توصیه های مرکز سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد به داوطلبان کنکور دکتری

ثبت‌نام برای شرکت در آزمون ورودی دکتری (ph.D) نیمه‌متمرکز سال ۹۷ اعم از دولتی و غیردولتی و همچنین دانشگاه آزاد اسلامی از دیروز چهارشنبه، اول آذر از طریق سایت سازمان سنجش آموزش کشور به نشانی www.sanjesh.org آغاز شد و قرار است سه‌شنبه، هفتم آذر پایان یابد.

برهمین اساس این آزمون جمعه، چهارم اسفندماه در حوزه‌های امتحانی مربوط برگزار می‌شود و داوطلبان می‌توانند در مهلت تعیین‌شده به سایت سازمان سنجش آموزش کشور مراجعه و برای تکمیل تقاضانامه اینترنتی ثبت‌نام اقدام کنند و هر داوطلب می‌تواند فقط در یک کدرشته فارغ‌التحصیلی شرکت کند. پرداخت هزینه ثبت‌نام هم به‌صورت اینترنتی است، بنابراین داوطلبان باید به وسیله کارت‌های بانکی عضو شبکه شتاب که پرداخت الکترونیکی آنها فعال است با مراجعه به سایت سازمان سنجش و پرداخت 600 هزار ریال به‌عنوان وجه ثبت‌نام برای شرکت در آزمون نسبت به خرید سریال ثبت‌نام اقدام کنند.

امکان برگزاری آزمون مستقل در دانشگاه آزاد اسلامی

البته دانشگاه آزاد اسلامی درصدد است امسال آزمون دکتری را به‌صورت مستقل برگزار کند، بر همین اساس اگر این طرح امسال به سرانجام برسد تمام مراحل آزمون از برگزاری تا ثبت‌نام در اختیار دانشگاه آزاد اسلامی خواهد بود ولی اگر محقق نشود ثبت‌نام در این آزمون طبق روال سال 96 خواهد بود. امیررضا شاهانی، سرپرست مرکز سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد اسلامی در گفت‌وگو با «فرهیختگان» به داوطلبان این دانشگاه توصیه کرد ثبت‌نام خود را انجام دهند؛ چراکه اگر این طرح به سرانجام نرسید داوطلبان فرصت را از دست نداده باشند. او خطاب به داوطلبان دانشگاه آزاد اسلامی اعلام کرد: «ثبت‌نام خود را برمبنای اعلام سازمان سنجش انجام دهید اما اگر طرح دوفوریتی برای برگزاری آزمون‌های مستقل تصویب شد و توانستیم آزمون را به دانشگاه آزاد اسلامی برگردانیم طی یک اطلاعیه جداگانه این موضوع اعلام خواهد شد.» او گفت: «فعلا داوطلبان طبق روال سال گذشته ثبت‌نام خود را انجام دهند.» سرپرست مرکز سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: «آزمون در دوره دکتری فعلا برمبنای قانونی که موجود است یعنی برمبنای قانون سال 96 اجرا خواهد شد. به‌عبارتی آزمون را سازمان سنجش برگزار کرده اما مصاحبه در دوره دکتری توسط دانشگاه آزاد اسلامی انجام می‌شود، بنابراین دانشجویان فعلا از طریق سایت سازمان سنجش اقدام به ثبت‌نام کنند.» شاهانی در ادامه به به داوطلبان توصیه کرد هر درسی را که در مقاطع قبلی یعنی مقطع کارشناسی و کارشناسی‌ارشد گذراندند به‌خوبی مطالعه کنند و از ثبت‌نام در کلاس‌های کنکور اجتناب کنند. او گفت: «دانشجویان اگر مفاهیم را به‌خوبی یاد بگیرند و برای کنکور هم مرور کنند، کفایت می‌کند.»

چه کسانی می‌توانند در آزمون دکتری ثبت‌نام کنند؟

- تمام دانشجویان و فارغ‌التحصیلان مقطع کارشناسی‌ارشد و دکتری حرفه‌ای.
- دارندگان مدرک معادل دوره کارشناسی‌ارشد.
- پذیرفته‌شدگان دروه بورس اعزام به خارج در صورتی که روند پذیرش آنها تا زمان ثبت‌نام آزمون در سازمان امور دانشجویان تکمیل نشده و در داخل نیز در دوره‌های روزانه پذیرفته نشده باشند.

شرایط و ضوابط شرکت در آزمون

- طبق اطلاعیه سازمان سنجش آموزش کشور هزینه ثبت‌نام در آزمون دکتری سال 97، شصت هزار تومان است.
- هر داوطلب ‌فقط می‌تواند در یک کدرشته‌ امتحانی (براساس ضوابط مندرج در دفترچه راهنمای ثبت‌نام و شرکت در آزمون)‌، ثبت‌نام‌ و در آزمون مربوط شرکت کند.
- داوطلبان ابتدا دفترچه راهنمای ثبت‌نام را مطالعه کرده و در صورت واجد شرایط بودن، نسبت به پرداخت هزینه خرید کارت اعتباری ثبت‌نام اقدام کنند و سپس مراحل بعدی را انجام دهند.
- داوطلبان در انتخاب کدرشته‌ امتحانی و همچنین شهرستان محل حوزه امتحانی خود دقت کنند؛ چراکه پس از دریافت کد پیگیری 16رقمی در این خصوص به درخواست‌های داوطلبان مبنی‌بر اصلاح یا جابه‌جایی ترتیب اثر داده نخواهد شد.

منبع: فرهیختگان

کد خبر: 875190

وب گردی

وب گردی