شب‌های تهران با اگزوز دیزلی‌ها سیاه می‌شود

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران گفت: نتایج اندازه‌گیری کربن سیاه در ۶ ایستگاه کنترل کیفیت نشان می‌دهد شب‌ها با آغاز مجوز تردد وسایل نقلیه دیزلی، غلظت کربن سیاه به شدت افزایش می‌یابد و در مواردی تا مرز ۴۰ میکروگرم بر متر مکعب می‌رسد.

به گزارش ایسکانیوز،وحید حسینی درباره نتایج اندازه‌گیری کربن سیاه در ایستگاههای تهران و تاثیرات آن اظهار کرد: کربن سیاه (Black Carbon) یکی از اجزای مهم ذرات ریز معلق در هوا با قطر کمتر از 2.5 میکرون (PM2.5) است و از انواع فرآیندهای احتراق و بیشتر از احتراق ناقص سوخت‌های فسیلی، سوختهای زیستی و زیست‌ توده ساطع می‌شود؛ کربن سیاه موجود در هوا می‌تواند در بروز برخی بیماری‌ها و مرگ زودرس تأثیر زیادی داشته باشد.

به گفته این استاد دانشگاه، کربن سیاه طی فرآیند احتراق سوختهای پایه کربنی زمانی که اکسیژن برای احتراق کامل کافی نباشد، تولید می‌شود. در مواردی نیز ممکن است اکسیژن کافی در دسترس باشد اما طی عملیات احتراق اکسیژن و سوخت کامل با هم مخلوط نشده باشند.

حسینی تصریح کرد: شواهد نشان می‌‌دهد ذرات کربن سیاه می‌توانند خطرات بیشتری بر سلامت انسان نسبت به سایر اجزا PM2.5 داشته باشند و این در حالی است که کربن سیاه تنها در حدود 5 تا 10 درصد از میزان ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون را به خود اختصاص می‌دهد.

وی تأکید کرد: طی دو دهه گذشته تحقیقات انجام شده نشان می‌دهد که قرارگیری در معرض مقدار قابل توجهی از ذرات معلق در هوا ازجمله کربن سیاه می‌تواند منجر به مرگ زودرس شود و تا 15 درصد عمر مفید انسان را کم کند؛ این تحقیقات اثر کربن سیاه را روی سلامت انسان با تمرکز روی آمار مرگ و میر ناشی از اثرات این مواد توضیح می‌دهد.

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران اظهار کرد: در حال حاضر، در شهر تهران، اندازه‌گیری آلاینده کربن سیاه، در 4 ایستگاه ثابت و 2 ایستگاه پرتابل انجام می‌شود. بررسی غلظت‌های اندازه‌گیری شده این آلاینده نشان می‌دهد که ناوگان دیزل بیشترین نقش در تولید این آلاینده را دارد.

حسینی تصریح کرد: بر اساس داده‌های اندازه‌گیری شده، غلظت این آلاینده در طول روز که تردد خودروهای سنگین و دیزلی ممنوع است، مقدار ناچیزی در حدود 3 میکروگرم بر متر مکعب است، اما در طول ساعات شب که تردد خودروهای سنگین در شهر مجاز است، غلظت این آلاینده به شدت شروع به افزایش یافتن می‌کند و در مواردی تا مرز 40 میکروگرم بر متر مکعب می‌‌رسد که مقدار بسیار زیادی است. در طول ساعات شب غلظت این آلاینده در بیشترین حالت خود می‌ماند و مجددا با ممنوعیت تردد خودروهای دیزلی در ساعات صبح به شدت کاهش می‌ یابد.

وی خاطرنشان کرد: بررسی‌های کارشناسی در راستای منشایابی ذرات کربن سیاه تهران نشان داد که در طول ساعات شب، ذرات کربن سیاه به وجود آمده، با فاصله زمانی کمی از زمان تولید، اندازه‌گیری می‌ شوند یا به عبارتی ذرات کربن سیاه در شب، ذرات تازه‌تر با عمر کمی هستند، در حالیکه در ساعات روز، این ذرات با فاصله زمانی بسیار بیشتری مشاهده می‌شوند. این تحلیل نشان می‌دهد که بخش بسیار زیادی از ذرات کربن سیاه، در شب تولید می‌شوند و در طول روز با آلاینده‌های دیگر موجود در جو ترکیب می‌شوند و غالبا ترکیبات پیچیده‌ای را تشکیل می‌‌دهند.

۷۰۵

کد خبر: 875546

وب گردی

وب گردی