تصویب سند آمایش سرزمینی خراسان جنوبی

سند آمایش سرزمینی خراسان جنوبی امروز در نشست شورای برنامه ریزی و توسعه استان به تصویب اعضا رسید.

به گزارش ایسکانیوز، این سند حاصل تلاش 40 عضو هیئت علمی دانشگاههای استان است که مبتنی بر ظرفیتها و محدودیتهای سرمایه گذاری استان تدوین شده است.
مجری طرح آمایش سرزمینی خراسان جنوبی در این نشست گفت:در این سند چگونگی مسیر توسعه پایدار خراسان جنوبی از وضعیت موجود به وضعیت مطلوب، در قالب 9 هزار صفحه ترسیم شده است.
آقای خطیب، توسعه آموزش عالی، افزایش خطوط ریلی، هوایی و جاده ای، تغییر الگوی کشت، فرآوری محصولات کشاورزی و معدنی و گسترش صنایع کم آب بر را از محورهای مهم توسعه خراسان جنوبی دانست که در این سند آورده شده است.
وی افزود: بر اساس سند آمایش سرزمینی، خراسان جنوبی در سال 1415 استانی توسعه یافته با جایگاه برتر در تربیت نیروی انسانی، فرآوری مواد معدنی و کشاورزی، استفاده از انرژی های بادی و خورشیدی، اقتصاد دانش بنیان، توسعه گردشگری و استفاده بهینه از فناوری اطلاعات خواهد بود تا نگین خاوران تحقق پیدا کند.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان هم سهم کمتر از دو درصدی واحدهای صنعتی و معدنی از منابع آبی استان را، چالشی برای توسعه صنعتی دانست و گفت: باید تلاش کرد با ایجاد صنایعی که میزان مصرف آبشان متوسط است و همچنین توجه به صنایع معدنی، سهم آب مورد نیاز صنعت را از محل مدیریت بهینه منابع آبی به 4 درصد برسانیم.
شهرکی با بیان اینکه بخش معدن و زیرساختهای معدنی در خراسان جنوبی کمترین سهم را در اعتبارات استانی دارد افزود: کمترین اعتبارات عمرانی استان در سه سال گذشته به بخش معدن داده شده است و با اعتبار سالانه 500 میلیون تومان نمی توان امیدوار به توسعه اکتشافات معدنی و رونق صنایع فرآوری در خراسان جنوبی بود.
استاندار هم در این نشست با تأکید بر اینکه سند آمایش سرزمینی خراسان جنوبی باید مبنای برنامه ریزی های توسعه قرار گیرد گفت: تهیه این سند از سوی دانشگاه بیرجند کار بسیار ارزنده و قابل تقدیری است که در آن به خوبی به ظرفیت ها و موانع توسعه پایدار خراسان جنوبی اشاره و راهکارهای عملیاتی برای رفع موانع ارایه شده است.
مروج الشریعه افزود:مهمتر از تصویب سند آمایش سرزمینی، مقوله مدیریت آمایش است که اگر می خواهیم خراسان جنوبی توسعه مطلوب پیدا کند باید مدیران شجاعانه به میدان بیایند و ریسکها را بپذیرند.
وی با بیان اینکه از سال آینده تخصیص اعتبارات منوط به داشتن طرح آمایش سرزمینی است گفت: امیدواریم همه مدیران با تکیه بر آنچه در این سند آورده شده، در مسیر توسعه بخشهای صنعتی، کشاورزی، معدنی، گردشگری و تجارت خارجی استان گام بردارند.
استاندار با تأکید بر اینکه دانشگاه مسئول اشتغال جامعه نیست افزود: دانشگاه ها باید سراغ تربیت نیروی انسانی مورد نیاز بخشهای توسعه ای بروند و ارتباطات بین المللی شان را با دانشگاههای مهم دنیا به ویژه کشورهای آسیای میانه و قفقاز افزایش دهند.
در نشست شورای برنامه ریزی و توسعه خراسان جنوبی همچنین اعضا با برگزاری جشنواره منطقه ای معلولان کویر از 13 تا0 17 آذر در بیرجند و جشنواره استانی گل نرگس 29 آذر در خوسف موافقت کردند.

کد خبر: 875221

وب گردی

وب گردی