اظهارات آتیلا پسیانی درباره عامل موثر بیکاری سینماگران

آتیلا پسیانی با تأکید بر اینکه امنیت اتاق های تدوین و لابراتوارها باید بیشتر شود تا نسخه ای برای رایت غیرمجاز بیرون نرود، گفت: در حال حاضر کمبود تعداد سینماها در مقابل عرضه‌ی فیلم هایمان عامل موثر در بیکاری است.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از کمیته اطلاع رسانی ستاد صیانت از آثار سینمایی و سمعی و بصری، آتیلاپسیانی، بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون درباره‌ی بیکاری کارگردانان، تهیه کنندگان و هنرمندان ناشی از تکثیر و کپی غیرمجاز بیان کرد: تأثیری که تکثیر سی دی های غیرمجاز در صنعت سینما دارد در برابر عوامل دیگر مقدار زیادی نیست در واقع این قاچاق بیشتر به سرمایه‌ی ما لطمه می زند، متاسفانه تاثیر عملکرد فعلی بخش دولتی و موسسات ذی‌ربط برعدم تامین امنیت شغلی می گذارند بسیار بیشتر است.

بازیگر مجموعه تلویزیونی «زیر تیغ» بیان کرد: در حال حاضر کمبود تعداد سینماها در مقابل عرضه‌ی فیلم هایمان عامل موثر در بیکاری است؛ به جز چند کارگردان به دیگر کارگردانان چند سال یکبار نوبت اکران می رسد! کجا حمایت شده که سینما بسازند؟ بخش دولتی می تواند از بخش خصوصی حمایت کند و برای آن تسهیلاتی به وجود آورد که آنها سینما بسازند.

وی افزود: قانون کپی رایت در کشور ما اگر دقیقاً همان ترجمه قانون کپی رایت جهانی باشد که به اصطلاح به آن "Copyright" می گویند، در واقع اگر شامل همان استانداردهای جهانی شود هیچ نیازی به بازنگری ندارد در شرایط فعلی در کشور ما قانون کپی رایت رعایت نمی شود.

بازیگر مجموعه تلویزیونی «گمگشته» ادامه داد: به عنوان نمونه بنده یک سریال برای تلویزیون بازی می کنم، این سریال چندین بار از تلویزیون پخش می شود، چه کسی دنبال این است که هر بار که پخش می شود من باید دستمزد بگیرم؟ نه به اندازه‌ی بار اول، ولی به میزانی متناسب برای دفعات بعدی پخش، باید دستمزد گرفته شود.

بازیگر فیلم «سیانور» بیان کرد: لازم است توجه کنیم که در کشور ما اصلا قانون کپی رایت اجرا نشده است. اگر استانداردهای این قانون جهانی رعایت شود حقوق آدم‌های این حرفه هم رعایت می شود.

پسیانی گفت: توجه داشته باشید نقش نیروی انتظامی نیز بسیار مهم است در حال حاضر و سر چهارراه ها و میدان‌ها فروشنده های CDهای قاچاق به راحتی دیده می شوند البته این ها فقط فروشنده هستند و فقط با دستگیری اینها می توانند به سر نخ اصلی برسند.

بازیگر فیلم «نگار» ادامه داد: صرفاً جمع آوری این CDها و DVDها خیلی راهکار مؤثری نیست البته به جای خودش لازم است اما بهتر است با نصب دوربین های مادون قرمز در سینماها بدون اینکه به تماشاگران لطمه ای بزند در تاریکی متوجه شوند که چه کسی پنهانی فیلم می گیرد گرچه الان هر کپی‌ای که در بازار غیرمجاز وجود دارد اصلا و ابداً ضبط شده از روی پرده‌ی سینما نیست که مشخص می کند به راحتی نسخه ای در اختیار شخصی قرار گرفته و اینگونه رایت و تکثیر شده است.

بازیگر مجموعه تلویزیونی «پرده نشین» گفت: وزارت ارشاد باید با همیاری و همکاری نیروی انتظامی و سایر بخش ها دوش به دوش هم وارد این ماجرا شوند و امنیت لابراتوراها و اتاق های تدوین را بالاتر ببرند وگرنه هر کسی نمی تواند به نسخه های فیلم ها دسترسی پیدا کند.

علاقمندان و مخاطبان برای اطلاع از مراکز و سایت‌های مجاز عرضه کننده محصولات سمعی و بصری می توانند به سایت موسسه رسانه‌های تصویری به آدرس rasaneha.org مراجعه نمایند.

501

کد خبر: 873507

وب گردی

وب گردی