نقش زنان در افزایش امنیت فضای شهری

رئیس شورای اسلامی استان تهران گفت: امنیت فضای شهری با حضور بیشتر زنان در فضاهای شهری افزایش می‌یابد.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایسنا، ا لهام فخاری امروز در نشست «بررسی لایحه تأمین امنیت زنان در برابر خشونت و حق زنان بر شهر» که در تالار رویال‌سنتر مشهد برگزار شد، اظهار کرد: مفهوم سهامداری زنان در جامعه ایران بسیار اهمیت دارد. شرایط سهامداری برابر زنان در کشور و حوزه‌های مختلف وجود ندارد و این شرایط تنها به مسائل قانونی و حقوقی برنمی‌گردد.

وی در ادامه اظهار کرد: یکی از مشکلات جامعه ما این است که زنان برای حضور در موقعیت‌هایی که تحصیلات آن را دارند باید چانه‌زنی کنند و حداکثر شرایطی که برای زنان قائل می‌شوند، تنها برعهده‌گرفتن ۳۰ درصد از موقعیت‌هاست. درنتیجه زنان به‌عنوان یک سهامدار کل در تصمیم‌گیری‌ها مؤثر نیستند.

فخاری ادامه داد: نکته دیگر روند تحولی در کشورهای توسعه‌یافته است که نشان می‌دهد پیشرفت آموزش باعث تسهیل روند قانونی و قانون‌گذاری می‌شود. متأسفانه در کشورما آمار افسردگی و تنش به‌خصوص در شهر تهران بسیار بالا اعلام شده است همچنین آمار افسردگی زنان بیشتر از مردان است.

رئیس شورای اسلامی استان تهران افزود: تنش در مردان بیشتر از زنان است. کشور ما بیشتر از هر چیزی نیازمند اصلاح روانی در جامعه است. زندگی شهری و شهروندی درواقع هم فرصتی به شهروندان می‌دهد و هم تهدیدی علیه شهروندان است. تهدید زندگی شهری درواقع بیشتر در مورد زنان بوده و فضای فیزیکی حاکم بر شهر این تهدید را برای زنان به بار آورده است. شهر تهران فضای فیزیکی، اجتماعی، اقتصادی و امنیتی مناسبی برای زنان ندارد.

وی افزود: تهدیدهای کلان‌شهرها برای زنان، بی‌پناهی و نبود موسسات حمایتی از آنان است. در این راستا دانشگاه اگر به‌درستی به فضای شهری نپردازد، تبدیل به یک تهدید می‌شود چرا که دانشگاه امروزه در کشور ما جنبه تأثیرگذاری خود را ندارد.

فخاری ادامه داد: این شرایط به‌ویژه برای زنان و دختران در شهر تهدید محسوب می‌شود. دانش حقوقی و شبکه‌سازی اجتماعی در زنان توسعه نیافته‌ است. در این راستا پرسش مطرح شده این است که فرصت‌های شهری برای زنان چیست؟ شورایارها و سمن‌ها برای مشارکت بیشتر زنان در شهرها و تعدیل فضای شهری بسیار یاری‌دهنده است.

رئیس شورای اسلامی استان تهران با بیان اینکه پرورش زنان مدیر در همه سطوح می‌تواند باعث شود که زنان بتوانند منصب‌های بیشتری را در کشور بر عهده بگیرند،گفت: فرصت دیگر در شهرهای بزرگ برای زنان «شبکه»(نت‌ورک) است که می‌تواند فرصت رشد و تعالی را فراهم کند این درحالیست که در برخی از شهرهای بزرگ، استقلال روانی و تغییر سبک زندگی کمتر اتفاق می‌افتد.

فخاری خاطرنشان کرد: در همین راستا زنان نیز فرصت‌هایی برای شهرها به وجود می‌آورند که یکی از این فرصت‌ها، وجود خود توانایی زنان است. درواقع زنان می‌توانند امنیت فضای شهری را با حضور خود در فضاهای شهری افزایش دهند.

وی با بیان اینکه همزمان باید در نهادهای عمومی، مردمی، صنفی و رسانه‌ای حضور و فعالیت داشته باشیم،گفت: حضور زنان به‌عنوان مدیران شهری می‌تواند فضا را تعدیل کند. بسیاری از نمودهای خشونت و نگرش‌های خشونت‌آمیز متأثر از فقدان سلامت روانی در جامعه است.
۷۰۵

کد خبر: 875549

وب گردی

وب گردی