سنکرون چیست؟

ماشین سنکرون به عنوان ژنراتور سنکرون به منظور تولید انرژی الکتریکی و یا موتور سنکرون قابل استفاده است.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ ماشین سنکرون به عنوان ژنراتور سنکرون به منظور تولید انرژی الکتریکی و یا موتور سنکرون قابل استفاده است. می توان گفت سنگرون (به انگلیسی: Synchronous motor) دسته‌ای از موتورهای الکتریکی برق متناوب (AC) هستند که روتور (قسمت دوار، چراخاننده) در آن‌ها با سرعت ثابتی می‌چرخد. در واقع این سرعت ثابت همان سرعت میدان مغناطیسی دوار حاصل از نوسان برق متناوب در استاتور است.

همچنین مولدهای هم‌زمان یا ژنراتورهای سنکرون (Synchronous Generator)، ماشین‌های هم‌زمانی هستند که برای تبدیل توان مکانیکی به جریان الکتریکی متناوب به کار می‌روند. درمولد هم‌زمان، یک جریان مستقیم به سیم‌پیچی روتور اعمال می‌شود که میدان مغناطیسی روتور را تولید می‌کند. چرخانه مولد نیز توسط یک محرک اولیه به گردش درمی‌آید و به این ترتیب یک میدان مغناطیسی دوار درون ماشین ایجاد می‌شود.

روتور به صورت یک آهن‌ربای دائمی یا الکتریکی، همراه با گردش میدان مغناطیسی استاتور و هم سرعت با آن و با سرعت ثابت به حرکت در می‌آید.

موتورهای سنکرون در سایز های کوچک و قدرت های کم، اغلب در تجهیزاتی مورد استفاده قرار می‌گیرند که احتیاج به سرعتی ثابت، دقیق و با نوسانات کم باشد. مثل ساعت ها و تایمر های آنالوگ و دیگر وسایلی که در آن ها زمانبندی اهمیت دارد.

سیستم سنگرون چیست؟ پایداری و قابلیت اطمینان شبکه های انرژی، رعایت و حفظ شاخص‌های کیفیت توان و حفاظت اجزاء شبکه در مقابل پدیده های گذرای ناشی از کلید زنی خطوط انتقال و اتصال نیروگاه‌ها به شبکه ، در شبکه های برق‌رسانی بزرگ (سراسری)حایز اهمیت فراوان است. برخی از پدیده های گذرا که شبکه را تهدید می کند ناشی از کلید زنی و اتصال عناصر به شبکه است، از آن جمله اتصال راکتور ها، قطع و وصل خطوط، اتصال ژنراتور ها، کلید زنی ادوات FACTS و.... است.

بخشی از پدیده های گذرای شبکه بهنگام اتصال دو نقطه برقدار در شبکه بروز می نماید که در صورت برقراری اتصال در شرایط نامطلوب امکان بروز اضافه ولتاژهای شدید و به تبع آن شکست عایقی در تجهیزات و بروز خسارات جبران ناپذیر در پی خواهد بود.

بنابراین برای جلوگیری از پدید آمدن چنین شرایطی ، فراهم آوردن شرایط مناسب و بررسی شرایط به منظور اتصال در بهترین زمان مناسب ضروری است در چنین مواقعی بررسی فرکانس، ولتاژ و فاز نقاط ضروری است و وصل دو بخش شبکه در شرایط برابر این سه پارامتر ایده آل است.

402

کد خبر: 873180

وب گردی

وب گردی