نقض قانون مقابله با استخدام کودک سربازان توسط تیلرسون

دیپلمات های وزارت خارجه آمریکا، وزیر امور خارجه این کشور را به نقض یک قانون فدرال برای مقابله با استخدام کودک سربازان از سوی ارتش‌های خارجی متهم کرده‌اند.

به گزارش ایسکانیوز،به نقل از این خبرگزاری، یک سند محرمانه وزارت خارجه آمریکا که قبلا گزارش نشده، عنوان کرده که تیلرسون "قانون مقابله با استخدام کودک سربازان" را نقض کرده زیرا در ماه ژوئن تصمیم گرفت کشورهای عراق، میانمار و افغانستان را از فهرست کشورهای متهم به استفاده از کودک سرباز خارج کند.

این در حالی است که وزارتخانه او علنا تایید کرده بود که در این کشورها کودکان به عنوان سرباز مورد استفاده قرار می‌گیرند.

یکی از دلایل این اقدام تیلرسون این بوده که خارج کردن این کشورها از این فهرست سالانه موجب تسهیل ارائه کمک‌های نظامی آمریکا به این کشورها می‌شود.

عراق و افغانستان هم‌پیمان نزدیک آمریکا در جنگ با شبه‌نظامیان افراط گرا هستند و میانمار نیز به عنوان یک هم‌پیمان نوظهور که می‌تواند از نفوذ چین در جنوب شرق آسیا بکاهد، مطرح است.

اسنادی که خبرگزاری رویترز مشاهده کرده در عین حال نشان دادند که این تصمیم تیلرسون برخلاف یک توصیه متفق القول روسای دفاتر منطقه‌ای وزارت خارجه آمریکا، ناظر سفارتخانه‌های مستقر در خاورمیانه و آسیا، در درجه دوم فرستاده آمریکا به افغانستان و پاکستان و وکلای این وزارتخانه بوده است.

در این سند که مربوط به تاریخ ۲۸ ژوئیه است آمده، این تصمیم تیلرسون علاوه بر نقض قوانین آمریکا اعتبار گزارش‌ها و تحلیل‌های وزارت خارجه را به خطر انداخته و یکی از ابزارهای دیپلماتیک اصلی دولت آمریکا را برای مقابله با استخدام کودکان از سوی نیروهای مسلح دولتی و نیروهای شبه‌نظامی تحت حمایت دولت‌ها در سراسر جهان تضعیف می‌کند.

رویترز در ماه ژوئن گزارش داد که تیلرسون توصیه‌های داخلی در وزارت خارجه آمریکا در مورد عراق، میانمار و افغانستان را مورد بی‌اعتنایی قرار داده بود.

اسناد جدید ابعاد مخالفت‌ها در وزارت خارجه از جمله با استفاده از به اصطلاح "کانال ابراز مخالفت" که اجازه اعتراض به سیاست‌های مقام‌های ارشد بدون ترس از تلافی جویی را می‌دهند، برملا می‌سازد.

این دیدگاه‌ها در عین حال نشان دهنده تداوم تنش میان دیپلمات‌های وزارت خارجه و تیلرسون هستند.

کد خبر: 874031

وب گردی

وب گردی