افزایش تلفات  فک خزری به دلیل افزایش آلودگی های دریای خزر

مسئول مرکز درمانی و تحقیقاتی فک خزری با اعلام از میان این ۷ لاشه فک خزری که در سواحل خزر پیدا شده،‌۴ لاشه در استان گیلان کشف‌شده‌ است، گفت: این مسئله به دلیل عدم آگاهی ماهیگیران بومی این استان است.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از فارس، امیر صیاد شیرازی مسئول مرکز درمانی و تحقیقاتی فک خزری از افزایش تلفات فک خزری به دلیل افزایش آلودگی‌های دریای خزر خبر داد.

مسئول مرکز درمانی و تحقیقاتی فک خزری با اعلام اینکه 7 لاشه فک خزری در دوماهه گذشته در سواحل ایرانی دریای خزر پیداشده است گفت: از میان این 7 لاشه 4 لاشه در استان گیلان کشف‌شده‌اند که این مسئله به عدم آگاهی ماهیگیران بومی این استان است.

صیادشیرازی با یادآوری این نکته که مرکز درمانی و تحقیقاتی فک خزری در سال‌های گذشته از مسئولان محیط زیست این استان خواسته بود که شرایط آموزش ماهیگیران گیلانی را فراهم کنند، ابراز داشت: ما با مخالفت مسئولان استانی مواجه شدیم و نتیجه این عدم آموزش را امروز در تلف شدن فک‌ها می‌بینیم.

وی ادامه داد: عمده دلیل مرگ فک‌های خزری در ایران گیر افتادن در تورهای ماهیگیری است و 4 لاشه فک خزری که در دو ماه گذشته پیدا شدند نیز به همین منوال و با ضرباتی که به سرشان واردشده بود، مرده‌اند.

مسئول مرکز درمانی و تحقیقاتی فک خزری گفت: در دوره جدید سازمان محیط‌زیست، توانستیم نظر مسئولان سازمانی را جلب کنیم و به‌زودی دوره‌های آموزشی ماهیگیران را آغاز خواهیم کرد.

وی بابیان اینکه پروژه آموزشی ماهیگیران یکی از مهم‌ترین پروژه‌های این مرکز است تصریح کرد: تنها گروهی که می‌توانند به ادامه حیات فک‌ها در آب‌های خزر در ایران کمک کنند، ماهی گیران هستند چراکه عمده‌ترین دلیل مرگ فک‌ها در ایران گرفتاری در تورهای ماهیگیری است.

صیادشیرازی افزود: هرچند عمده‌ترین تهدید این پستاندار در دریای خزر آلودگی‌های نفتی است، اما الزام 5 کشور حوزه خزر برای رعایت مسائل زیست‌محیطی سخت است.

وی ادامه داد: کشورهایی که برداشت نفت دارند، آلودگی بیشتری ایجاد می‌کنند.

وی با اشاره به تحقیقات انجام‌گرفته در خصوص آلودگی دریای خزر اظهار داشت: میزان آلاینده‌ها در این دریا هرسال بالاتر می‌رود و این آلودگی باعث ضعیف‌تر شدن سیستم ایمنی فک خزری می‌شود.

701

کد خبر: 872890

وب گردی

وب گردی