مدارس ما نیاز به حضور مددکار  اجتماعی دارد/عدالت آموزشی سر منشاء حقوق کودکان قرار گیرد

دکتر شیوا دولت آبادی روانشناس و رئیس پیشین هیات مدیره انجمن حمایت از حقوق کودکان گفت: خیلی از مدارس ما نیاز به مددکار دارند تا بتوانیم از کودکان در برابر مسائلی که در خانه و جامعه اتفاق می افتد حمایت کنیم مسلما مدارس ما نیاز بیشتری به مشاوره های روانشناسی خوب برای استعداد یابی، تشخیص به موقع کمبود های آموزشی و  شناسایی کاستی های مسائل روانی دارد.

دکتر شیوا دولت آبادی روانشناس و رئیس پیشین هیات مدیره انجمن حمایت از حقوق کودکان در گفت وگو با خبرنگار ایسکانیوز، گفت: اساسنامه این انجمن با 24 سال سابقه کار حقوقی جدی و رسمی کودک بوده است؛ بنابراین ضرورت مطرح شدن حقوق کودک و پیگیری موادی که قابل پیگیری هستند و تغییر قوانینی که بیشتر به نفع کودکان باشد از دغدغه های این NGO است که برای تحقق آن فعالیت بسیاری انجام شده است.

وی افزود: نگاه من به حقوق کودک به ویژه به پیمان جهانی حقوق کودک به عنوان یک سند تا حدودی تضمین کننده رشد خوب انسان است به این معنی که اگر ما موادی از پیمان جهانی حقوق کودک را که فراتر از مسئله نگهداری ،حفاظت و حراست از کودکان در برابر سختی ها مطرح می شود مانند مسائلی که کودکان پناهنده دارند و یا کودکانی که مورد کودک آزاری قرار می گیرند و یا کودکان کار را مورد توجه قرار دهیم آنچه که فراتر از آن مطرح می شود این است که چگونه می شود در لوای قانون انسان های مسئول و شایسته تری را تربیت کرد؟

دولت آبادی با اشاره به اینکه اگر ما به حقوقی از کودکان مانند حق اظهار نظر ،یا دسترسی به اطلاعات یا ابراز عقیده باور داشته باشیم و این را به یک فرهنگ درونی تبدیل کرده و در خودمان وجامعه درون سازی کنیم مسلما انسانهای مسئول تر و سامان یافته تری خواهیم داشت گفت:اگر از حق کودک ابراز وجود، و اظهار نظرش صحبت می کنیم مقصود این است که چگونه یک انسان، مسئولیت آنچه می گوید را به عهده بگیرد و عملا به سمت تفکر انتقادی و تفکر سازنده پیش برود.

دولت آبادی بیان کرد:درست است که در جامعه ما والدین فداکاری هستند که حاضرند از نان شب بزنند ولی فرزندانشان را به دانشگاه بفرستند اما از طرف دیگر والدین مستاصلی هم داریم که به دلیل شرایط سخت مالی و نداشتن توانایی با حتی درجه ای متوسط برای نگهداری فرزندان یا والدین معتاد و بچه های طلاق که با شکل ها و اندازه های مشابه در جهان وجود دارند نمی توانیم رضایت مطلوبی از عملکرمان در این حوزه داشته باشیم.

این عضو انجمن حمایت از کودکان تسریع کرد: آنچه که با وجود گوناگونی خانواده های ایرانی از نظر معیارها و ارزش ها ،جایش برای کودکان ما بسیار خالی است برابری آموزشی است،عدالت در آموزش و آموزش با کیفیت در مدارس است اما اگر قرار باشد جهتی به ذهن و اندیشه کودکان و مسئولیت پذیری آنها داده شود خیلی از این موارد می تواند در مدارس با کیفیت اتفاق بیافتد.

وی در پایان گفت:خیلی از مدارس ما نیاز به مددکار دارندتا بتوانیم از کودکان در برابر مسائلی که در خانه و جامعه اتفاق می افتد حمایت کنیم مسلما مدارس ما نیاز بیشتری به مشاوره های روانشناسی خوب برای استعداد یابی ،تشخیص به موقع و کمبود های آموزشی و شناسایی کاستی های مسائل روانی دارد. بنا بر این باید آموزش با کیفیت و با عدالت برای بچه ها سر منشاء حقوق کودکان قرار گیرد تا بتوانیم گامهای بزرگی را در احقاق حقوق کودکان برداریم.

خبرنگار : اکرم جدیدی ممتاز

705

کد خبر: 873588

وب گردی

وب گردی