احیای حقوق مادام العمر مسئولان با جابه جایی یک ویرگول!

دبیر سیاسی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل گفت: با جابه جایی ویرگول در متن قانون بودجه سال 96، طرح حقوق مادام العمر مسئولان که سال 90 لغو شد را دوباره احیا کرده و سالانه 7000میلیارد تومان به هزینه های جاری دولت اضافه می کند.

سعید توانا راد دبیر سیاسی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه‌های سراسر کشور در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس دانشگاه خبرگزاری ایسکانیوز، با اشاره به احیای حقوق مادام العمر مسئولان در قانون بودجه 96، گفت: در مورد طرح اصلاح بند الف تبصره 12 بودجه 96 با بررسی ها و مشورت ها با کارشناسان متوجه شدیم در صورتی که این قرائت غلطی که در مجلس به قانون وارد شده اجرایی شود، یک عدد سالانه 7000میلیارد تومان مطرح می شود و در صورت احتساب میزان 50 سال بازنشستگی و حقوق، مبلغی به میزان 350 هزار میلیارد تومان به کشور ضرر وارد می شود.

وی افزود: مسئله این هست که در داخل متن بودجه 96 که دولت به مجلس داده بود جای ویرگول بین کلمه حقوق و ثابت بود، در صورتی که بعد از اینکه بودجه 96 در کمیسیون تلفیق و صحن علنی مجلس به تصویب می رسد، جای ویرگول عوض شده و بعد از کلمه ثابت قرارگرفته و به کلی معنا را تغییر داده است.

این فعال دانشجویی تصریح کرد: با جابه جایی ویرگول معنای جمله در بودجه 96 به کلی تغییر کرده و این طور معنا می شود که شخصی مثلا مسئولیتی و درجه ای در دوران مسئولیتش داشته و بعد از آن به هر دلیلی از مسئولیتش کنار گذاشته شود آن حقوق برایش تا پایان عمر حقوق ثابت گذاشته شود.

توانا راد تأکید کرد: فردی به خاطر مسئولیت سنگینش در دوره وزارت و نمایندگی مجلس و به خاطر این مسئولیت حقوقش بالا می رود اما بعد از اتمام مسئولیت دلیلی ندارد حقوقش همچنان بالا باقی بماند.

وی ادامه داد: با جابه جایی ویرگول و دست کاری در شکل قانون بودجه 96، این حقوق برای فرد ثابت باقی می ماند و این به نحوی قانون تصویب شده در سال 90 که حقوق مادام العمر مسئولین را برداشت را دوباره احیا کرده است؛ یعنی کسی که در دوره ای مسئولیتی داشته بعد از اتمام مسئولیت نیز همچنان حقوق ثابت آن مسئولیت را گرفته و همان حقوق برای وی مادام العمر شود، ولو اینکه حالا مصوبه سال 90 و لغو حقوق مادام العمر مسئولین هم اجرا شود.

دبیر سیاسی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل اضافه کرد: این مورد را که متوجه شدیم، لازم دیدیم درباره ،آن موضع گیری کنیم و اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل به صورت جدی تا پایان این مسئله را دنبال می کند، اخیرا طرح اصلاحی با امضای 50 نماینده مجلس به صحن علنی مجلس رفت و با کم تر از صد رای موافق مواجه شد، یعنی نمایندگان با فوریت این طرح موافقت نکردند و قضیه را به کمیسیون سپردند تا بررسی کند.

وی افزود: سوال ما این است که چه کسانی به دو فوریت این طرح رای منفی دادند؟ می خواهیم بدانیم کدام نمایندگان به رانت خواری رای مثبت دادند؟ کدام نمایندگان از اصلاح قانون جلوگیری کردند؟ می خواهیم بدانیم چرا در رای نمایندگان شفاف نیست؟

توانا راد ادامه داد: در کمیسیون برنامه و بودجه که 23 عضو دارد و به ریاست آقای تاجگردون مورد بررسی دارد قرار می گیرد، امیدواریم خروجی این جلسه به نفع مردم باشد و آن چیزی که به نفع مردم هست بیرون بیاید و نه آن چیزی که به نفع قدرتمندان است.

وی گفت: با این پولی که می شود اینجا صرفه جویی کرد، می توان خیلی کارهای بزرگتری با آن انجام داد، ما منتظریم خروجی جلسه چه می شود، تا مواضعمان را به سمع و نظر مردم برسانیم.

دبیر سیاسی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل تصریح کرد: چرا جنبش دانشجویی در قبال چنین دست کاری هایی در بیت المال اعتراضی صورت نمی دهد؟ این به خاطر عدم وجود شفافیت است، در این مسئله جابجایی یک ویرگول پس و پیش از یک کلمه است، ولی مورد اصلی این است که شفافیت وجود ندارد.

وی افزود: اینکه رای نمایندگان شفاف باشد و متن بررسی هایی که در مجلس می شود علنی باشد و در دسترس مردم قرار بگیرد این از مصادیق شفافیت است.

توانا راد در پایان گفت وگو با ایسکانیوز کمک به تصمیم گیری و تصمیم سازی نهادهای نظام و عدالتخواهی را از وظایف جنبش دانشجویی دانست و افزود: وظیفه جنبش دانشجویی کمک به نهادهای تصمیم گیر و تصمیم ساز نظام است و نه به این صورت که بخواهیم بهره برداری سیاسی کنیم و یا یک جناح را بزنیم و یک جناح را بالا بیاوریم.

به گزارش ایسکانیوز، احمد توکلی نماینده یابق مجلس شورای اسلامی در همین زمینه در کانال تلگرامی خود نوشت: در قانون بودجه سال های 91، 92، 93، 94، 95 و لایحه بودجه 96 حکم بند الف تبصره 12 قانون و لوایح بودجه سالهای متوالی چنین میامد:« الف- افزایش حقوق گروههای مختلف حقوق‌بگیر از قبیل هیأت علمی، کارکنان کشوری و لشکری و قضات به‌طور جداگانه توسط دولت در این قانون انجام می‌گیرد به‌نحوی که تفاوت تطبیق موضوع مواد (٧١) و (٧٨) قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب ٨/٧/١٣٨۶ در حکم حقوق، ثابت باقی بماند.»

گزارش کمیسیون تلفیق به صحن علنی نیز اساسا ویرگول نداشت. در صحن علنی هم در این باره حرفی زده نشد. یکباره وقتی قانون ابلاغ شد ویرگول پیدا شد ولی برخلاف 11 سند قبلی (6 لایحه و 5 قانون بودجه)، به این شکل درآمد:«. . . در حکم حقوق ثابت، باقی بماند.».

بدون ورود به مباحث فنی و تخصصی همین قدر توجه نمایید که با این تغییر محل ویرگول، حقوق کارکنان دولت و مجلس و مقامات کشور با این دستکاری افزایش می یابد.هرچه مقام بالاتر، این افزایش حقوق افزون تر!بار مالی این دستکاری برای سال جاری به چند هزار میلیارد تومان سر می زند. دولت از کجا می خواهد بیاورد؟

کد خبر: 874609

وب گردی

وب گردی