تمرکز ناشران بر چاپ کتب کمک آموزشی است

دبیر کمیسیون برنامه درسی و تربیتی شورای عالی آموزش و پرورش گفت: تمرکز ناشران بر چاپ کتب کمک آموزشی به دلیل سودآوری بیشتر صورت می گیرد که تعدد این کتاب ها به بخش آموزشی آسیب وارد کرده است.

به گزارش ایسکانیوز برنامه گفتگوی فرهنگی با موضوع بررسی نقش آموزش و پرورش در علاقه مند کردن دانش آموزان به مطالعه غیردرسی با حضور عفت بلوسی دبیر کمیسیون برنامه درسی و تربیتی شورای عالی آموزش و پرورش و ارتباط تلفنی با حجت الاسلام احمد مازنی عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی از آنتن رادیو گفتگو پخش شد.

ابتدای این برنامه، بلوسی درباره عدم اجازه توزیع برخی از کتاب های مورد تایید وزارت ارشاد در کتابخانه مدارس گفت: وزارت ارشاد متولی فرهنگ عمومی است و در همین راستا استانداردهای مربوطه را تعیین می کند اما توزیع کتاب در مدارس وارد حوزه تخصصی آموزش و پرورش می شود و استانداردهای خاص خود را داراست که باید میان این دو حوزه هماهنگی لازم وجود داشته باشد.

دبیر کمیسیون برنامه درسی و تربیتی شورای عالی آموزش و پرورش، از تعدد و تاکید بخش خصوصی بر موضوع کتب کمک آموزشی نسبت به غیردرسی و فرهنگ عمومی انتقاد کرد و گفت : تمرکز ناشران بر چاپ کتب کمک آموزشی به دلیل سودآوری بیشتر صورت می گیرد که تعدد این کتاب ها به بخش آموزشی آسیب وارد کرده است. از آنجایی که ما تنها به دنبال گذر فرزندمان در یک آزمون هستیم ، بر موضوع کسب نمره قبولی تمرکز کرده ایم و به آینده او توجهی نداریم ، سودجویان خارج از مدرسه را نیز به این سمت ترغیب کرده ایم.

در ادامه حجت الاسلام احمد مازنی در گفتگوی تلفنی با این برنامه گفت: در درجه اول باید نیاز مردم به مطالعه را مدنظر قرار دهیم که آمار موجود نشان از مطالعه بسیار کم در جامعه دارد. مردم بر اساس عوامل انگیزشی به یک مقوله گرایش پیدا می کنند و از آنجایی که نگاه علمی بر مناسبات ما حاکم نیست طبیعی است که علاقه به مطالعه ایجاد نشود.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با ابراز تاسف از اینکه مسئولان کشور برای ایجاد انگیزه به کتاب خوانی کاری نکرده اند، گفت: از عزل، نصب و گزینش معلمان تا انتخاب نمایندگان و وزرا نگاه علمی وجود ندارد و مطالعه برای دانش آموزان فقط در حد کتاب های مدرسه است و در محیط دانشگاه هم وضعیت به همین منوال است.

مازنی در پایان گفت: کمیسیون فرهنگی در پی ایجاد هماهنگی میان وزارت ارشاد و آموزش و پرورش خواهد بود تا مطالعه غیر درسی دانش آموزان هرچه بیشتر در مدرسه فراهم شود.

502

کد خبر: 872932

وب گردی

وب گردی