معماری ایران در مسیر تحول/  از تبعات مهاجرت ؛ ساخت سکونتگاه های غیر مجاز بود

استاد دانشگاه و کارشناس معماری گفت :بعد از انقلاب به دلیل جنگ تحمیلی و هدر رفتن سرمایه های ملی و مهاجرت مردم به شهرها و ساخت وسازهای غیر اصولی و سلیقه ای معماری شهر ها دچار تحول شد.

دکتر محمد رضا پارام قربانی در گفت وگو با خبرنگار ایسکانیوز، درباره نماهای شهری و معماری شهر قبل از انقلاب و بعد از آن، گفت: قبل از انقلاب اتفاقاتی که در زمان پهلوی دوم افتاد و قرار بر این بود سبک ملی در معماری ایران توسط معماران ایرانی پیروی شود اما متاسفانه این سبک ملی با معماری و فرهنگ ایرانی ، اسلامی ادغام نشده بود ، مردم از این طرح زیاد استقبال نکردند.

وی گفت: بعد از انقلاب هم به دلیل اتفاقات مختلف مانندجنگ تحمیلی و شور و اشتیاق انقلاب سبب شد ازفضای معماری استاندارد و رو به جلو عقب بمانیم ، این جنگ که به کشور ما تحمیل شد باعث هدر رفتن سرمایه های ملی و در راستای دفاع از کشور هزینه شد.

وی در ادامه گفت: مردم در دوران جنگ به شهرهای دیگر مهاجرت می کردند که امروزه 70 درصد ایرانی ها در شهر و 30 درصد آن در روستاها زندگی می کنند،قطعا این هجوم جمعیت به شهرها باعث مشکلات اقتصادی ، اجتماعی و بوجود آمدن بافت های ناهمگن و آزار دهنده در اطراف شهرها و در دل خود شهرها شده است.

این کارشناسی معماری و شهرسازی با اشاره به اینکه افرادی که به شهرها مهاجرت کردند سکونتگاه های غیر مجاز ساخته یا تملک کرده و در آنجا زندگی می کنند گفت: همه این ها باعث شده که بافت های شهری در بخش های متعدد با معماری های مختلف شکل بگیرد برای مثال افراد متمول بر اساس معماری روز خانه های خود را می ساختند و این خانه ها را در سطح شهر دیده می شد این افراد بدون مشورت با معمار ، براساس سلیقه خود خانه را می ساختند.
دکتر قربانی پارام گفت: این روند تا سال 1389 ادامه پیدا کرد و از آن سال به بعد شهرداری تهران برای سیما و منظر شهر با توجه به دستورالعمل هایی که از نظام مهندسی و وزارت مسکن و شهر سازی دریافت می کرد عمل کرد و تصمیم گرفت برای نماهای شهری طرح داشته باشند و پیاده سازی این طرح ها توسط شهرداری به وقوع پیوست.


خبرنگار :حسین طالبی
706

کد خبر: 874271

وب گردی

وب گردی