28 آبان؛ روز جهانی قربانیان سوانح ترافیکی/مرگ سرمایه های جامعه ضربه محکمی بر پیکرسلامت جامعه می زند

دکتر حمید سوری استاد اپیدمیولوژیک (روانشناسی ترافیک ) گفت: از بین رفتن سرمایه های جامعه و قربانیانی که معمولا میانگین سنی آنها 25 سال است و در زمان بازدهی هستند ضربه ای بر پیکر سلامت جامعه است.

به گزارش خبرنگار ایسکانیوز 28 آبان ماه همزمان با 3 نوامبر روز جهانی همدردی و یادبود قربانیان حوادث جاده ای است. هدف از نام گذاری این روز حساس کردن افکار عمومی در خصوص آمار تصادفات جاده ای است.متاسفانه با آمار بالای تصادفات در کشور ما ،لزوم آگاهی بخشی در زمینه ایمنی ،کاربردی ترین روش برای کاهش این تصادفات است.

دکتر حمید سوری در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار ایسکانیوز در این باره گفت: بزرگداشت روز جهانی یادمان قربانیان سوانح ترافیکی درسومین یکشنبه نوامبر هر سال در سراسر جهان برگزار می شود و در هر سال یک موضوع را مدنظر قرار می دهند که این روز با هدف حساس کردن جامعه و سیاستگذاران و دولتها روی قربانیان سوانح ترافیکی در دنیا است که سالانه بیش از یک میلیون و 200 هزار نفر کشته را به دنبال دارد.

این استاد دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود:این حرکت برای اولین بار در سال 1395 در اروپا شروع شدو در سال 2005 سازمان ملل این روز را به رسمیت شناخت و از این زمان در کشورهای سراسر دنیا از جمله کشور ما برگزار می شود هدف این بزرگداشت ،موظف کردن کشورها به کاهش 50%کشته شدگان تصادفات تا سال 2020 است این در حالیست که تعداد قربانیان حوادث جاده ای در کشور ما هم رو به افزایش است.

سوری ادامه داد:در سال گذشته هدف مراقبت های بعد از حادثه و مراقبت های بیمارستانی و پیش بیمارستانی بود که کشورهای عضو در این زمینه فعالیت بیشتری داشتند متاسفانه در سال های اخیر در کشور ما قربانیان سوانح ترافیکی در حوزه های مختلف "هنری، فرهنگی، سیاسی و از افراد سرشناس کشور بودند و طبیعی است که تعداد کشته شدگان در سال می تواند از هر گروه، صنف، تحصیلات یا هر گروه سنی باشد.

استاد اپیدمیولوژیک (روانشناسی ترافیک ) با اشاره به هزینه های بالای این سوانح ادامه داد :در کشورهای دنیا سوانح ترافیکی به عنوان یک اولویت در برنامه های ارتقای سلامت و پایه و پشتوانه ای برای توسعه کلی کشور در نظر گرفته می شوند چرا که بخش عمده ای از منابع کشورها در رخدادسوانح ترافیکی به هدر می رود برای مثال ما 5/6درصد در آمد ناخالص ملی کشورمان را صرف هزینه های ناشی از حوادث ترافیکی می کنیم که این رقم معادل 39 میلیارد دلار است و این علاوه بر هزینه هایی است که باعث درد و رنج و مشکلات روانی و عاطفی تحمیل شده بر جامعه است بنابر این این حوادث یکی از علل اصلی بار ناشی از بیماری ها وعلت اصلی مرگ های زود رس افراد کمتر از 70 سال هستندکه این امر باعث کاهش امید به زندگی در بدو تولدو به هدر رفتن سرمایه های بالقوه جامعه می شوند.

وی تاکید کرد: از بین رفتن سرمایه گذاری جامعه برای قربانیانی که معمولا میانگین سنی آنها 25 سال و دز زمان بازدهی هستند ضربه ای بر پیکر سلامت جامعه است.

دکتر سوری گفت:علی رغم اینکه مرگ و میر برای هر جامعه ای تا جایی که قابل پیشگیری باشد مسئله ای جدی است و مرگ افراد چه کودک و چه سالمند می تواند عوارض روحی جدی بر روی افراد وارد کند لطمات این عوارض چندین برابر می شود.

وی با مثالی ادامه داد: به عنوان مثال می توان گفت جانباختگان سوانح ترافیکی بسیار گسترده تر از جانباختگان واقعه اسفبار زلزله اخیر است تعداد کشته شدگان این زلزله کمتر از یک بیستم قربانیان حوادث ترافیکی است که در 6 ماه اول امسال رخ داده است بنابر این ما نباید با طبیعی جلوه دادن و برخورد عادی با این مساله به بی تفاوتی جامعه در رویارویی با آن دامن بزنیم این معضل وجود دارد و هر از گاهی مطرح کردن و برجسته سازی آن برای جامعه و سیاست گذاران مسئله با اهمیتی است و نیروها و توجه ها را به سمت حل این مشکل سوق دادن بسیار با اهمیت است.

وی در پایان گفت :میانگین تعداد سال های از دست رفته عمر در کشور را فقط به دلیل سوانح ترافیکی بیش از 500 هزار سال بر آورد کردیم که رقم بسیار تاسف بار و بالایی است.

خبرنگار:اکرم جدیدی ممتاز

705

کد خبر: 873479

وب گردی

وب گردی