از ویژگی‌های نواصولگرایی  به رسمیت شناختن اختلاف سلیقه‌ها است

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: من خود را محور نواصولگرایی نمی‌دانم، اما تلاش می‌کنم صدای این تغییر باشم، سعی می‌کنم مطالبه کننده این تغییر از افرادی باشم که باید به تغییر تن بدهند.

به گزارش ایسکانیوز ، محمدباقر قالیباف عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، عصر امروز در دانشگاه علم و صنعت، در همایش «نواصولگرایی در نگاه جریان دانشجویی» در دانشگاه علم و صنعت ضمن تسلیت به مناسبت درگذشت تعدادی از هموطنان در زلزله کرمانشاه، گفت: وقتی به کشورمان نگاه می‌کنیم، در عرصه سیاست داخلی دو جریان داریم؛ چه بخواهیم و چه نخواهیم، چه دوست داشته باشیم و چه دوست نداشته باشیم، باید بپذیریم که واقعیتی که امروز در آن زندگی می‌کنیم در کشور ما یک فضاسازی یک دوقطبی وجود دارد. اگر این دو جریان درست عمل می‌کردند می‌توانستند و می‌توانستند بهترین مدل جریان سیاسی‌ورزی باشند.

وی افزود: جریان اصول‌گرایی بر مبنای اصول و مکتب امام(ره) تاکید کرد و به آن پایبند بود، اما شاهد این هستیم که در 4 سطح گفتمانی، رویکردی، ساختاری و عملکردی و حتی هدف‌گذاری، روش و ابزار نقایص جدی و اشکالات اساسی داشته‌ و دارند.

شهردار سابق تهران، گفت: واقعیت این است که ما 2 جریان اصلی و تاثیرگذار داریم. چه بخواهیم و چه نخواهیم واقعیت این است که یک دوقطبی وجود دارد که بر همه ابعاد جامعه ما چه در سیاست داخلی و خارجی و در عملکرد نظام تاثیرگذار است.

قالیباف در ادامه با اشاره به شکل گیری جریان اصولگرا و اصلا‌ح طلب گفت: در اوج جریان اصلاحات در سال 79، رهبری فرمودند این 2 جریان سیاسی 2 بال هستند که اگر درست حرکت کنند می‌توانند کشور را بسازند. اصلاح طلبی یک نیاز امروز جامعه است اما باید توجه داشت بخشی از این جریان به مبانی و اصول و مکتب امام(ره) و موضع مبانی ایشان تجدیدنظر و به دنبال تغییر در این مبانی حرکت کردند.

وی ادامه داد: این بخش اصلاح‌طلبی به جای اینکه بالی برای مردم باشند و بال مردم شوند، مردم را به سمت بیگانه سوق دادند و مبارزه با ظلم و توجه به مستضعفین و به این آرمانها توجهی نکردند اما بخشی از این جریان به این مبانی اعتقاد دارند، برخی‌شان هم در قلم اعتقاد دارند اما در حوزه عملکردی یا نخواستند و یا نتوانستند به این مبانی عمل کنند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام اضافه کرد: امروز هم وقتی به مردم مراجعه می‌کنیم برداشت آنها این است که اصولگرایی می‌توانست خواست‌های انقلاب اسلامی را محقق کند اما نتوانست. بعد جنگ مسیر برای حرکت فراهم بود. اگر 2 رکن مهم داشته باشیم یکی مردم است و اصولگرایی. این جریان شعار مردم باوری را داد اما در عمل به آن باور نداشت و اعتقاد قلبی به مردم باوری در این جریان سیاسی نبود.

وی افزود: من خود را محور نواصولگرایی نمی‌دانم، اما تلاش می‌کنم صدای این تغییر باشم، سعی می‌کنم مطالبه کننده این تغییر از افرادی باشم که باید به تغییر تن بدهند.

شهردار سابق تهران تصریح کرد: نواصولگرایی نباید دنبال این باشد که خودش یک طیفی درون جریان اصولگرایی شود بلکه باید تلاش کند با حفظ اختلاف سلیقه، همگرایی ایجاد کند. پس یکی از ویژگی‌های ضروری نواصولگرایی تاکید بر همگرایی و به رسمیت شناختن اختلاف سلیقه‌هاست.

قالیباف ادامه داد: اگر درکی از نواصولگرایی داشته باشیم می‌دانیم که اصولا در فضایی غیر از فضای عمومی و علنی قابل شکل گیری نیست چرا که ما معتقد به تغییر اساسی در همه سطوح هستیم؛ بدنه اجتماعی، نخبگان و در همه حوزه‌ها.

کد خبر: 873535

وب گردی

وب گردی