خطر شیوع بیماری در مناطق زلزله زده

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه رازی در خصوص زلزله اخیر و اقدامات صورت گرفته، گفت: هم اکنون موضوع مهم روستاهای زلزله زده ، وجود مردار و لاشه های حیوانات در منطقه هست که اگر باران بیاید ممکن است سبب شیوع بیماری های مختلف در منطقه شود.

طارق کعب، مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه رازی کرمانشاه در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس دانشگاه خبرگزاری ایسکانیوز، گفت: بعد از وقوع زلزله و مشاهده خرابی ها، به نهادهای دولتی از جمله هلال احمر و استانداری مراجعه و برای کمک رسانی به زلزله زدگان اعلام آمادگی کردیم، چرا که حضور مستقیم و بدون شناخت اولیه از منطقه را موجب بی نظمی می دیدیم.

وی افزود: ساعت پنج صبح روز اول پس از زلزله، اولین تیم را به همراه هلال احمر به مناطق زلزله زده اعزام کردیم و یک ساعت بعد تیم دوم را به منطقه اعزام کردیم، ولی متاسفانه در اولین روز بعد از زلزله دیدیم که خود نهادهای دولتی اوضاع مناطق زلزله زده چندان دستشان نیامده است و خودمان به صورت خودجوش وارد عمل شدیم.

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه رازی کرمانشاه گفت: یک روز در منطقه سرپل ذهاب، روستاهای اطراف و ازگله، قصر شیرین و روستاهای اطراف عملیات شناسایی و بازرسی را انجام دادیم که اوضاع منطقه به چه صورت هست و میزان خسارت چقدر است؛ بعد ازشناسایی یکی از روستاهای دشت ذهاب را انتخاب کردیم که این روستا در زلزله تقریبا 97 درصد خرابی و 22 نفر کشته داشت، این روستا را انتخاب کردیم و در آن مستقر شدیم.

وی ادامه داد: ابتدا کمک های مردمی که به دستمان می رسید را بین اهالی این روستا و شهر سرپل ذهاب توزیع کردیم و سپس به 4 گروه پنج نفره تقسیم شدیم و در داخل شهر مشغول آواربرداری شدیم؛ وسایل خانگی، علوفات حیوانات و بذر کشاورزی اهالی روستا را از زیر آوارها خارج کردیم و آن را با پلاستیک محافظت کردیم تا در برابر باران احتمالی در امان باشد.

طارق کعب اظهار داشت: یکی از کمبودهای جدی که روزهای اول احساس کردیم بحث سرویس بهداشتی در روستاها بود که به علت زلزله، تخریب شده و قابل استفاده نبودند، چند تیم درگیر بازسازی موقت سرویس بهداشتی در روستا شدند و سعی کردیم تعدادی از سرویس بهداشتی را با خارج کردن آوار قابل استفاده کنیم، علاوه بر این کار 3 حلقه دستشویی صحرایی در کنار چادر زلزله زدگان ایجاد کردیم.

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه رازی کرمانشاه گفت: هم اکنون موضوع مهم روستاهای زلزله زده وجود مردار و لاشه های حیوانات در منطقه هست که اگر باران بیاید ممکن است سبب شیوع بیماری های مختلف در منطقه شود؛ این موضوع را بارها به نهادهای مختلف دولتی تذکر دادیم، اما هنوز متاسفانه این لاشه های حیوانات در منطقه هست و معدوم نشدند.

وی افزود: با توجه به وجود لاشه های حیوانات و امکان شیوع بیماری های خاص یک تیم از دانشجویان دامپزشکی را به مناطق زلزله زده اعزام می کنیم.

طارق کعب تاکید کرد: در خیلی از روستاهای زلزله زده بذرهای کشاورزی همچنان زیر آوار است و خارج نشده و جا دارد به این مسئله توجه بیشتری شود.

دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی استان کرمانشاه با توجه به سرمای هوا، وسایل گرمایشی را مهم ترین نیاز زلزله زدگان دانست و افزود: وسایل بهداشتی و کمک های مردمی آنقدر بوده که تقریبا همه مناطق زلزله زده را پوشش داده است، ولی بحث بهداشت داخل روستاها و مناطق زلزله زده چندان رعایت نمی شود و احتمال شیوع بیماری های خاص در منطقه هست.

طارق کعب در مورد وضعیت توزیع اقلام در مناطق زلزله زده گفت: با گذشت 2 روز از زلزله موج کمک های مردمی که به منطقه رسید، در برخی مناطق اسراف را شاهد بودیم که با ایجاد انبارها برای دپوی کمک های مردمی، این مسئله تا حدی رفع شده است.

کد خبر: 873270

وب گردی

وب گردی