زلزله کرمانشاه از آغاز تاکنون/اقدامات و مصوبات

بیش از یک هفته از زلزله ۷.۳ ریشتری کرمانشاه می‌گذرد؛ زلزله‌ای که طی آن و براساس آخرین آمارها، 437 تن از هموطنان جان خود را از دست داده‌اند و خسارات فراوانی به جای گذاشت.

به گزارش خبرنگار استانی ایسکانیوز، زمین لرزه ای به وسعت 7/3 ریشتر در شامگاه 21 آبان ماه در کرمانشاه رخ داد که قبل از زمین لرزه 7/3 ریشتری ساعت 21:05 دقیقه زمین لرزه‌ای4/5 ریشتری در کرمانشاه احساس شده بود.

بزرگی وقوع زلزله21 آبان 30 برابر زلزله بم بود که این زلزله پر قدرت برآمده از گسلی وابسته به مجموعه تحرکات زاگرس و در 40 سال اخیر شبیه آن رخ نداده است.

همچنان پس لرزه‌هایی با قدرت مختلف در حال رخ دادن است و برای این زلزله تا سه هفته اخیر احتمال خطر وجود دارد.مسئول لرزه‌نگاری استان کرمانشاه تعداد پس لرزه‌های زلزله 7/3 ریشتری کرمانشاه را 637 مورد اعلام کرد.

در اولین روز وقوع زلزله در قصر شیرین خطوط ارتباطی تلفن همراه قطع شد . مردم در خیابان سپری کردند بخشی از برق شهر قطع شده و بخش‌هایی از منازل ریزش داده و برخی خانه‌های آپارتمانی ترک خوردند. در منطقه سرپل ذهاب تخریب 70 درصد داشتیم صددر صد روستاها تخریب شدندو برق کل منطقه قطع شد.که به همین میزان در منطقه ثلاث بابا جانی و ازگله تخریب و قطع برق داشتیم.شمال کرمانشاه در خاموشی مطلق قطع کامل برق منطقه سر پل ذهاب فرمانداری ارتش در غرب کشور تیپ 281 بیستون نیروهای هوانیروز در بیمارستان‌های ارتش آماده باش کامل بودند

ورود وزیر کشور و وزیر بهداشت در روز دوم

اولین روز وقوع زلزله

به دستور رئیس‌جمهور، عبدالرضا رحمانی‌فضلی و سیدحسن قاضی‌زاده هاشمی وزیران کشور و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و رییس جمعیت هلال احمر به همراهی تیمی از نهاد ریاست جمهوری، عازم مناطق زلزله زده در استان کرمانشاه شدند.

هیات اعزامی به ریاست رحمانی فضلی وزیر کشور ، موظف به رسیدگی به روند امدادرسانی به زلزله زدگان ، رسیدگی به آسیب دیدگان و گزارش اقدامات انجام شده به رییس جمهور هستند. وزیر کشور با اشاره به وقوع زلزله در غرب کشور گفت: آقای رئیس جمهور در اولین لحظات دستور دادند ستاد مدیریت بحران تشکیل شود، استانداران در محل نیز کار خود را انجام می دهند و همه دستگاه‌ها پای کار هستند.

عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور در حاشیه جلسه ستاد مدیریت بحران کشور درباره آمار مصدومان و ‌کشته شدگان حادثه زلزله در کرمانشاه گفت: متاسفانه زلزله ۷.۳ ریشتری که در کرمانشاه آمده زلزله بزرگی است. تلاش شده است که در اولین مراحل همه امکانات بسیج شود، دستگاه های اجرایی و ‌اعضای ستاد همگی در استان تشکیل جلسه داده اند و در تهران در وزارت کشور هم این جلسه تشکیل شده، همچنین استان های مجاور کرمانشاه نیز در حالت آماده باش به سر می برند.
وزیر کشور با اشاره به ارسال نیرو و امکانات از جمله وسائل امداد و ‌چادر و... اظهار داشت: به دلیل تاریکی شب امکان پرواز بالگرد نیست و ‌برخی راه ها بسته شده اما تمام تلاش نیروها این بوده که خود را به منطقه برسانند، نگرانی هایی در رابطه با روستاها داریم چراکه اکنون با توجه به تاریکی شب دسترسی به این مناطق مشکل می باشد.
رحمانی فضلی تصریح کرد: برق برخی مناطق قطع شده بود که اکنون ۷۰ درصد آنها وصل شده است، اکنون ارتش، سپاه، بسیج، هلال احمر، وزارت بهداشت و وزارت نیرو با آمادگی کامل در منطقه حضور دارند و ‌خود مردم نیز کمک های بسیار خوبی انجام می دهند.
وی اضافه کرد: باید تلاش کنیم در اسرع وقت کمک ها رسانده شود و هزینه ها و خسارات پایین بیاید، ‌ از مردم کرمانشاه خواهشمندیم با صبر به مسئولان و ‌نیروهای اعزامی کمک کنند تا کار با سرعت پیش برود.

پیگیری های رییس جمهور بعد از وقوع زلزله

حجت الاسلام حسن روحانی یکشنبه شب پس از وقوع زلزله در استان کرمانشاه در تماس تلفنی با وزیر کشور در جریان روند امداد رسانی به زلزله زدگان و رسیدگی به وضعیت منطقه قرار گرفت و دستور داد تمام امکانات موجود کشور و بخصوص استانهای همجوار در جهت اقدامات فوری و امدادی برای هموطنان گرفتار زیر آوارها، خدمات درمانی برای مصدومین و تامین احتیاجات لازم هموطنان آسیب دیده بسیج شوند.

رئیس‌جمهور همچنین طی دستوری به معاون اول خود ماموریت داد تا ضمن مدیریت عالی موضوع جهت پشتیبانی کامل، مجموعه امکانات دولت و سایر نهادهای عمومی، نظامی و تشکل های مردمی را در این جهت بسیج نماید.

روحانی صبح امروز نیز در تماسی تلفنی با "هوشنگ بازوند " استاندار کرمانشاه در جریان تازه ترین گزارش وضعیت امداد رسانی و رسیدگی به زلزله زدگان این استان قرار گرفت و دستورات لازم را صادر کرد.

تعطیلی مدارس پس از زلزله


مدارس کرمانشاه به دلیل خطرات احتمالی وقوع زلزله دوشنبه 22 آبان تعطیل اعلام شد.

وضعیت امداد رسانی و اسکان روز بعد از زلزله

رئیس سازمان هلال احمر، سگ‌های جستجو و نجات به شهرهای حادثه دیده اعزام شدند امکان اسکان اضطراری فراهم شده، در صورت نیاز نیرو از شهرهای مجاور اعزام خواهد شد. بالگردها با روشن شدن هوا به پرواز در می‌آیند تا میزان خسارت را ارزیابی کنند. زلزله‌زدگان شب سختی را پشت سر گذاشتند. میانگین دمای کرمانشاه بامداد امروز به صفر درجه رسید و تلاش بی‌وقفه دستگاه‌های امدادی و نظامی، برای حل مشکل آسیب دیدگان ادامه دارد.

رئیس اورژانس در اولین روز زلزله/ امار نهایی کشته و زخمی در قصر شیرین

30 نفر تاکنون در شهرهای مختلف فوت کرده اند و تعداد زیادی مجروح حدود 200 نفر داشتیم که این تعداد با ادامه اوار برداری افزایش خواهد یافت.امار نهایی اعلام شده از سوی مدیر کل پزشکی قانونی کرمانشاه بیش از 437 کشته و 10 هزار و 179 نفر زخمی و 31 هزار واحد مسکونی تخریب شده است.

وضعیت راهها بعد از وقوع زلزله/روز اول و دوم

به علت ریزش کوه، بسته شدن مسیر امکان امدادرسانی آمبولانس‌ها سخت است.پس از وقوع زلزله شورای هماهنگی مدیریت بحران بلافاصله تشکیل شد . نیروهای امداد و ماشین آلات خاکبرداری به محل‌های خسارت دیده اعزام شدند .نیروهای نظامی هم بلافاصله وارد عمل شدند . سازمان‌های خدماتی آب و برق مشغول رفع نارسایی هستند.

حضور رئیس جمهور در منطقه

23 آبان ماه صبح سه شنبه رئیس جمهور وارد کرمانشاه شد و به مناطق زلزله زده و شهرستان سر پل ذهاب رفت. رئیس جمهور در دیدار با آسیب‌دیدگان مردم زلزله زده و شنیدن درد و دل‌هایشان دستورات لازم برای جبران کاستی‌ها، رفع مشکلات مردم، به مسوولان مربوط صادر کرد و دولت با تمام توان وارد عمل شد و تلاش می‌کند تا با کوتاه‌ترین زمان مشکلات را حل کنند. مسوولیت اسکان با بنیاد مسکن است همه مقامات دولتی و نظامی و خیرین باید به بنیاد مسکن کمک کنند و کار جداگانه انجام ندهند. مردم باید خانه‌شان را بسازنند و در این راه دولت وام بلاعوض در خدمت زلزله‌زدگان قرار خواهد داد.

نماینده رهبر معظم انقلاب در جمعیت هلال احمر در راس هیاتی از سوی دفتر مقام معظم رهبری وارد استان کرمانشاه شد/روز سوم بعد از زلزله

حجت الاسلام معزی به منظور بازدید از مناطق زلزله زده و بررسی روند خدمات رسانی به زلزله‌زدگان در راس هیاتی از سوی دفتر مقام معظم رهبری وارد استان کرمانشاه شد تا از نزدیک روند ارایه خدمات ، فعالیت‌های امدادی را ارزیابی کند. نماینده ویژه مقام معظم رهبری در جمع آسیب دیدگان و زلزله‌زدگان حاضر خواهد شد تا با بازدید از مناطق خسارت دیده به بررسی وضعیت موجود و مشکلات آنها بپردازد.

ورود رئیس مجلس به کرمانشاه/ وضعیت اسکان دائم مردم

علی لاریجانی یکشنبه 28 آبان به کرمانشاه سفر کرد و در جمع مردم حادثه دیده گفت: با مردم همدردی می‌کنیم و خدماتی که دولت و ارگان‌های مختلف دادند را بررسی می‌کنیم ،بنیاد مسکن برای اسکان دایمی مردم زلزله زده فعال شده و مصوباتی نیز از دولت برای مسکن شهری و روستایی تصویب شده است و منابعی که باید بلاعوض پرداخت شود و وام‌های ارزان قیمتی که داده شود باید مشخص شود. امکانات در سطح روستا و شهر باید داده شود از نزدیک شرایط را می‌بینم و اگر نیاز باشد مجلس هم در مصوبات خود حمایت‌های بیشتری را خواهد داشت.

آخرین اقدامات انجام شده در مناطق زلزله زده 29 آبان

- سرپرست شبکه دامپزشکی شهرستان ثلاث باباجانی از پاکسازی تمام روستاهای زلزله‌ زده این شهرستان از وجود لاشه دام‌های تلف شده خبر داد.

- نایب رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی با توجه به در پیش بودن سرمای هوا و بارندگی باید اسکان موقت و شروع ساخت مناطق مسکونی برای آسیب‌دیدگان زلزله زده کرمانشاهی در اولویت باشد.

- حضور 10 هزار نیروی پلیس برای برقراری امنیت در کرمانشاه و مناطق زلزله زده

- تا به این لحظه انجام 236 سورتی پرواز

- انتقال 194 مجروح زلزله کرمانشاه

خدمات و امور مصوب در روز هفتم پس از زلزله

پرداخت بیمه بیکاری به حادثه دیدگان

معاون امور مجلس حقوقی و استان‌ها وزارت تعاون و رفاه و امور اجتماعی، پس از وقوع زلزله سازمان تامین اجتماعی موظف شد با قید فوریت و مرکزیت کرمانشاه نسبت به بستری حادثه دیدگان اقدام کنند.

100 حمام صحرایی در سر پل ذهاب

مدیر روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب شهری استان کرمانشاه از برقراری آب شهری مناطق زلزله زده گفت: به زودی 100 دوش حمام در 6 نقطه سر پل ذهاب برقرار می‌شود.

استقرار بالن پر سرعت در منطقه زلزله زده برای رفع مشکلات اینترنتی منطقه زلزله زده استان کرمانشاه در سر پل ذهاب مستر شد.

ممنوعیت تردد خودروهای فاقد مجوز در استان کرمانشاه

ورود حضرت ایت ا.. خامنه ای به مناطق زلزله زده و حضور در میان مردم زلزله زده سرپل ذهاب ،ازگله

حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر انقلاب در اولین ساعات صبح امروز (دوشنبه)، به صورت سرزده و به منظور سرکشی و دیدار با مردم در مناطق زلزله‌زده غرب کشور به کرمانشاه سفر کردند ،ابتدا در شهر سرپل ذهاب حضور یافتند و از مناطق خسارت‌دیده بازدید کردند.

رهبر انقلاب در جمع مردم استان کرمانشاه بیان داشتند: من با یکایک دلهای داغدار شما همدردم. دوست داشتم در وقت بهتری در جمع مردم شما حاضر می شدیم.در روستای زلزله کوئیک رهبری با حضور در میان مردم فرمودند: انشاء‌الله خدا بر دل‌های شما آرامش و صبر خودش را نازل کند.

ستاد کل نیروهای مسلح در اطلاعیه‌ای مصوبات مقام رهبری و فرماندهی کل قوا در خصوص سربازان مناطق زلزله زده کرمانشاه را اعلام کرد.

شرایط کسر یا معافیت از خدمت سربازی زلزله زدگان اعلام شد

بر این اساس کسانی که تمام یا حداقل 2 نفر از اعضای خانواده خود را از دست داده اند به همراه کسانی که سرپرست خانواده و یا همسر خود را از دست داده اند، از خدمت سربازی معاف می شوند.

بنا به پیشنهاد ستاد کل نیروهای مسلح و تصویب مقام معظم رهبری و فرمانده کل قوا تسهیلاتی به شرح زیر برای کارکنان وظیفه مناطق زلزله زده استان کرمانشاه در نظر گرفته شده است:

الف. به سربازان در حال خدمت در زمان وقوع زلزله (حین خدمت و آموزش) اعزامی از مناطق فوق که خانواده‌های آنان در مناطق زلزله‌زده سکونت دارند و به افراد خانواده واحدهای مسکونی‌شان برابر تایید هیئت رسیدگی موضوع ماده 24 قانون خدمت وظیفه عمومی 40 درصد و بالاتر صدمه وارده گردیده و به مدت 3 ماه مرخصی اضطراری داده شود و این مدت جز خدمت دوره ضرورت محسوب می‌گردد و کسانی که بعد از شنیدن خبر زلزله بدون اخذ مرخصی خدمت را ترک کرده‌اند، در صورتی که متحمل آسیب‌های جانی و مالی (تخریب 40 درصد و یا بالاتر واحد مسکونی) گردیده‌اند در شمول مرخصی یاد شده قرار گرفته و بقیه افراد پس از مراجعه به محل زندگی و اطلاع از وضعیت و سلامت خانواده می‌بایست پس از ده روز به محل خدمت خود مراجعه نموده و این ده روز جز مرخصی استحقاقی آنان محاسبه خواهد شد.

ب: سربازانی که خانواده آنان در محل زلزله‌زده سکونت داشته و به سبب این زلزله آسیبی به افراد خانواده و یا به واحد مسکونی‌شان (40 درصد و یا بالاتر) صدمه وارد شده به نزدیک‌ترین یگان نظامی یا انتظامی محل سکونت خانواده منتقل شوند.

ج: اعزام مشمولین شهرستان‌های زلزله‌زده که آسیبی به افراد خانواده و یا به واحدهای مسکونی‌شان 40 درصد و یا بالاتر صدمه وارد شده به مدت یک سال به تعویق افتاده و نیروهای مسلح نیز نیروهای اختصاص یافته را تا مورخ 1396.12.29 پس از طی مدت ‌آموزش نظامی در نزدیک‌ترین یگان نظامی یا انتظامی محل سکونت خانواده به کارگیری نمایند.

د: مشمولین و سربازان زیر با تشخیص هیئت رسیدگی موضوع ماده 24 قانون وظیفه عمومی از انجام و یا ادامه خدمت دوره ضرورت معاف گردند.

1.کسانی که تمام یا حداقل دو نفر از اعضا خانواده درجه یک خود را از دست داده باشند.

2. کسانی که سرپرست خانواده را از دست داده و یا سرپرست خانواده به دلیل معلولیت ناشی از زلزله قادر به اداره امور خود نباشد و فرزند دیگری که سرپرست خانواده را بر عهده بگیرد در استان حضور نداشته باشد.

3. سربازان متاهل دارای فرزند که همسر و یا فرزند خود را از دست داده و یا همسر به دلیل معلولیت قادر به اداره امور خانواده نباشد.

4.سربازان متاهلی که به دلیل از دست دادن پدر و پدر همسر (هر دو) همسرشان در محل بی‌سرپرست باشند.

5. سربازان متاهلی که منزل مسکونی‌شان قابل سکونت نبوده و از بین رفته محسوب می‌شود.

6. ماده 24 قانون خدمت وظیفه عمومی با حضور افراد زیر تشکیل می‌گردد:
- بخشدار محل یا نماینده او
- رئیس وظیفه عمومی محل یا نماینده او
-نماینده دادستان شهرستان و در صورت نبودن دادسرا و وجود دادگاه نماینده دادگاه
- نماینده سپاه پاسداران محل
- یک نفر نماینده شورای اسلامی شهرستان یا شورای اسلامی بخش یا شهر

زلزله کرمانشاه پدیده ای بزرگ و جانگداز بود که خسارات بسیاری را برای مرد کرمانشاه برجای گذاشت امید است با یاری و همدلی مردم و مسئولان مشکلات زلزله زدگان مرتفع و دوباره خانه هایشان را بنا کنند و روح زندگی بار دیگر در این خطه سلحشور که در تمام دوران با مردمی صبور ابستن حوادث طبیعی و سیاسی گوناگونی بوده است جاری شود .

خبرنگار: ندافراهانی

کد خبر: 873460

وب گردی

وب گردی