زندگی سخت متاهلان با حقوق سربازی/ سربازان خبر خوشی در راه است!

سربازها و خصوصا سربازان متاهل با حقوق فعلی سربازی زندگی سختی می گذرانند اما خبر خوشی برای آنها در راه است.

به گزارش ایسکانیوز ؛ سربازی شتری است که در خانه هر پسری میخوابد اما یکسری ها از روی شانس و اقبال و یکسری ها هم با توسل به راه های دیگر این شتر را از در خانه خود می رانند اما بسیاری باید سوار شتر سربازی شده و به پادگان بروند.

مطابق قانون سربازی در ایران 24 ماهه است که بنا بر مصالح کشور و صلاح دید مسئولان هر از چندگاهی دچار تغییراتی می شود. به طور مثال مدتی 16 ماهه بود (البته برای لیسانسه ها) مدتی 18 ماهه بود و حالا هم بیش از 20 ماه.

در همین قانون آمده است که خدمت سربازی 24 ساعتهاست و سرباز در تمام دقایق و ثانیه های خدمت، باید گوش به فرمان و آماده خدمت باشد. همین موضوع سبب می شود تا سرباز نتواند غیر از خدمت به امر دیگری بپردازد. البته ناگفتنی نماند که بکارگیری سربازان توسط ادارات و کارخانه ها نیز خلاف قوانین است.

حقوق سربازان در کمترین حالت 140هزار تومان است که برای بسیاری از افراد در نزدیکی همین مبالغ متوقف می شوند و در بهترین حالت برای پزشکان متاهل سرباز به 550 هزار تومان می رسد.

دراین میان باید توجه کرد که این حقوق به ازای چه خرج هایی پرداخت می شود یا به عبارت دیگر نیازهای مالی سربازان کدام است؟

هزینه حمل و نقل به منظور عزیمت به محل خدمت و بازگشت از آن یکی از اصلی ترین هزینه های سربازان به شمار می رود.
از آنجا که زمان مقرر برای حضور سربازان در محل خدمت، صبح زود است بسیاری از امکانات حمل و نقل عمومی در دسترس سربازان نیستند و سربازان مجبورند از تاکسی یا خودروهای شخصی استفاده کنند.

این در صورتی است که سربازان در شهر محل زندگی خود خدمت کنند و هزینه های حمل و نقل بین شهری نداشته باشند. این هزینه به تنهایی می تواند بیش تر حقوق دریافتی سرباز را صرف خود کند.

در خوش بینانه ترین حالت، مخارج حمل و نقل از میزان حقوق دریافتی بیش تر می شود و سربازان راهی برای کسب درآمد سر ریز این هزینه ها پیدا نمی‌کنند.

اما شرایط برای سربازان متاهل به مراتب سخت تر است. این بخش از سربازان که از قضا بخش بزرگی از جامعه سربازان را شامل می شود علاوه بر هزینه های حمل و نقل، هزینه های بزرگ تری نظیر کرایه مسکن دارند.

به دلیل اینکه سربازان در ابتدای مسیر کسب درآمد خود راهی خدمت سربازی می شوند توانایی خرید مسکن ندارند و ناگزیر به اجاره مسکن و پرداخت هزینه ماهانه برای اسکان خانواده خود هستند. هزینه های درمانی و خوراک و پوشاک نیز به این هزینه ها اضافه می شوند و توان مالی سربازان را به شدت کاهش می دهند.

نبود امکان مدیریت هزینه ها با استفاده از حقوق خدمت توسط سربازان آن ها را به داشتن شغل دوم وادار می کند که آن هم به موانعی که ذکر شد بر می خورد و آن ها را در کسب درآمد حداقلی برای گذران زندگی ناکام می گذارد.

در صورت موفقیت سربازان در کاریابی، آن ها دچار فشار مضاعف می شوند و حین اشتغال در هرکدام از شیفت ها ناچار هستند فشار حاصل از شیفت دیگر را نیز تحمل کنند. این عامل باعث کاهش کارآیی و کیفیت کار آن ها خواهد شد و حضور سربازان در خدمت سربازی و شغل دوم به صورت غیر موثر خواهد بود.

ناتوانی سربازان در برطرف کردن نیازهای مالی، اثرات سویی بر روند زندگی آن ها دارد. جوانان مشمول خدمت ناگزیر هستند ازدواج خود را به دلیل ناتوانی کسب درآمد مناسب حین خدمت سربازی به تاخیر بیندازند. تعویق ازدواج توسط جوانان مشمول باعث بالا رفتن سن ازدواج و افزایش فشارهای عاطفی و اجتماعی برای جوانان می شود.

اما نکته مهم این است که ستادکل نیروهای مسلح برای حل بخشی از این دست مشکلات سربازان تصمیم گرفته تا برای سربازان دوره های فنی و حرفه ای برگزار کند.

در همین رابطه موسی کمالی رئیس اداره سرمایه انسانی سرباز ستاد کل نیروهای مسلح در گفتگو با خبرنگار حوزه نظام وظیفه گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان اظهار کرد: بر اساس تصمیمات اتخاذ شده در خصوص رویکرد جدید خدمت سربازی، در نظر است کارکنان وظیفه در طول خدمت با گذراندن آموزش مهارت آموزی حداقل یک مهارت فنی را فراگرفته تا زمینه اشتغال آن‌ها پس از پایان خدمت هموارتر شود.

وی ادامه داد: به همین منظور در سال جاری با تشکیل قرارگاه مهارت آموزی کارکنان وظیفه در ستاد کل نیروهای مسلح، برنامه‌ریزی های لازم برای تحقق این امر مهم صورت گرفته است. بر این اساس مقرر شد:

۱.آموزش های فنی و حرفه ای تعدادی از کارکنان وظیفه کماکان استمرار یابد.

۲. بسترهای لازم از قبیل هماهنگی‌ها، امضای تفاهم نامه‌ها، برگزاری همایش ها، تجهیز کارگاه‌ها و غیره برای ایجاد تحول و جهش قابل توجه در تعداد کارکنان وظیفه تحت آموزش در سال ۱۳۹۷ فراهم شود.

۳. برای کارکنان وظیفه‌ای که قبل از اعزام دارای یک تخصص فنی خاص بوده اند و یا در مدت خدمت سربازی با بکارگیری تخصصی در نیروهای مسلح عملا مهارت لازم را در فعالیت مربوط کسب کرده اند و در عین حال فاقد گواهینامه تخصصی هستند، گواهی نامه رسمی صادر شود.

سردار کمالی با بیان اینکه در نظر است با هماهنگی سازمان فنی و حرفه ای، این افراد ضمن ثبت نام در سامانه سازمان فنی و حرفه‌ای، مورد ارزیابی قرار گرفته و سپس از آن‌ها آزمون گرفته شود، خاطرنشان کرد: چنانچه افراد در آزمون پذیرفته شوند به آن‌ها گواهینامه رسمی مهارت سازمان فنی و حرفه‌ای اعطا خواهد شد. در غیر این صورت با آموزش مختصر و رفع نواقص، برای آزمون بعدی آماده می شوند.

سردار کمالی ادامه داد: تمام کارکنان وظیفه نیروهای مسلح که دارای مهارت خاصی بوده و یا حتی وظیفه نگهبانی را بر عهده دارند، در سامانه سازمان فنی و حرفه ای به آدرس HTTP:۱۱SARBAZ.IRANTVTO.IR ثبت نام کنند.

وی در ادامه اظهار داشت: یگان های نیروهای مسلح موظفند این موضوع را به نحو شایسته اطلاع رسانی و امکانات لازم را جهت ثبت نام کارکنان وظیفه فراهم کنند، در ضمن یگان ها باید اسامی کسانی را که به هر دلیل قادر به ثبت نام اینترنتی نیستند، در قالب لوح فشرده تحویل ادارات فنی، حرفه ای استان ها دهند تا اقدام مقتضی صورت پذیرد.

رئیس اداره سرمایه انسانی ستاد کل نیروهای مسلح در پایان با تاکید بر اینکه کسب مهارت سربازان زمینه اشتغال این افراد را پس از خدمت فراهم می‌کند، یادآور شد: تمام کارکنان وظیفه از همین امروز فرصت دارند که نسبت به ثبت نام در سامانه فوق اقدام کنند و برای آزمون آماده شوند، لازم به ذکر است هزینه ثبت نام توسط سازمان نیروهای مسلح پرداخت شده است و این اقدام رایگان صورت می پذیرد.

البته به غیر از موضوع آموزش های فنی و حرفه ای، خبر خوش دیگری بزودی منتشر می شود که می تواند جوانان سربازان را اندکی امیدوار کند.

باشگاه خبرنگاران

۷۰۵

کد خبر: 875296

وب گردی

وب گردی