طرح زوج و فرد از درب منزل می تواند ترافیک را  30 تا 40 درصد کاهش دهد

سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست گفت: طرح زوج و فرد از درب منزل می تواند ترافیک را به میزان 30 تا 40 درصد کاهش دهد.

دکتر مسعود زندی در گفت و گو با خبرنگار ایسکانیوز، با اشاره به پدیده وارونگی هوا و اقدامات شهروندان در راستای کاهش آلودگی هوا گفت: بحث آلودگی هوا بحثی است که در درجه اول نیازمند به سلسه برنامه های بلند مدت است همچنین نیازمند برنامه های اجرایی منطبق با قوانین و آیین نامه ها است.

وی ادامه داد: سازمان محیط زیست در این زمینه اقدامات خوبی را انجام داده است آیین نامه های مختلفی نیز در این راستا مصوب شده و پیگیری های لازم نیز صورت گرفته است. به عنوان مثال استاندارد سازی سوخت انجام شده است. در حال حاضر بنا بر گفته وزارت نفت امسال به صورت 100 درصد سوخت منطبق با استاندارد یورو 4 توزیع می شود .

سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست گفت: در بحث استاندارد سازی خودروها باید گفت خودرو ها بر اساس استاندارد یورو 4 تولید می شوند . همچنین در زمینه خودروهایی که در حال حرکت هستند نیز بحث معاینه فنی مطرح شده است که امسال با راه اندازی سامانه سیمفا شاهد اثرگذاری بیشتر آن بوده ایم.

وی اضافه کرد: در بحث نیروگاه ها ، تلاش کردیم نیروگاه هایی که اطراف تهران هستند از سوخت مازوت استفاده نکنند و سوخت گاز را جایگزین کنند که استفاده از آن آلودگی را کاهش می دهد . متاسفانه حجم منابعی که در شهر تهران وجود دارد بسیار زیاد است یعنی بیشتر از ظرفیت برد و ظرفیت زیست محیطی شهر تهران است.

دکتر زندی بیان کرد: تعداد نزدیک به 4 میلیون خودرو سواری وجود دارد همچنین بیش از 2.5 میلیون موتور سیکلت را داریم کامیون هایی که به صورت شبانه تردد می کند ، بیش از 100 هزار دستگاه و اکثرا قدیمی هستند. حجم زیاد منابع آلاینده در شهر موجب شده است زمانی که شرایط وارونگی هوا در تهران پدیدار می شود، این مشکلات تشدید شود. زمانی که وارونگی اتفاق می افتد هیچ راهی برای شکستن آن وجود ندارد مگر اینکه شرایط اقلیمی به بهبود این وضعیت کمک کند یا باد و باران مناسبی داشته باشیم تا بتواند وارونگی را از بین ببرد.

وی افزود: در چنین شرایطی لازم است تمام اتفاقاتی که به وقوع می پیوندد نه برای وارونگی هوا اقداماتی در جهت کاهش آلاینده ها انجام دهیم. در چنین شرایطی مسائل فنی که به صورت بلند مدت آن را دنبال می کردیم به صورت کوتاه مدت، تاثیری ندارد.تمامی شهروندان در این راستا باید همکاری و حمایت های لازم خود را داشته باشند و همچنین دستگاه های اجرایی نیز باید کمک کنند.

سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به بحث مدیریت ترافیکی گفت: مدیریت ترافیک بسیار مسئله مهمی است اگر ترافیکی که به طور معمول با آن مواجه هستیم در شرایط وارونگی دما نیز رخ دهد ، غلظت آلاینده ها بسیار بیشتر خواهد شد.در این راستا باید اقدامی در شرایط آلودگی انجام شود که مراجعات به داخل شهر و سفرهای داخل شهری به حداقل میزان ممکن برسد، تمامی مواردی که ذکر شد مرتبط با بحث های مدیریتی است .

وی اضافه کرد: همچنین طرح زوج و فرد از درب منزل می تواند ترافیک را به میزان 30 تا 40 درصد کاهش دهد . فعالیت های آلاینده شهر تهران مانند معادن شن و ماسه و فعالیت های عمرانی داخل شهری در زمان آلودگی هوا باید کاهش پیداکند.مردم نیز در این زمینه لازم است کمترین سفر را در داخل شهر داشته باشند و از سفرهای غیر ضروری استفاده کرده و یا از وسائل نقلیه عمومی استفاده کنند.

701

کد خبر: 873785

وب گردی

وب گردی