یابد. بنابراین ما از فرهنگسازی در زمینه پیشگیری از سرطان بسیار استقبال می کنیم.

معاون امور اجتماعی وزارت بهداشت بیان کرد: مهمترین نکته‌ای که برای ما اهیمت دارد، استفاده از ظرفیت های مردمی در فرهنگسازی، پیشگیری و فعالیت‌های تحقیقاتی و پژوهشی در حوزه سلامت است و در سومین سمپوزیوم سرطان نیز به دنبال افزایش مشارکت های مردمی در حوزه سرطان هستیم.

ایازی با بیان اینکه در سال ۹۵- ۹۶ اولین سازمان‌های خیریه و مردم نهاد در زمینه پیشگیری و درمان سرطان تشکیل شد، تصریح کرد: درحال حاضر ۷۲ سازمان مردم نهاد و خیریه در حوزه سرطان در کشور فعالیت دارند که کمک‌های بسیاری در زمینه درمان، فرهنگسازی و پیشگیری سرطان داشته‌اند که یکی از آن‌ها انجمن پیشگیری از سرطان نسترن است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص حمایت های وزارت بهداشت از بیماران سرطانی، تاکید کرد: بیماری هایی که به عنوان بیماری خاص درنظر گرفته می شوند نظیر تالاسمی و هموفیلی، تحت پوشش صد درصدی وزارت بهداشت و بیمه ها قرار می‌گیرند، اما برای بیماری های صعب العلاج نظیر سرطان تنها بخش عمده‌ای از هزینه ها پرداخت خواهد شد و حمایت صدرصدی به آن ها تعلق نمی‌گیرد. امیدواریم نظام بیمه‌ای ما تقویت شود تا بتوان از این بیماری‌ها نیز صدرصد حمایت کرد.

معاون امور اجتماعی وزارت بهداشت با تاکید بر اصلاح سبک زندگی مردم در کشور، خاطرنشان کرد: ۳۰ درصد مردم ایران چاق هستند و بالغ بر ۵۰ درصد اضافه وزن دارند، درحالیکه آنان می‌توانند با انجام یکسری اقدامات ساده در رژیم غذایی و بهداشت خود، از ابتلا به بسیاری از بیماری ها پیشگیری کنند.

ایازی با اعلام اینکه ۱۱ میلیون حاشیه نشین در کشور وجود دارد که یک میلیون آنها ساکن مشهد هستند، یادآور شد: از ابتدای طرح تحول سلامت ما به دنبال این بودیم که تمام افراد حاشیه نشین را تحت پوشش خدمات بهداشت و درمانی خود قرا دهیم و علاوه بر آن در حال حاضر خدمات سطح یک شامل بهداشت روانی و دندانپزشکی نیز به این مناطق ارائه می‌شود.

وی، حاشیه شهر مشهد را یکی از اولویت‌های وزارت بهداشت دانست و افزود: ۱۴ مرکز پلی کلینیک بهداشت و درمانی در حاشیه شهر مشهد راه‌اندازی شده است. همچنین با آستان قدس تدابیری اندیشیده‌ایم که تعداد محدود تخت‌های بیمارستانی منطقه شرقی مشهد، افزایش یابد.
706

کد خبر: 872641

وب گردی

وب گردی