بایسته های شهردار جدید همدان

شورای شهر در آخرین روزهای هفته گذشته در تصمیمی یکباره کلید شهرداری را به عباس صوفی سپرد. گزینه ای نام آشنا و امتحان پس داده که پیش از انتخاب نافرجام حسین مرادی در لیست گزینه های اصلی شهرداری قرار داشت.

به گزارش ایسکانیوز، اگر چه حواشی انتخاب شهردار در شورای شهر پنجم و چگونگی توافق بر سر صوفی مسائل و نکاتی در بردارد اما اکنون وی گزینه نهایی شده شورای شهر برای مدیریت شهری است و علیرغم وجود برخی نقدها واجد ویژگی هایی است که پیش از این در انتخاب شهردار بر وجود آن تاکید شده است.

1- نخستین ویژگی شهردار جدید همدان بومی بودن وی و سابقه کار در مدیریت شهری همدان است. این ویژگی صوفی یکی معادله برد را برای شهرداری و مردم در برخواهد داشت. از این نظر که سابقه و تجربه صوفی و زندگی او در همدان قدرت شناخت و تسلط بالایی برای مسائل شهر را به شهردار خواهد داد تا بدون فوت وقت- که در این مدت بسیار نیز از دست رفته به دنبال تحقق برنامه های شورا و اهداف خود در شهر باشد.

در بعد دیگر بومی بودن شهردار جدید در سازگاری و همراهی سایر دستگاهها و حتی نیروهای تحت نظر وی نیز عاملی فزاینده است. به این صورت که وی مجبور به صرف وقت برای مقاومت های سنتی در مقابل مدیران غیربومی نخواهد شد و بلعکس کاری ساده تر در همراه کردن مدیران شهرداری که پیش از این همکار وی بوده اند را دارد.

2- اما مبرهن و مسبوق به سابقه است که همه موفقیت یک شهردار صرفا در بومی بودن وی نخواهد بود. موفقیت در مدیریت شهر نیاز به همراهی و تعامل میز گسترده ای مدیران و تصمیم گیران از سطح کلان تا خرد در استان و شهر دارد. گذشته نشان داده که تا چه همراهی نکردن مدیران دستگاهها در استان کار شهرداری را با مانع روبه‌رو خواهد کرد.

از این رو موفقیت صوفی در شهرداری به میزان همراهی مدیریت استان و دیگر دستگاهها بستگی دارد که البته این به معنای زیر پا گذاشتن استقلال و منافع عمومی در مدیریت شهری نیست. نکته ای که به نوعی صوفی در گفتگوبا همدان پیام روی آن دست گذاشته و بر مدیریت فارغ از جهت گیری های سیاسی در شهرداری تاکید کرده است.

3- آنچنان که در ابتدای مطلب آمد بر شیوه انتخاب شهردار در شورای شهری همدان نقدهای جدی وارد بوده که از جمله آنها مشورت نگرفتن از نخبگان و آگاهان به مسائل در شهر در چگونگی انتخاب شهردار بوده است. با این حال باید تاکید کرد که در راه انتخاب شهردار جدید نباید مانعی ایجاد شود تا مدیریت شهری از بلاتکلیفی سازمانی به در آید. اما با سپری شدن این دوران بدون شک شهردار جوان بی نیاز از مشورت و نصیحت های کارشناسان مسائل شهر نخواهد بود. بی پرده باید گفت که شورای شهر پنجم علیرغم داشتن انگیزه و انرژی ، در بعد تصمیم گیری و چاره جویی مسائل نمی تواند نقطه اطمینانی برای شهردار باشد. از این رو جای امید وجود دارد که با توجه به تاکیدصوفی وی خود را بی نیاز از عقلای شهر و آگاهان به مسائل فرض نکند و باب مشورت را همواره باز بگذارد.

منبع: همدان پیام

کد خبر: 873197

وب گردی

وب گردی