تسهیلات متفاوت برای کشاورزان کرمانشاهی/ایران رتبه اول فرسایش خاک در جهان

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور باغبانی با بیان اینکه ایران رتبه اول دنیا در فرسایش خاک را دارد گفت: در هر هکتار ۱۶.۵ تن فرسایش خاک وجود دارد که ۲.۵ برابر متوسط جهانی است.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ محمدعلی طهماسبی امروز در حاشیه گشایش دومین نمایشگاه بین‌المللی باغبانی، گلخانه و نهاده‌ها در تهران درباره احتمال سرمازدگی در باغات کشور اظهار کرد: برآوردی در خصوص سرمازدگی مانند سال گذشته امسال انجام نشده و آن سرمازدگی بی‌سابقه بود که در 2 آذر دمای هوا به منفی 14 درجه زیر صفر برسد و این سرما چند روز پایداری داشته باشد.

او با بیان اینکه این سرمازدگی باعث شد که بافت گیاه از بین برود، افزود: اقداماتی مانند سیستم مولد آب، ماشین‌های گرماساز و هواساز برای مقابله با این سرمازدگی مورد نیاز است که به دلیل غافلگیری کشاورزان نتوانستند از آن بهره بگیرند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور باغبانی ادامه داد: کاهش شدید دما در مناطق خراسان رضوی و جنوبی، استان مازندران، گیلان، زنجان و تویسرکان بروز کرد که این سرمازدگی در سطح وسیع امکان خدمات‌رسانی توسط دولت به کشاورزان را نداشت و خود آنها نیز آمادگی لازم را نداشتند.

طهماسبی ادامه داد: دولت برای ایجاد آمادگی در کشاورزان برای مقابله با سرمازدگی بدون سقف به کشاورزان وام ارائه می‌دهد تا آنها بتوانند دستگاه‌های مورد نیاز خود را با سود 15 درصدی خریداری کنند.

او در ادامه صحبت‌های خود درباره خسارت وارد شده به منطقه کرمانشاه در زلزله اخیر، اظهار کرد: برآورد اولیه توسط بخش جهاد کشاورزی انجام داده است اما میزان دقیق آن مشخص نیست.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور باغبانی یادآور شد: دولت خود تسهیلاتی متفاوت از آنچه همیشه به کشاورزان ارائه می‌دهد به زارعان و کشاورزان این منطقه ارائه خواهد داد.

طهماسبی با اشاره به اینکه فرسایش خاک در ایران زیاد است گفت: ایران دارای بیشترین فرسایش خاک در دنیا است به طوری که در هر هکتار 16.5 تن فرسایش به وجود می‌آید که 2.5 برابر متوسط جهانی است.

او ادامه داد: این فرسایش خاک حاصل فرسایش بادی، باران و سیلابهایی است که مشاهده می‌شود و عدم پوشش گیاهی مناسب باعث شده که نتوانیم آب را جذب کنیم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور باغبانی در خصوص نحوه آبیاری ارضی شیب‌دار گفت: در این اراضی از آب باران و سد استفاده می‌شود و هیچگونه مصرف اضافی آب با توسعه گشت در اراضی شیب‌دار نخواهیم داشت همچنین مراحل کاشت و تولید محصولات در اراضی شیب‌دار از طریق تکنیک‌های خاصی انجام می‌شود.

طهماسبی ادامه داد: در بخشهای مختلف کشور تکنیک‌های خاصی برای کشاورزی استفاده می‌شود به طوری که در بوشهر باغهای‌ زیرزمینی وجود دارد که محصولاتی مانند انگور در آن تولید می‌شود و از کشور فرانسه برای مطالعه در این خصوص به ایران آمده‌‌اند.

او در بخش دیگری از صحبت‌های خود با بیان اینکه 5 میلیون تن انواع مرکبات در سالجاری تولید می‌شود گفت: 300 هزار تن از این مرکبات کیوی است و در مجموع مشکل خاصی برای تامین بازار شب عید نداریم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور باغبانی یادآور شد: با توجه به تولید مازاد پرتغال در کشور به دولت پیشنهاد شده که برای صادرات پرتغال 500 تومان د رهر کیلو جایزه صادراتی در نظر گرفته شود.

او در پاسخ به سوالی گفت: درباره صادرات کیوی توافقنامه‌ای به امضا نرسیده است و تنها یک شرکت نیوزیلندی برای صادرات این محصول از ایران به کشورمان آمد همچنین یک شرکت ایتالیایی نیز از ایران کیوی به سایر کشورها صادر می‌کند.

طهماسبی در پاسخ به تسنیم در خصوص صادرات مازاد تولید مرکبات سیب و کشمش اظهار کرد:‌ از طریق صادرات و واردات پایاپای این برنامه تولید می‌شود و متقاضیان می‌توانند از طریق صادرات سیب، کشمش و پرتقال امکان واردات موز با تعرفه پایین داشته باشد.

او گفت: در سال گذشته حدود 350 هزار تن سیب صادر شد که برآورد می‌شود در سالجاری نیز به همین میزان صادرات این محصول را داشته باشیم.

منبع: تسنیم

403

کد خبر: 874182

وب گردی

وب گردی