سعودی‌ها با تکیه بر دلارهای نفتی، ایران هراسی را مشی خود قرار داده‌اند/ناخرسندی آمریکا، اسرائیل و عربستان از نابودی داعش

سفیر ایران در ونزوئلا با بیان اینکه عربستان به جای تلاش در جهت تقویت امنیت و توسعه در منطقه، در ایجاد خصومت از طریق خلق ایران هراسی فعالیت می‌کند، گفت: سعودی‌ها به جای مقابله با دشمن واقعی، ایران‌ هراسی را مشی خود قرار داده‌اند.

به گزارش ایسکانیوز، مصطفی اعلایی سفیر جمهوری اسلامی ایران در ونزوئلا در گفت‌وگویی با تلویزیون نیمه دولتی «گلبویزویون» این کشور به تشریح تحولات کنونی در خاورمیانه پرداخت و با بیان اینکه خاورمیانه مهد برترین تمدن‌ها و ادیان الهی از جمله اسلام،‌ مسیحیت و آیین یهود است، اظهار داشت: ایران از دیرباز به غنای فرهنگی، پیشرفت‌های علمی، فنی و تمدنی الهام‌بخش به کل جهان در قلب چهارراه تمدنی خاورمیانه معروف بوده است.

اعلایی با ذکر این نکته که کشورهای کوچک و بزرگ خاورمیانه باید دست در دست هم برای توسعه و امنیت منطقه کوشش کنند، خاطرنشان کرد: این منطقه دارای پتانسیل‌های زیادی برای پیشرفت است از جمله نفت،‌شاهراه‌های حیاتی اقتصادی و تجاری، فرهنگ غنی و جوانان مستعد.

سفیر ایران خاورمیانه را چهارراه تمدنی و اقتصادی دنیا خواند و با بیان اینکه این منطقه با سه دشمن خطرناک روبرو است، اولین دشمن این منطقه را رژیم صهیونیستی برشمرد که بخشی از خاک کشورهای عربی و اسلامی را اشغال کرده و اقدام به جنایت می‌کند.

وی دخالت خارجی که همواره ایجاد کننده بحران و جنگ است و همچنین تروریسم به ویژه القاعده و داعش که توسط آمریکا و تفکر وهابیت و پول برخی اعراب به ویژه سعودی‌ها ایجاد و پرورش یافته را دیگر دشمنانی خواند که خاورمیانه با آن روبرو است.

به گزارش فارس، سفیر ایران در ادامه با ذکر این نکته که متاسفانه عربستان سعودی به جای رقابت در راستای تعمیق و تقویت توسعه و امنیت در منطقه، در ایجاد دشمنی و خصومت از طریق خلق ایران هراسی فعالیت می‌کند، عنوان کرد: سعودی‌ها به جای مقابله با دشمن واقعی، ایران‌ هراسی را مشی خود قرار داده و عملا با تکیه بر دلارهای نفتی تبلیغ می‌کنند.

وی افزود: عربستان در همین چارچوب با لشکرکشی به یمن،‌ تسلیح گروه‌های تروریستی در سوریه،‌ اعزام نیروی نظامی به بحرین، مقابله سیاسی و اقتصادی با قطر و دخالت آشکار سیاسی در لبنان به طور دائم در منطقه اقدام به بحران‌سازی و ثبات‌زدایی می‌کند.

اعلایی با ذکر این نکته که ایران از سه منظر فرهنگی،‌ توسعه‌ای و امنیتی در جهت ثبات منطقه گام برمی‌دارد، اظهار داشت: جمهوری اسلامی با داشتن تاریخی کهن و فرهنگ تمدنی غنی، انسان‌دوستی و صلح تاکنون تلاش‌های زیادی در ایجاد و تقویت فرهنگ صلح و دوستی انجام داده که پیشنهاد گفت‌وگوی تمدن‌ها از این قبیل اقدامات است.

به گزارش فارس،‌سفیر ایران در ادامه با بیان اینکه جمهوری اسلامی با اتکا بر توان داخلی خود به پیشرفت‌های بزرگ علمی و فناوری که مبنای توسعه است دست یافته، بیان کرد: ایران آماده است تمام پیشرفت و پتانسیل خود را برای توسعه سراسر منطقه خاورمیانه و در جهت تحقق و تقویت صلح و ثبات با همسایگان منطقه‌ای به اشتراک بگذارد.

اعلایی افزود: جمهوری اسلامی هم اکنون در بسیاری از مجموعه‌ها و پیمان‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای در راستای توسعه اقتصادی کمک می‌کند.

*ناخرسندی آمریکا، اسرائیل و عربستان از نابودی داعش

وی درخصوص بحث امنیت نیز با ذکر این نکته که برخی از کشورهای منطقه از ایران درخواست کرده‌اند تا برای مبارزه با تروریسم به آنها کمک کند، افزود: ایران در پاسخ، تمام توان خود را برای مقابله با گروه‌های تروریستی به ویژه داعش به کار گرفت تا این منبع بزرگ خشونت، ترور و تخریب را در سوریه و عراق نابود کند.

اعلایی با یادآوری این نکته که جمهوری اسلامی ایران نقش خود را در این زمینه به خوبی ایفا و یکی از مهمترین نیروهایی بود که داعش را در منطقه متلاشی و نابود کرد، افزود: ایران به این نقش خود افتخار می‌کند و در حقیقت آ‌مریکا، اسرائیل و عربستان از این اتفاق مبارک ناخرسندند، چرا که دریافته‌اند نتوانسته‌اند نقشه‌های خود مبنی بر تجزیه عراق و سوریه را عملی سازند.

منبع: فارس

کد خبر: 874985

وب گردی

وب گردی