چوب حراج به املاک گران‌قیمت شهر اصفهان

هفته‌ چهارم آبان‌، هفته‌ حراج خانه و آپارتمان در مناطق بالاشهر اصفهان بود. حجم زیادی از املاک فروشی این هفته لوکس هستند؛ ولی با قیمتی باورنکردنی! آمار نشان می‌دهد که در بعضی از مناطق متوسط قیمت‌ املاک فروشی حتی تا 100 میلیون‌ تومان نسبت به هفته‌های گذشته‌ کاهش‌ یافته است.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از اصفهان زیبا، بنابراین‌ اگر قصد خرید خانه یا آپارتمان در مناطق بالاشهر اصفهان را دارید اکنون فرصت خوبی مهیا شده‌است؛ به خصوص در مناطقی مانند بزرگمهر، مشتاق و حتی خانه‌ اصفهان که پس از ماه‌ها قیمت‌ خانه‌ و آپارتمان‌های فروشی آنجا به حالت معمولی برگشته‌است.

بازار خرید و فروش مسکن
متوسط قیمت‌ خانه و آپارتمان‌های فروشی شهر اصفهان در هفته‌ چهارم آبان پس از دو هفته‌ کاهش، به شدت‌ افزایش‌ یافت؛ زیرا حجم‌ عمده‌ املاک فروشی در این هفته‌ مربوط به مناطق بالاشهر اصفهان است. هفته‌ سوم آبان متوسط قیمت آپارتمان‌های فروشی برابر با 342 میلیون تومان بود و در هفته‌ چهارم آبان به 488 میلیون تومان رسید که بالاترین میانگین قیمت آپارتمان در طول آبان است. اما در مورد خانه این قضیه صدق می‌کند؛ زیرا تا چند هفته‌ قبل میانگین قیمت خانه‌های فروشی اصفهان حتی بالاتر از یک میلیارد و 200 میلیون‌ تومان تعیین می‌شد ولی حالا در هفته‌ چهارم آبان به 641 میلیون تومان رسیده‌است.با ثبت عدد 641 میلیون تومان به عنوان متوسط قیمت خانه‌های فروشی هفته‌ چهارم آبان، در این ماه هیچ‌گاه متوسط قیمت به یک میلیارد تومان نرسید، در حالی‌ که اگر انبوهی از خانه‌های گران‌قیمت برای فروش قرار نگرفته‌ بودند شاید در ادامه‌ روند نزولی میانگین قیمت خانه پس از چندین ماه به کمتر از 500 میلیون تومان نیز می‌رسید. برای بررسی بیشتر‌ قیمت‌هــا باید به اطلاعات جدول 1 توجه کرد:براساس اطلاعات جدول 1 تعداد خانه و آپارتمان‌های فروشی شهر اصفهـان با قیمتی بالاتر از 700 میلیون‌ تومان نسبت به سایر هفته‌هـای آبان افزایش یافته‌است. در بازار آپارتمان هنوز بیشترین تعداد املاک فروشی بین 200 تا 400 میلیون تومان قیمت‌ دارند ولی‌ از هر 100 آپارتمان فروشی فقط 9 مورد کمتـــر از 200 میلیون‌ تومان قیمت‌گذاری شده‌اند، در حالی‌ که هفته‌ سوم آبان از هر 100 آپارتمان 36 مورد در این بازه‌ قیمتی قرار
می‌گرفتند.از طرفی اطلاعات جدول پایین و در مجموع اطلاعات آماری آبان حاکی از آن است که شرایط برای خرید خانه‌ ارزان خوب است. از 20 تا 26 آبان از هر 100 خانه‌ فروشی 42 مورد کمتر از 400 میلیون‌ تومان قیمت‌گذاری شده‌اند که یک رکورد در سال 96 به حساب می‌آید. در هر دو بازار خانه و آپارتمان نیز حدود یک‌سوم از املاک فروشی بالاتر از 700 میلیون‌ تومان قیمت‌گذاری شده‌اند.

بازار رهن‌ و اجاره
بازار رهـــن‌ و اجاره اصفهــان به خواب زمستانی زودهنگامی در ماه آبان فرو رفت و امروز مشاوران املاک گزارش می‌دهند که تعداد معاملات هر روز کمتر می‌شود. با این حال در هفته‌ای که حجم زیادی از املاک فروشی در مناطق لوکس اصفهان قرار گرفته‌اند، خانه و آپارتمان‌های اجاره‌ای اصفهان نیز بیشتر در محلات بالاشهر عرضه شدند. به همین دلیل متوسط قیمـــت رهـــن آپارتمان به حدود 42 میلیون تومان رسید و بالاترین رهن نیز مربوط به یک آپارتمان لوکس در محله‌ ناژوان بود.قیمت‌ اجاره نیز نوسان زیادی دارد و در این هفته به بالاتر از یک میلیون و 250 هزار تومان رسید؛ اما کرایه‌‌ املاک اجاره‌ای شهر بین 150 هزار تا چهار میلیون تومان بود. معمولا صاحب‌خانه‌ها در این ماه انعطاف زیادی نشان می‌دهند و می‌توانید به راحتی بر روی قیمت‌ها چانه بزنید.

وضعیت بازار مسکن در محلات مختلف
بلوار‌کشاورز، بزرگمهر، مشتاق و خانه‌ اصفهان در میان مناطقی از شهر اصفهان قرار می‌گیرند که طی هفته‌ چهارم آبان شرایط خوبی در بازار مسکن آنها حاکم بود. بلوار کشاورز در این هفته‌ها به مکان خوبی برای خرید آپارتمان‌های کمتر از 200 میلیون تومان تبدیل شده‌است، البته قیمت‌ آپارتمان‌های فروشی این محله در مهر‌ و شهریور معمولا بالاتر از 250 میلیون‌ تومان بود.بازار مسکن در بزرگمهر و پروین‌ نیز شرایط خوبی برای خریداران دارد؛ زیرا‌ متوسط قیمت املاک فروشی در این دو محله پایین‌ است. اما در مورد بازار مسکن خانه‌ اصفهان سناریو‌های مختلفی وجود دارد؛ زیرا این منطقه در میان مناطق لوکس و بالاشهر اصفهان قرار نمی‌گیرد ولی تعدادی از خانه‌ها و آپارتمان‌های فروش خا‌نه اصفهان اینقدر قیمت‌ بالایی داشــتــه‌اند که نمونه‌ آنها به سختی در محلات بالاشهر پیدا می‌شود. کارشناسان براین‌ باورند که شاید به زودی خانه‌ اصفهان تبدیل به یک محله‌ لوکس شود، به‌هرحال اکنون پس از دو سال قیمت‌ خانه‌ و آپارتمان‌های فروشی این محل کاهش‌ چشم‌گیری پیدا کرده‌‌است و شاید زمان مناسبی برای خرید باشد.

نام هفته‌ چهارم آبان: مسکن گران به قیمت ارزان
چرا حجم بالایی از املاک فروشی شهر در هفته‌ چهارم آبان در مناطق لوکس قرار دارند؟ و چرا قیمت‌ آنها کمتر از حد تصور بود؟ مثلا آپارتمانی‌ که قیمت آن حدود 500 میلیون‌ تومان است در این هفته به قیمت 450 میلیون‌ تومان برای فروش قرار گرفته‌است یا صاحبان خانه‌های زیادی به مشاورین املاک اعلام کرده‌اند که حاضرند بر روی ملک خود تخفیف دهند. بعضی از مشاورین املاک در پاسخ به این سوالات می‌گویند که دست‌ کم 15 روز گذشته‌ بازار مسکن در مناطق لوکس آرام بود و املاک زیادی برای فروش قرار نگرفت. در سه هفته‌ ابتدایی آبان بازار مسکن مناطق متوسط و ارزان‌ اصفهان آنقدر شلوغ بود که مناطق لوکس اصفهان به حاشیه‌ رفتند.در آن هفته‌ها تعداد املاک میلیــاردی و گران اصفهان به شدت‌ کاهش‌ یافته‌‌بود ولی اکنون در آخرین روز‌های آبان و صفر، صاحب‌خانه‌ها به این فکر افتاده‌اند که با توجه به پایان احتمالی رکود بازار مسکن پس از ماه صفر، اگر ملک خود را زودتر برای فروش قرار دهند، این احتمال وجود دارد که زودتر مشتری پیدا کنند. در ادامه به دلیل افزایش‌ عرضه‌ ملک در مناطق بالاشهر، قیمت‌ها نیز دچار یک روند نزولی شده‌است.با توجه به این توجیه کارشناسان حوزه‌ مسکن براین‌باورند که نوسانات فعلی‌ قیمت در مناطق لوکس شهر مقطعی خواهد بود و احتمالا به زودی پایان خواهد یافت. اگر در این مناطق مالک هستید بهتر است فعلا برای فروش دست‌ نگه‌دارید و اگر قصد خرید ملک‌ دارید، بهتر است عجله کنید. در اینکه تقاضا برای مسکن با اتمام ماه‌ صفر افزایش می‌یابد هیچ‌شکی نیست، به خصوص اینکه سرمایه‌گذاری در این بازار جذابیت بیشتری پیدا کرده‌است.حتی بعضی از مشاوران املاک براین باورند که شاید زمستان امسال شرایط بازار مسکن‌ رویایی شود ولی در بدترین‌ حالت ممکن تعداد معاملات کمتر از این نخواهد شد. در نتیجه اینکه چه زمانی ملک بخریم و چه زمانی آن را بفروشیم‌ اهمیت زیادی دارد. کارشناسان توصیه می‌کنند که در این شرایط بهتر است خرید خود را زودتر انجام دهید ولی به دنبال یک معامله‌ برد‌-باخت نباشید. شرایط بازار مسکن به‌گونه‌ای است که امکان چانه‌زنی برای مشتری هر‌روز بیشتر از روز قبل می‌شود، بنابراین امکان گران‌فروشی تقریبا برای هیچ‌ مالکی وجود ندارد.

900

کد خبر: 873756

وب گردی

وب گردی