خطر جدی دیواره آرامگاه «خشایارشاه» در نقش رستم را تهدید نمی‌کند

مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید از اجرای عملیات حفاظت اضطراری در دیواره آرامگاه نقش رستم خبر داد و گفت: هیچ خطر جدی دیواره آرامگاه خشایارشاه در نقش رستم را تهدید نمی‌کند.

به گزارش ایسکانیوز،مسعود رضایی منفرد افزود: این طرح توسط یک تیم، متشکل از مرمتگران تخت جمشید و گروه صخره نوردی پرسپولیس شهرستان مرودشت انجام گردید که به رغم دشواری زیاد و خطرساز بودن موقعیت قرار گیری سنگ‌های در حال سقوط، اقدامات حفاظتی با موفقیت انجام شد؛ به طوریکه در شرایط کنونی می توان گفت هیچ گونه خطر جدی، دیواره آرامگاه خشایارشا را تهدید نمی‌کند.

وی اظهار داشت: دیواره کوه نقش رستم که آرامگاه های پادشاهان هخامنشی، نقوش ساسانی و ایلامی در آن جای دارد به دلایل مسایل درون ساختاری و عوامل فرسایش دهنده محیطی از وضعیت نامناسبی برخوردار بوده و گزارشات واصله از سوی یگان حفاظت مجموعه، خطرآفرین بودن این مکان را را از حیث حفاظتی و امنیتی تأیید می کرد به همین منظور ضرورت اجرای اقدامات فنی و علمی ضمن در نظر داشتن مباحث منظری در دستور کار قرار گرفت.

مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید، برسی‌های میدانی در چندین مرحله ، تهیه طرح حفاظتی از سوی گروه حفاظت و مرمت مجموعه تخت جمشید و تأیید طرح مزبور در شورای فنی را پیش نیاز های عملیات حفاظت اضطراری دیواره ی آرامگاه خشایارشا بر شمرد و اتمام این فرایند را در رفع تهدید هر گونه خطر بر دیواره آرامگاه خشایارشا موفقیت آمیز خواند.

در ادامه این گزارش شهرام رهبر مسئول گروه حفاظت و مرمت پایگاه میراث جهانی تخت جمشید گفت: در سال ۱۳۹۲ داربست اولیه آرامگاه خشایارشا در نقش رستم ایجاد شد و دسترسی مرمتگران به منظور بررسی دیواره میسر شد.

رهبر ادامه داد: در هنگام بررسی‌های میدانی، مرمتگران متوجه جدا شدن چندین قطعه سنگ از دیواره و احتمال خطر سقوط شدند. از این رو، روشهای مختلف برای رفع خطر مورد بررسی قرار گرفت و اقدامات اولیه حفاظتی انجام شد.

مسئول حفاظت و مرمت تخت جمشید و سرپرست تیم اجرایی مزبور بیان داشت: به منظور تکمیل عملیات حفاظتی، یک تیم متشکل از مرمتگران تخت جمشید و صخره نوردان حرفه ای، بررسی های میدانی را ادامه دادند که این امر در نهایت منجر به تهیه طرح حفاظت اضطراری و ارائه آن در شورای فنی تخت جمشید شد و با اکثریت آراء اعضا تصویب گردید و برنامه اجرایی آن در دستور کار قرار گرفت.

همچنین افشین دهقان از مرمتگران سنگ همکار در اجرای اقدامات حفاظت اضطراری گفت: عملیات در ارتفاع حدود ۴۰ متری و طبق برنامه از پیش تعیین شده انجام شد که در این عملیات تعداد ۷ قطعه سنگ با وزن حدود ۱۰۰۰کیلو گرم جدا و به پایین منتقل شد.

حمید فدایی مدیر پایگاه میراث جهانی پاسارگاد، مهرداد فلاح نماینده گروه صخره‌نوردی پرسپولیس،ذوالفقار درستکار،هادی وامق و ستار زارع از تیم صخره نوردی شهرستان مرودشت در اجرای این عملیات همکاری داشتند.

منبع:مهر

902

کد خبر: 875429

وب گردی

وب گردی