در دوران معاصر، ۴ میلیون کودک در جهان کشته شده‌اند

معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهور با برشمردن آسیب‌های مختلف فراروی کودکان در جهان، گفت:‌ در دوران معاصر، ۴ میلیون کودک در جهان کشته شده‌اند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از فارس، معصومه ابتکار معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهور امروز در همایش بین‌المللی «کودک و صلح» که در سالن حجاب برگزار شد، با اشاره به نقض حقوق کودکان در جهان، اظهار داشت: ایران در حوزه کودکان به عنوان یکی از متعهدان کنوانسیون حقوق کودک، اقدامات خوبی داشته است.

وی با اشاره به آسیب‌های جنگ و درگیری برای کودکان افزود: تصویر شهادت علی‌اصغر(ع) در واقعه عاشورا نماد بسیار مهمی است که در واقعه کربلا و قیام امام حسین(ع) روی داد و این کودک شش ماهه نمادی از مظلومیت کودکان در درگیری‌ها و مخاصمات است و نمادی از حقانیت دعوت امام حسین(ع) برای اعتلای شرافت و انسانیت است.

معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهور یادآور شد: براساس آمارهای ارائه شده، 4 میلیون کودک در دوران معاصر کشته شده‌اند، ضمن اینکه آسیب‌ها، معلولیت و جراحت‌ها، بی‌خانمانگی و آوارزدگی کودکان از جمله آسیب‌های مربوط به آنهاست.

ابتکار با اشاره به مصادیق مختلف نقض حقوق کودکان در جهان خاطرنشان کرد: به کارگرفتن کودکان در جنگ‌ها مانند به کارگیری به عنوان عوامل مستقیم و غیرمستقیم و سوءاستفاده و آزار جنسی کودکان در جنگ‌ها و بردگی آنها از جمله موارد نقض حقوق کودکان است.

وی اضافه کرد: از بین رفتن مدارس و بیمارستان‌ها از جمله دردهای بزرگ در زلزله اخیر غرب کشور است، ضمن اینکه محرومیت از دسترسی به کمک‌های بشردوستانه از آثار ناخوشایندی است که کودکان در یمن در این شرایط قرار دارند و کار به جایی رسیده است که همه رؤسای کشورها و سازمان ملل به این موضوع اعتراض کردند و شرایط کودکان یمنی چند سال است که براساس ناامنی، ترور و ترومای روانی است.

وی با اشاره به اقدامات ایران در حمایت از کودکان متذکر شد: در حال حاضر کودکان مهاجر افغانستانی امکان استفاده و بهره‌مندی از آموزش در مدارس ایران را دارند و در نقاط مرزی نیز معاونت زنان و امور خانواده مدارسی را برای کودکان بازمانده از تحصیل ایجاد کرده است و تعداد قابل توجهی از کودکان افغانستانی بازمانده از تحصیل در آن تحصیل می‌کنند.
706

کد خبر: 873299

وب گردی

وب گردی