همکاری‌ها در حوزه بالکان، شبه قاره وکشورهای خاورمیانه توسعه یابد

خامه یار در دیدار با معاون سازمان امور دیانت ترکیه گفت: با توسعه همکاری‌ها در حوزه بالکان،شبه قاره وکشورهای خاورمیانه وآفریقا با افراط‌گرایان و خشونت‌طلبان مقابله و چهره اسلام را معرفی کنیم.

به گزارش ایسکانیوز، هیأتی از سازمان امور دیانت ترکیه متشکل از سلیم ارگون، معاون این سازمان، اکرم کلش، رییس شورای دینی ترکیه، عبدالعزیز اغلو، کارشناس این سازمان، ضمن حضور در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، با عباس خامه‌یار، معاون بین‌الملل این سازمان دیدار و گفت‌وگو کردند.

خامه‌یار در این دیدار، بر ضرورت توسعه روابط فرهنگی بین ایران و ترکیه تأکید کرد و گفت: دو ملت ایران و ترکیه درک مشترکی نسبت به یکدیگر و مسائل عمده منطقه، جهان اسلام و روابط بین‌الملل دارند.

معاون بین‌الملل سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی افزود: در زمانی که فجایایی در حق مسلمانان یمن، فلسطین، میانمار اتفاق می‌افتد و از سوی افراط‌گرایان تصویر نازیبایی از چهره اسلام ناب محمدی(ص) به جهانیان ارایه می‌شود، وحدت، همگرایی بین مسلمانان و تقریب مذاهب ضرورت دارد.

خامه‌یار به همکاری‌های فرهنگی و دینی بین دو کشور اشاره و تصریح کرد: گفت‌وگوهای فرهنگی و دینی دلیلی روشن بر عزم مسئولان سازمان دیانت ترکیه و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برای گسترش همکاری‌های فی مابین است.

وی ادامه داد: بخش‌های مختلف نظام جمهوری اسلامی ایران چون معاونت بین‌الملل بیت مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی)، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، مجمع تقریب و جامعةالمصطفی (ص) العالمیه همواره بر توسعه همکاری‌ها تأکید دارند تا این روابط گسترش یابد.

خامه‌یار افزود: ما فراتر از دو کشور می‌توانیم، مکمل یکدیگر باشیم. باید با توسعه همکاری‌ها در حوزه بالکان، شبه قاره و حتی کشورهای خاورمیانه و آفریقا با افراط‌گرایان و خشونت‌طلبان مقابله و چهره تابناک اسلام را معرفی کنیم.

وی در ادامه، به ظرفیت‌ و توانمندی‌های زنان در زمینه‌های علمی و پژوهشی اشاره کرد و تعامل بین نخبگان و اندیشمندان دو کشور در حوزه دانشگاهی به ویژه رشته‌های الهیات و معارف اسلامی را یادآور شد.

خامه‌یار در سخنان خود، به امضای توافق‌نامه همکاری بین دو سازمان و ضرورت تشکیل کمیته تخصصی، علمایی و دانشگاهی اشاره کرد.

در پایان این دیدار معاون بین‌الملل سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی از علی ارباش، رییس سازمان دیانت ترکیه برای سفر به ایران دعوت به عمل آورد.

سلیم، معاون سازمان امور دیانت ترکیه به ضرورت تداوم همکاری‌های فرهنگی و دینی بین ایران و ترکیه اشاره کرد و افزود: در سفر به ایران با آیت‌الله اراکی دیدار داشتیم که در راستای آن در چارچوب توافقات فی مابین، بر توسعه همکاری‌های فرهنگی و دینی بین دو کشور تأکید کردیم.

وی با اشاره به روابط عمیق و گسترده دو کشور در زمینه فرهنگی و دینی گفت: همکاری‌ها بر پایه مشترکات و تصمیمات واقع بینانه توسط مسئولان فرهنگی ایجاد و تداوم یابد.

سلیم در پایان یادآور شد: این گفت‌وگوها و روابط بین سازمان دیانت و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی منجر به توسعه همکاری‌های فرهنگی و دینی بین دو کشور می‌شود.

503

کد خبر: 875493

وب گردی

وب گردی