سالانه 40 میلیارد دلار به دلیل تغییرات اقلیمی به کشور خسارت وارد می شود

ناصر مقدسی گفت: بر اساس تمام شبیه سازی هایی که برای افق ،۲۰۳۰، ۲۰۵۹ و ۲۱۰۰ بر پهنه‌های مختلف ایران صورت گرفته، همه پهنه‌های ایران دچار کمبود بارش و افزایش دما خواهد شد که مساوی با افت تولید در عرصه‌های طبیعی و کشاورزی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری ایسکانیوز، قائم مقام سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور امروز در کنفرانس بین المللی کشاورزی پایدار در غذا، انرژی، محیط زیست و صنعت، که در واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد، گفت: در بحث مربوط به کاهش هزینه و اهداف هفده گانه توسعه پایدار، کشورهای فقیر و کمتر توسعه یافته و کشورهای در حال توسعه به عنوان کشورهای قربانی مطرح می شوند و کشورهای صنعتی نیز به این مسئله اذعان دارند.

ناصر مقدسی افزود: برای مثال مصرف پروتئین و مشخصا گوشت قرمز و مرغ در کشور توسعه یافته ای مثل آمریکا سالیانه بیش از ۴۰ میلیون تن است در حالی که در دنیا حدود یک میلیارد جمعیت داریم که با زیر یک دلار در روز امرار معاش می کنند.

وی ادامه داد: در حال حاضر بیش از ۸۰۰ میلیون نفر در جهان طبق آمار دبیر کل فائو، در قحطی و فقر غذایی به سر می‌برند. بنابراین بحثی که در چالش های بین کشورهای توسعه یافته و کمتر توسعه یافته مطرح می شود مسئله تعهدپذیری کشورهای صنعتی در قبال کشورهای کمتر توسعه یافته و قربانی است.

مقدسی با تاکید بر اهمیت بخش کشاورزی در اقتصاد کشورهای در حال توسعه گفت: مسئله کشاورزی و بخش کشاورزی یکی از بخش های فوق العاده آسیب پذیر است. فقر و مهاجرت، آوارگی و گرسنگی و ازدحام جمعیتی که به سمت اروپا رهسپار هستند و مشکلی که در حال حاضر اتحادیه اروپا و کشورهای شمال با بحث مهاجرین دارند نشأت گرفته از همین مسئله است.

قائم مقام سازمان جنگلها و مراتع کشور اظهار داشت: در کشور خودمان در بحث کشاورزی بسیار آسیب‌پذیر هستیم. بر اساس تمام شبیه سازی هایی که برای افق ،۲۰۳۰، ۲۰۵۹ و ۲۱۰۰ بر پهنه‌های مختلف ایران صورت گرفته، همه پهنه‌های ایران دچار کمبود بارش و افزایش دما خواهد شد که مساوی با افت تولید در عرصه‌های طبیعی و کشاورزی است.

وی افزود: آب‌های داخلی، آبهای شیرین، زودخانه ها، چشمه‌ها و چاه ها که بخش عمده کشاورزی ما به آنها وابسته است شدیدا تاثیر میپذیرند، به گونه ای که آثار این اتفاق را در استان ها و مناطق مختلف شاهد هستید.

دکتر مقدسی از خسارت سالانه 40 میلیارد دلاری به دلیل تغییرات اقلیمی در ایران خبر داد و گفت: باید به دنبال راهکارهایی برای توازن و هماهنگی محیط زیست انسانی با شرایط محتمل تغییرات اقلیمی بود.

کد خبر: 874300

وب گردی

وب گردی