واکنش فعالان انجمن‌های علمی دانشجویی کشور به لغو جشنواره حرکت

فعالان انجمن‌های علمی دانشجویی کشور به رییس جمهور در خصوص لغوشدن دهمین جشنواره ملی حرکت در کرمانشاه نامه سرگشاده نوشتند.

به گزارش ایسکانیوز، متن نامه جمعی از فعالان انجمن های علمی دانشجویی کشور به رییس جمهور محترم، دکتر حسن روحانی به شرح زیر است:

«به نام خدا»

جناب آقای دکتر حسن روحانی
رئیس جمهور منتخب مردم ایران

با سلام
احتراماً لازم دانستیم نکاتی را در خصوص لغو دهمین دوره جشنواره حرکت، جشنواره ملی انجمن‌های علمی – دانشجویی کشور، در شهر کرمانشاه با تایید وزیر علوم جنابعالی خدمتتان عرض کنیم. این نامه توسط جمعی از فعالان انجمن‌های علمی – دانشجویی کشور در نقد عملکرد این وزارتخانه در بدو ورود جناب آقای دکتر غلامی نگاشته شده است.

همانطور که مستحضر هستید، در این روزها مردم شریف ایران در سوگ از دست دادن هموطنان کرمانشاهی خود به سر می‌برند، اما محبت آنان نسبت به افراد آسیب دیده یکی از زیباترین اتفاقات سالیان اخیر ایران را رقم زد. این همدلی بی‌نظیر یک بار دیگر جایگاه والای اجتماعی مردم عزیز ایران را به همگان نشان داد.

در میان این اتفاقات ناگوار، گروهی ۷۰ نفره از دانشجویان کرمانشاهی با همکاری ارگان‌های مختلف دانشگاهی و غیردانشگاهی، طبق برنامه، در حال تدارک دهمین جشنواره ملی حرکت در دانشگاه رازی کرمانشاه بودند تا شور و نشاط و زندگی دوباره را پس از گذشت دو هفته از آن اتفاق ناگوار، به کرمانشاه بازگردانند. به موازات تلاش‌های این گروه بومی و در نقاط دیگر کشور، انجمن‌های علمی – دانشجویی دانشگاه‌های مختلف نیز طبق سنت هرساله در تکاپوی شرکت در این جشنواره و تبدیل آن به یک اتفاق بزرگ اجتماعی از سوی جامعه دانشگاهی ایران بودند.

اما در کمال ناباوری، در ساعات پایانی روز شنبه ۲۷ آبان خبر رسید دهمین جشنواره ملی حرکت که بنا بود از تاریخ ۳ الی ۵ آذر ماه در دانشگاه رازی کرمانشاه برگزار شود، برخلاف میل تیم اجرایی این جشنواره که خود از مردم داغدار کرمانشاه بوده و درک بهتری از شرایط داشته‌اند، لغو شده و به تعویق افتاده است. لازم به ذکر است اکنون یک سال از انتشار خبر برگزاری جشنواره ملی حرکت به میزبانی کرمانشاه در این تاریخ می‌گذرد و با این تصمیم نادرست تلاش یکساله تیم اجرایی جشنواره بی‌ارزش خواهد شد.

این تصمیم غیرمنطقی و ناعادلانه که با تایید وزیر محترم علوم گرفته شده است، به هیچ عنوان برای جامعه دانشجویی کشور قابل قبول نمی باشد. جشنواره حرکت که یک پویش علمی دانشجویی است همایشی پر از نشاط و انگیزه است که می توانست بر خاک فسرده استان کرمانشاه بذر امید بپاشد و بر دل های مایوس مردم داغدار آن سامان جوانه نشاط! اما افسوس با بی تدبیری عده ای امیدها به حرمان تبدیل شد! جوانان نخبه دانشجو بار دیگر اسیر بی تدبیری و بهانه های واهی شدند! آیا در آستانه روز دانشجو و شانزده آذر با دانشجویان کشور چنین برخوردی رواست! چگونه می‌توانیم در این شرایط حساس، بهترین فرصت همفکری جهت توسعه و بازسازی آن دیار را از نخبگان علمی کشور بگیریم. نخبگانی که قرار بود با دست پر به آن دیار رفته و زمینه بهبود زندگی مردمان این استان را با استفاده از شبکه دانشگاهی، تجربه و راهکارهای علمی خود فراهم سازند.

لازم به ذکر است، جشنواره ملی حرکت یکی از بزرگترین رویدادهای دانشگاهی کشور می باشد که نه تنها دانشگاه رازی کرمانشاه هزینه‌های هنگفتی را برای برگزاری این جشنواره در سطح عالی و در زمان مقرر متحمل شده است، بلکه بیشتر دانشگاه‌های شرکت کننده نیز هزینه‌های غیرقابل بازگشتی صرف مواردی مانند بلیت سفر، طراحی غرفه، حمل و نقل دستاوردها و غیره جهت شرکت در این رویداد کرده‌اند. لغو یک جشنواره ملی درست ۵ روز پیش از برگزاری آن به منزله بی‌تفاوت بودن نسبت به تلاش‌ها و برنامه‌ریزی‌های یکساله جامعه انجمن‌های علمی کشور و همچنین دغدغه‌های آنان در رابطه با بحران اخیر کرمانشاه است. سوال اینجاست که اگر شهر کرمانشاه امنیت لازم برای میزبانی این رویداد را ندارد، چرا این تصمیم پس از گذشت یک هفته از این اتفاق ناگوار و درست زمانی که دانشگاه‌ها در حال تدارک سفر بوده‌اند توسط وزیر علوم و مجموعه همراه ایشان گرفته شده است. برخی با ارتباط دادن این تصمیم غیر اصولی به هشدارهای اخیر هواشناسی خواهان توجیه آن می‌باشند اما با کمی تحقیق می‌توان دریافت که آخرین سامانه بارشی ۲ روز پیش از شروع این جشنواره از این استان خارج می شود. همچنین با توجه به موقعیت جغرافیایی و امکانات شهر کرمانشاه، در صورت بروز شرایط نامناسب جوی نیز این شهر می توانست میزبان جشنواره ملی حرکت در تاریخ مقرر باشد.

جناب آقای دکتر روحانی، انجمن‌های علمی – دانشجویی کشور به عنوان بزرگترین شبکه فعالان دانشجویی در ایران با بیش از ۸۵۹۳ انجمن علمی فعال، خواهان ورود شما به این مسئله در کوتاه‌ترین زمان ممکن می‌باشند. امید است با پشتیبانی شما و با همکاری نخبگان این جامعه علمی – دانشجویی دردی از دردهای مردم مظلوم و آسیب دیده آن منطقه کاسته و جوانه‌های امید دوباره در آن دیار کاشته شود.


جمعی از فعالان انجمن های علمی دانشجویی کشور
یکشنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۶


رونوشت:
- دفتر مقام معظم رهبری جهت استحضار
- کمیسیون آموزش مجلس جهت استحضار
- وزیر علوم، تحقیقات و فناوری جهت استحضار

کد خبر: 873274

وب گردی

وب گردی