حاجی نجار: کارشکنی های آمریکا در مبارزه با داعش روند شکست این گروه  را کند کرد

یک کارشناس سیاسی گفت: کارشکنی های آمریکا در مبارزه با داعش مانعی جدی در مقابل محور مقاومت بود و روند شکست این گروه را کند کرد.

عباس حاجی نجار کارشناس مسائل سیاسی، درباره شکست داعش در عراق و سوریه و اثرات این اتفاق در منطقه، در گفت وگو با خبرنگار سیاسی ایسکانیوز اظهار داشت: نیروهای مقاومت با محوریت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، نقشی اساسی در شکست داعش در منطقه داشتند؛ محور مقاومت در عراق با به وسیله حشد الشعبی و در سوریه به وسیله ارتش این کشور شکست داعش را رقم زدند.

وی افزود: محور مقاومت در مقابله فیزیکی خود با داعش با موانعی مواجه شد؛ بخشی از این موانع مربوط می شود به هراس آمریکا از شکست داعش در منطقه، زیرا باید جایگزینی مناسب برای این گروه در منطقه پیدا کند و همین موضوع سبب شد ادامه مبارزه با داعش با کارشکنی های آمریکا رو شود. این موضوع مانعی جدی در مقابل محور مقاومت بود و شکست داعش را کند کرد.

این کارشناس سیاسی، پیروزی بر داعش را پیروزی محور مقاومت بر کارشکنی های استکبار جهانی و متحدین آن ها مانند عربستان دانست و تصریح کرد: نکته مهم در روند این تحولات، تلاش آمریکایی ها برای ایجاد یک سر پل برای مدیریت و استفاده از ظرفیت کردها در تحولات منطقه است که این نکته حتما باید مورد توجه قرار بگیرد.

حاجی نجار ادامه داد: نکته مهم در حوزه نیروهای مقاومت این است که گام اول در نابودی داعش در منطقه به خوبی صورت گرفت؛ اما آن چیزی که باید مورد توجه واقع شود این است که جریان تروریستی به سمت اقدامات خرابکارانه و امنیتی به ویژه در خود منطقه عراق حرکت خواهد کرد که در مقابل این مسئله باید راهکارهای مناسبی اتخاذ شود.

وی با تاکید بر ضرورت جذب ریزش های داعش در منطقه خاطر نشان کرد: بخش عمده ای از افرادی که جذب داعش شدند به دلیل همان شوک اولیه ای بود که این گروه در زمینه اعتقادی توانست وارد کند و همچنین آموزه های تکفیری در حوزه های علمی عربستان، در جذب خیلی از افراد به این گروه تروریستی تاثیر گذار بود.

این کارشناس تاکید کرد: در آینده باید اقدامات فرهنگی و سیاسی مناسب برای اصلاح و جذب بخش ریزش شده داعش صورت بگیرد و همچنین برنامه های تبلیغاتی که از طریق رسانه های سوری و عراقی پخش می شود می تواند در این زمینه کمک های فراوانی کنند و نقش کلیدی را ایفا کنند.

حاجی نجار با بیان این که خلاء های فکری که باعث ایجاد داعش شد باید در دولت های عراق و سوریه مورد بررسی قرار بگیرد خاطر نشان کرد: در سوریه و عراق به لحاظ نوع اداره کشور و نوع سیاست هایی که دولت ها اتخاذ کرده بودند زمینه های فکری برای ایجاد گروهی مانند داعش وجود داشت؛ این مورد نیز باید در استراتژی راهبردی این کشور ها مورد توجه قرار بگیرد.

وی در پایان اظهار داشت: ما باید یک طراحی مناسب برای بهره گیری از ظرفیت های هدایت گرانه محور مقاومت داشته باشیم و ضمن حفظ سلامت و امنیت منطقه، زمینه تحکیم جایگاه این نیروها و مهم تر از آن حضور این نیروها در تصمیم گیری های سیاسی مورد توجه قرار بگیرد.

302

کد خبر: 873366

وب گردی

وب گردی