سپردن اختیار به دانشگاه‌ها برای جذب دانشجو در مقاطع دکتری و فوق لیسانس اشتباه است

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس سپردن اختیار به دانشگاه‌ها برای جذب دانشجو حتی در مقاطع دکتری و فوق لیسانس را اشتباه دانست و در عین حال ساختار فعلی نحوه گزینش دانشجو در کشور را نیز نادرست ارزیابی کرد.

به گزارش ایسکانیوز، سیدمحمدجواد ابطحی ایراد ساختاری به نحوه گزینش دانشجویان به ویژه در مقاطع فوق لیسانس و دکتری را وارد دانست و تصریح کرد: اگر نظام گزینش و جذب دانشجو در کشور ایراد نداشت امروز با این حجم گسترده از صندلی‌های خالی در دانشگاه‌ها مواجه نبودیم.

نماینده مردم خمینی شهر در مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: البته نباید اختیار کامل به دانشگاه‌ها واگذار شود چراکه تجربه خوبی از این موضوع نداریم و در بسیاری از موارد دیده شده که دانشگاه‌ها فقط دانشجویان دانشگاه خود را در مقطع دکتری و فوق لیسانس پذیرفته‌اند و بسیاری از نیروهای نخبه از ورود به دانشگاه‌های مطرح باز مانده‌اند؛ برای مثال دانشجوی نخبه‌ای که در دانشگاه یزد مدرک لیسانس گرفته بود، با واگذاری اختیارات کامل به دانشگاه‌ها نتوانست به دانشگاه‌های تهران راه پیدا کند و این یک آفت به حساب می‌آید.

وی با یادآوری اینکه برای خالی نماندن صندلی دانشگاه‌ها باید کار کارشناسی همراه با نیازسنجی در جامعه صورت گیرد، افزود: متأسفانه عدم کار کارشناسی و نیازسنجی در گسترش دانشگاه‌ها موجب شده است علاوه بر صندلی‌های خالی در دانشگاه‌ها، تربیت دانشجویان دکتری و فوق لیسانس نیز بیشتر از نیاز جامعه و بازار کار صورت پذیرد و ما شاهد پدیده بیکاری یقه سفیدها در کشور باشیم.

این نماینده مردم در مجلس با بیان اینکه دستگاه حاکمیتی برای دانشجویان فوق لیسانس و دکتری باید شغل ایجاد کند، ادامه داد: در حالیکه در دستگاه‌های دولتی و خصوصی ترجیح بر استفاده از باتجربه‌ها و بازنشسته‎ها است و با این وضع نباید انتظار رضایتمندی فارغ‌التحصیلان مقاطع دکتری و فوق لیسانس را داشت.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در گفت‌وگو با خبرگزاری خانه ملت افزود: گستردگی بیش از حد دانشگاه‌ها موجب فرار مغزها، افسردگی و ایجاد نارضایتی عمومی در میان دانشجویان شده است و برای برطرف کردن این معضلات مجلس و دولت باید اقدام جدی کند.

کد خبر: 874713

برچسب‌ها