سال مالی در بورس به چه معناست؟

دوره یک ساله ای که برای محاسبه سود، زیان و سایر گزارش های مالی شرکت ها در نظر گرفته می شود، سال مالی در بورس تلقی می شود.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ سال مالی شرکت ها بسته به نوع فعالیت آن‌ها در نظر گرفته می شود، در برخی از شرکت ها سال مالی از ابتدای فرودین تا پایان اسفند ماه و در برخی دیگر از شرکت ها از ابتدای مهر ماه تا پایان شهریور سال بعد تعیین می شود.

در پایان سال مالی ضمن برگزاری مجمع سالیانه شرکت ها، عملکرد هیات مدیره در طول سال مالی مورد ارزیابی سهامداران قرار می گیرد.

لازم به ذکر است، حداکثر ظرف مدت چهار ماه پس از پایان سال مالی شرکت، هیات مدیره شرکت موظف است تا نسبت به برگزاری مجمع عادی سالیانه اقدام کند.

مجمع شرکت چیست؟

مجمع شرکت بدین صورت است که جمعی از سهامداران و مدیران یک شرکت سهامی جهت مشخص شدن آخرین وضعیت شرکت و تصمیم گیری برای بهبود فعالیت آن شرکت گرد هم می آیند که به طور قطع برگزاری این مجامع با منافعی برای سهامداران همراه خواهد شد.

براساس قانون حاکم برای برگزاری مجمع شرکت، دو روز قبل از برگزاری مجمع نماد معاملاتی آن شرکت در تابلوی بورس بسته خواهد شد و تا دور روز بعد از برگزاری مجمع نماد آن شرکت قابل معامله نخواهد بود.

گفتنی است، سهامدارانی که قصد شرکت در مجمع موردنظر را ندارند می بایست تا قبل از برگزاری مجمع، سهام شرکت مذکور را به فروش برسانند چرا که تصمیمات اتخاذ شده در مجمع شامل تمام سهامدارانی خواهد بود که در این شرکت دارای سهم خواهند بود و در صورتی که سهامداری سهم خود را بعد از برگزاری مجمع به فروش برساند همچنان شامل تمام تصمیاتی که در مجمع گرفته شده است، خواهد بود.

براساس قانون تصویب شده در قانون تجارت، شرکت ها موظف هستند تا هشت ماه پس از تاریخ برگزاری مجمع، سود نقدی را به سهامداران پرداخت کنند که در این میان برخی از شرکت ها بسیار زودتر از زمان تعیین شده اقدام به پرداخت سود به سهامداران خواهند کرد و برخی دیگر از شرکت ها تا آخرین مهلت تعیین شده سود را پرداخت نمی کنند

در پایان این گزارش می افزاید، در صورتی که سهامداران سود نقدی تقسیمی شرکت در مجامع شرکت های بورسی را در تاریخ تعیین شده دریافت نکردند سود تعیین شده را از شرکت مذکور طلبکار خواهند بود.

401

کد خبر: 875278

وب گردی

وب گردی