آمریکا زیر لبه تیغ دیوان بین المللی دادگستری

دادستان دیوان بین المللی دادگستری لاهه از قضات این دادگاه خواست درباره پرونده های مربوط به شکنجه و تجاوز نظامیان آمریکائی در افغانستان ، اجازه تحقیق صادر کنند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از راشاتودی، این برای نخستین بار است که فاتو بنسودا، دادستان دیوان بین المللی دادگستری لاهه علیه نظامیان آمریکایی به اتهام جنایات جنگی در افغانستان اقدام می کند.

وی اعلام کرد نظامیان و عوامل سازمان جاسوسی امریکا موسوم به سیا در سال های 2003 تا 2004 مرتکب شکنجه، رفتار بی رحمانه، هتک حرمت انسان ها، تجاوز و خشونت جنسی علیه افراد بازداشت شده در افغانستان شده اند.

به گفته بنسودا ، طالبان نیز مظنون به ارتکاب جنایات بشری و جنایات جنگی هستند. در حدود 17 سالی که از اشغال افغانستان از سوی امریکا و انگلیس می گذرد گزارش های بیشماری در مورد جنایات نیروهای نظامی این کشور از جمله از سوی مجله رولینگ استون در افغانستان منتشر شده اند که تاکنون وزارت امورخارجه و وزارت دفاع امریکا در برابر ان سکوت کرده اند.

با توجه به افزایش حجم پرونده های مربوط به جنایات نیروهای امریکایی در افغانستان دادستان کل لاهه با اعلام این که سربازان امریکایی در افغانستان مرتکب جنایات جنگی شده اند خواستار تحقیق در این مورد شده است. مثله کردن اجساد غیر نظامیان و گرفتن عکس یادگاری با انها ،سوزاندن اجساد و ایجاد زندان های مخفی و هتک حرمت به زندانیان و حمله به مجالس متعدد عروسی و کشتار غیر نظامیان تنها بخشی از جنایات نیروهای امریکایی در افغانستان است .

کد خبر: 873946

وب گردی

وب گردی