دیکته اجباری عربستان به فلسطینی ها با موضوع عادی سازی رابطه با اسراییل

محمد بن سلمان شاهزاده سعودی که در تلاش برای تثبیت جانشینی خود و نیز پیاده سازی طرح های رقابتی با ایران است به اقداماتی مبادرت ورزیده که تاکنون به عنوان ماموریت غیر ممکن شناخته می شدند. از جمله این اقدامات می توان به بازداشت شاهزادگان و وزرا و نیز تلاش ها در راستای عادی سازی روابط با اسراییل اشاره نمود.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از الجزیره، تدابیر بن سلمان در شرایطی صورت می گیرد که بدون اتخاذ راه حلی برای فلسطینیان، هر گونه عادی سازی روابط با اسراییل، عربستان را به دردسر خواهد انداخت.

در همین رابطه روز سه شنبه فرمانده ارتش اسراییل نخستین مصاحبه خود را با یک خبرگزاری سعودی انجام داد. "گادی ایزنکوت" در این گفتگو تاکید کرد که اسراییل آمادگی دارد اطلاعات مربوط به ایران را با عربستان به اشتراگ گذارد. به علاوه برای نخستین بار هر دو دولت در صدور قطعنامه ای در شورای امنیت سازمان ملل همسنگر شدند. قطعنامه ای که علیه دولت سوریه صادر شد. همچنین "ایوب کارا" وزیر ارتباطات اسراییل از "عبد العزیز الشیخ" مفتی اعظم سعودی برای دیدار از اسراییل دعوت نمود.

گفته می شود هفته پیش عربستان با احضار محمود عباس رییس دولت خودگردان فلسطین به ریاض تلاش داشت او را مجاب به پذیرفتن طرح پیشنهادی دونالد ترامپ برای صلح نماید. اما علیرغم محرمانه بودن دیدار عباس با مقامات سعودی برخی گزارش ها از درخواست تند عربستان از محمود عباس مبنی بر اینکه یا با طرح مذکور موافقت کند و یا استعفا دهد خبر می دهند.همکاری اسراییل و فلسطین نیز بخشی از این طرح عنوان شده است.

نشریه نیویورک تایمز برقراری پروازهای هوایی، ویزا برای تجار، و ارتباطات تلفنی بین اسراییل را از یکسو و عربستان، اردن، مصر و امارات را از سویی دیگر از بخش های این طرح نام برده است.

با این حال موافقت محمود عباس با طرح مذکور برای عربستان اهمیت بالایی دارد چرا که بدون آن اقدام عربستان چیزی جز نادیده گرفتن موقعیت مسلمانان، و خیانت به اعراب نخواهد بود.

گفتنی است تحلیلگران معتقدند محمد بن سلمان حتی بدون موافقت فلسطینی ها برنامه عادی سازی رابطه با اسراییل را دنبال خواهد کرد همانگونه که طرح های جاه طلبانه خود برای تثبیت موقعیت خود در عربستان و نیز رقابت با ایران را بطور مستمر پیگیر بوده است.

کد خبر: 873068

وب گردی

وب گردی