دیپلماسی علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه اصفهان در ترکیه

در پاسخ به بازدید علمی هیئت ترکیه­ای دانشگاه مرمره استانبول از اصفهان در اردیبهشت ۱۳۹۶، جمعی از دانشجویان گروه علوم سیاسی دانشگاه اصفهان به سرپرستی دکتر علی امیدی به مدت یک هفته از ۲۲ تا ۲۷ آبان ۱۳۹۶ در دانشگاه مرمره استانبول حضور یافتند.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از وب سایت خبریuinews دکتر علی امیدی در چارچوب دیپلماسی علمی دانشگاه اصفهان با پروفسور «رجب بوزالگان»، معاون رییس دانشگاه مرمره و رئیس دانشکده علوم سیاسی این دانشگاه دیدار نمودند.

از مهم­ترین دستاوردهای این سفر، فراهم شدن مقدمات امضای سند همکاری میان روسای دو دانشگاه می­باشد که در آینده نزدیک صورت می گیرد. شایان ذکر است که دانشگاه مرمره یکی از مهم­ترین دانشگاه­های ترکیه با ۳ هزار هیئت علمی و ۸۰ هزار دانشجو می­باشد و در زمره یکی از بزرگترین دانشگاه های جهان محسوب می شود.

لازم به ذکر است، هیات اعزامی دانشگاه اصفهان متشکل از دانشجویان تحصیلات تکمیلی گروه علوم سیاسی در کنفرانس علمی برگزار شده در دانشگاه مرمره به ارائه دیدگاه های خود در مورد روابط ایران و ترکیه در پرتو شرایط نوین منطقه­ای پرداختند و در حاشیه کنفرانس در قالب گفتگوهای دوجانبه راجع به به راه­کارهای توسعه و تعمیق همکاری های علمی میان دانشگاه اصفهان و دانشگاه های ترکیه به تبادل نظر پرداختند.

دکتر امیدی در این کنفرانس، به تحلیل ابعاد و پتانسیل های روابط ایران و ترکیه پرداخت که با استقبال گرم حضار مواجه شد. ترکیه به عنوان یک کشور پیشرفته، قرار است در سال ۲۰۲۳ در زمره ده اقتصاد برتر جهان قرار بگیرد و طی سال های اخیر شریک سوم تجاری ایران محسوب می شده است. ترکیه یک بازار هدف مناسب برای صادرات انرژی ایران محسوب می شود و سیاست آن کشور در قبال ایران در دوره پس از انقلاب روند عقلایی طی کرده است. همپوشانی گذشته فرهنگی ایران و ترکیه چنان زیاد است که تنها تعداد نسخه های خطی فارسی در کتابخانه های ترکیه بین ۲۰ تا ۲۵ هزار میباشد که در ۱۱۴ کتابخانه پراکنده هستند. بسیاری از اسامی در این کشور فارسی بوده که فقط نحوه گویش آن تغییر کرده است. ولی متاسفانه آگاهی لازم در زمینه مشترکات فرهنگی دو کشور وجود ندارد. همچنین در طی این سفر اعضای تیم علمی دانشگاه اصفهان در کلاس­های مقاطع گوناگون دانشکده علوم سیاسی دانشگاه مرمره حضور یافتند و ضمن آشنایی با نحوه تدریس با اساتید و دانشجویان این دانشکده به بحث و گفتگو پرداختند.

حضور در کنسولگری جمهموری اسلامی ایران و دیدار با سرکنسول و رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در استانبول از دیگر ابعاد این سفر بود. آقای اسدزاده سرکنسول ایران در استانبول در مراسم استقبال از تیم علمی دانشگاه اصفهان ضمن ضروری خواندن این سفرها، بر لزوم هماهنگی دانشگاه­ها و مراکز علمی با وزارت امور خارجه تاکید کرد و آن را باعث افزایش بازدهی این سفرها در قالب دیپلماسی عمومی جمهوری اسلامی ایران دانست. عبدالرضا راشد رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در ترکیه نیز با اشاره به نقش سازنده سفرهای علمی در تقویت دیپلماسی عمومی و فرهنگی کشور، افزایش هدفمند این سفرها را عاملی مهم در پیشبرد اهداف سیاست خارجی کشور خواند. در پایان از حمایت­های بی شائبه دکتر امیر رحیمیمعاون پژوهشی دانشگاه اصفهان و دکتر ارهان دوگان از دانشگاه مرمره برای تحقق این سفر تقدیر به عمل آمد.

کد خبر: 873793

وب گردی

وب گردی