برگزاری نخستین دوره آموزشی تغذیه سالم ویژه بازنشستگان کشوری همدان

مدیر صندوق بازنشستگی کشوری استان همدان از برگزاری دوره آموزشی تغذیه سالم ویژه بازنشستگان کشوری در همدان خبر داد و آن را بستری برای تکریم سالمندان برشمرد.

به گزارش ایسکانیوز، این نشست با حضور مسوولان استانی و تعداد ۲۹۷ نفر از بازنشستگان همدان اولین دوره آموزشی تغذیه سالم ویژه بازنشستگان کشوری همدان برگزار شد.

غلامرضا سیفی مدیر صندوق بازنشستگی کشوری استان همدان در اولین دوره آموزشی تغذیه سالم ویژه بازنشستگان کشوری همدان با بیان اینکه این طرح در راستای تکریم سالمندان برگزار شده است، اظهار کرد: ارتقای سطح دانش در جمعیت سالمندان می‌تواند باعث نشاط و شادابی بین آنها شود.

وی با بیان اینکه تغذیه سالمندی یکی از موضوعاتی است که باید سالمندان خود آن را مدیریت کنند، افزود: این افراد بعد از سالیان دراز خدمت خود اکنون به مرحله جدیدی از زندگی قدم نهادند که باید در این میان به تغذیه آنها توجه شود.
سیفی با اشاره به اینکه در فرهنگ اسلامی بر تکریم سالمندان بسیار توجه شده است، گفت: بر همین اساس صندوق بازنشستگی کشوری پیوسته بر آن است تا در حد امکان در حوزه مسائل اجتماعی آنها به ایفای مسوولیت و انجام وظیفه بپردازد.

مدیر صندوق بازنشستگی کشوری استان همدان با بیان اینکه برگزاری دوره‌ها و کارگاه‌های آموزشی توسط متخصصین تغذیه می‌تواند در آگاهی‌بخشی سالمندان اثرگذار باشد، تصریح کرد: اشاعه فرهنگ صحیح تغذیه می‌تواند ضامن تندرستی، سلامت و افزایش طول عمر بازنشستگان باشد چرا که آنها ذخایر ملی این کشور به حساب می آیند.

حمید شیرازیان کارشناس ارشد تغذیه دانشگاه علوم پزشکی همدان و استاد دانشگاه با بیان اینکه کاهش نرخ رشد سالمند در کشور نیازمند برنامه‌ریزی است، گفت: در جهان 600 میلیون سالخورده وجود دارد.

وی در اولین دوره آموزشی تغذیه سالم ویژه بازنشستگان کشوری همدان با بیان اینکه در جهان روز 10 اکتبر به نام روز سالمند نامگذاری شده است، اظهار کرد: هر سال این برنامه در کشور برگزار و از سالمندان و خدمات آنها تقدیر می‌شود.

وی با بیان اینکه برای سالمندی تعریف خاصی وجود ندارد چراکه انسان از بدو تولد تا پایان عمر فرد دارای تغییراتی است، افزود: بر همین اساس نمی‌توان تقسیم‌بندی دقیقی از آن ارائه داد.
این کارشناس تغذیه با اشاره به اینکه در یک تقسیم‌بندی کلی سنین 65 تا 74 را سالمند، 75 تا 84 را سالخورده و 85 به بالا را کهنسال می‌نامند، گفت: از نظر آمار جمعیتی 600 میلیون سالخورده در جهان وجود دارد که پیش‌بینی می شود تا سال 2025 این رقم به یک‌میلیارد و 200 میلیون نفر افزایش یابد.

وی با اشاره به اینکه بر اساس آمار برای جلوگیری از نرخ رشد سالمند نیاز به یک برنامه‌ریزی دقیق هستیم، افزود: در سرشماری سال 85 در کشور تعداد 5 میلیون و 100 هزار نفر سالمند سرشماری شدند.

شیرازیان با اشاره به اینکه پیش‌بینی می‌شود تا سال 1400 تعداد سالمندان به 10 میلیون نفر در کشور افزایش یابد، گفت: تغذیه به عنوان یکی از عوامل تقویت‌کننده جسم و روح است که در حیات فرد از ارزش بسیار زیادی برخوردار است.
وی با بیان اینکه تغذیه مناسب مانع ایجاد سوء تغذیه و عوارض ناشی از آن در فرد می‌شود، تصریح کرد: باید کاری کنیم که پوکی استخوان، فشار خون و خطر ابتلا به بیماری‌ها در جامعه کاهش یابد.

این کارشناس تغذیه با اشاره به اینکه برای حفظ سلامت افراد در سنین بالا توصیه می‌شود که روزانه صبحانه میل شود، افزود: باید به گونه‌ای باشد که میان وعده‌ها افزایش ولی حجم غذا در هر وعده کم باشد.

وی با اشاره به اینکه کارشناسان تغذیه معتقدند که باید وزن افراد در سنین بالا ثابت بماند و در برنامه غذایی روزانه از میوه وسبزی استفاده شود، گفت: باید از مصرف نمک، چربی و قند در مصرف روزانه جداً خودداری کرد.

شیرازیان با بیان اینکه برای آنکه بدن سالم بماند نیاز به مواد غذایی مقوی و به اندازه است، خاطرنشان کرد: بدن به موادی همچون انرژی، پروتئین، چربی، ویتامین، مواد معدنی و آب نیازمند است.

وی با اشاره به اینکه در دوران سالمندی نیاز به مصرف پروتئین بیشتر است، یادآور شد: بهتر است که از پروتئین‌های حیوانی استفاده شود هر چند که با افزایش سن از نیاز بدن به چربی کاسته می‌شود.

این کارشناس تغذیه با بیان اینکه با اشاره به اینکه ویتامین‌ها در کاهش خطرات بیماری‌های قلبی و عروقی و سکته‌های قلبی موثر است، تصریح کرد: با افزایش جذب کلسیم از پوکی استخوان در افراد جلوگیری می‌شود.

وی با بیان اینکه کلسیم، آهن، روی و منیزیم از مواد مورد نیاز بدن است، افزود: کلسیم از مهمترین مواد معدنی است زیرا کمبود این ماده باعث پوکی استخوان می‌شود و فرد را با مشکلات اساسی مواجه می‌کند.

شیرازیان با بیان اینکه کمبود آهن منجر به کم‌خونی، احساس خستگی و ضعف در انسان می‌شود، ادامه داد: کمبود روی باعث بی‌اشتهایی، کاهش حس چشایی، افسردگی، کاهش تمرکز، کاهش مقاومت بدن در برابر عفونت‌ها و کندی ترمیم در فرد می‌شود هرچند که منیزیم در بدن می‌تواند در استحکام توده عضلانی بدن نقش دارد.

وی استفاده از تمام گروه‌های غذایی و ایجاد تنوع غذایی در برنامه روزانه و مصرف مقادیر کافی از میوه‌جات و سبزیجات را ضروری دانست و گفت: مهمترین ماده‌ای که بدن به آن نیاز دارد آب است که برای انجام کار طبیعی کلیه‌ها و دفع سموم از بدن اثرگذار است.

این کارشناس تغذیه با تأکید بر اینکه به سالمندان توصیه می‌شود تا از غذای کم‌چرب، کم‌نمک، کم‌کلسترول و پرفیبر استفاده شود، تصریح کرد: باید این گروه از افراد غذاها را به صورت آب‌پز، بخارپز، کباب شده و تنوری استفاده کنند.
وی با بیان اینکه سالمندان باید همراه سالاد یک قاشق روغن زیتون استفاده کنند، اظهار کرد: توصیه می‌شود دوبار در هفته ماهی استفاده کنند و از مصرف چایی به مدت دو ساعت بعد از غذا جداً خودداری کنند.

شیرازیان با اشاره به اینکه نباید در هفته بیش از 4 تا 5 عدد تخم‌مرغ استفاده کرد، گفت: توصیه می‌شود برای خواب راحت یک لیوان شیر گرم قبل از خواب میل شود.

901

کد خبر: 875289

وب گردی

وب گردی