ظهور نسل جدید فناوری ارتباطات در دنیا / فضای مجازی دارد باعث افزایش ثروت ملی کشور می شود

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران گفت: به دلیل ضریب نفوذ بالایی که فضای مجازی دارد، تسهیل اشتغال دراین عرصه باعث افزایش ثروت ملی کشورها می شود.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ محمد جواد آذری جهرمی هدف از سفر خود به پایتخت هند را که به دعوت همتای هندی او انجام شده است، شرکت در پنجمین اجلاس بین المللی فضای مجازی و ایراد سخنرانی در آن عنوان کرد.


او با اشاره به اینکه شعار این دوره از این اجلاس بین المللی، 'فضای مجازی برای همه' است، گفت: شرکت کنندگان، در پنل های تخصصی به تبادل نظر و ارائه تجربیات و پیشنهادات خود در زمینه های توسعه، اشتغال و امنیت در فضای مجازی می پردازند.


وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران گفت: 120 کشور، در این همایش شرکت کرده اند که حضور بیست کشور در حد وزیر، نخست وزیر و یا رئیس جمهوری است.


آذری جهرمی مباحث مطرح شده در این گردهمایی را بسیار مفید ارزیابی کرده و گفت :در سفر خود از بعد روابط دوجانبه هم، اهدافی را دنبال می کند؛ از جمله پیگیری توافقاتی که در سال های قبل با وزارت ارتباطات هند انجام شده بود.


او در رابطه با برنامه های آینده ایران در خصوص پیشبرد مباحثی که در این کنفرانس مورد بحث قرار می گیرد، گفت: ایران در حوزه مبارزه با تهدیدات و استفاده تروریستی از فضای مجازی فعال است چرا که این یک تهدید جهانی است که مختص به ایران نیست و همه جهان را در بر می گیرد.


به گفته آذری جهرمی، هر چند امروزه شبکه های اجتماعی فرصت های زیاد و رفاه بسیاری برای مردم ایجاد کرده اند، اما نسل جدیدی از فناوری ارتباطات و اطلاعات در دنیا در حال ظهور است که سه ضلعی اینترنت اشیا، اطلاعات کلان و هوش مصنوعی را به عنوان محورهای توسعه و انقلاب چهارم صنعتی مطرح می کند.


آذری جهرمی افزود: تهدیدات فضای مجازی در واقع زندگی بشر را هدف قرار می دهد چون اکنون دیگر تمام جوانب زندگی بشر به فضای مجازی وابسته شده است.


وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران تاکید کرد: این مساله ای است که حل کردن آن عزم بین المللی و اراده همگانی می طلبد، بنابراین باید مقرراتی ایجاد شود تا کسانی که ارائه دهنده این سرویس ها هستند به آنها پایبند باشند و چهارچوب ورود دولتها به این حوزه و نقش آنها نیز کاملا مشخص باشد.


او گفت: بستر یکسان برای استفاده تروریستی و غیر تروریستی از فضای مجازی، شرایط نامناسب برای مردم ایجاد خواهد کرد. در همین راستا، در سخنرانی خود در این اجلاس پیشنهاد تشکیل یک نهاد بین المللی بین کشورهای مختلف با حضور دولت ها و شرکت های تولید کننده نرم افزارهای موبایل و با حضور سرمایه گذارانی را مطرح خواهد کرد که در این عرصه دارای منافع مشترکی هستند.


آذری جهرمی گفت : در واقع یک دعوت جهانی می کنیم تا یک چارچوب و تنظیم مقراراتی برای این موضوع ایجاد کنیم.


وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران در ادامه با تاکید بر اینکه بین حریم خصوصی افراد در فضای مجازی و مقابله با تهدیدات تروریستی یک نقطه عطف وجود دارد که باید کشف شود، گفت در حال حاضر تضمینی برای حفظ امنیت اطلاعات خصوصی مردم مقابل اقدامات تروریستی وجود ندارد.


او در ادامه درباره اقتصاد دیجیتال که یکی از موضوعات مورد بحث در این گردهمایی است، گفت: کشورهای مختلف در حال کار روی این موضوع هستند زیرا در انقلاب چهارم صنعتی، کشورها از طریق بستری که بواسطه فضای مجازی به وجود آمده به یکدیگر متصل می شوند و این باعث افزایش بهره وری به دلیل تسهیل کسب و کار و کاهش هزینه ها خواهد شد.


آذری جهرمی گفت: به خاطر ضریب نفوذ بالایی که فضای مجازی دارد، تسهیل اشتغال دراین عرصه، باعث افزایش ثروت ملی کشورها می شود.


وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران در مورد نقش و چگونگی حضور استارت آپ ها در این حوزه گفت: باید حوزه های مختلف موجود در صنعت ارتباطات به یکدیگر گره بخورند که لازمه این کار، خلاقیتی است که از طریق استارت آپ ها شکل می گیرد.


او درباره برنامه های کشورمان برای تسهیل کسب و کار در فضای مجازی گفت: برنامه مدونی در این خصوص داریم که بر اساس آن باید در عرض چهار سال، سه تا پنج شرکت با ارزش بالای یک میلیارد دلار داشته باشیم. این شرکت ها به عنوان لوکوموتیو بخش صنعت فناوری اطلاعات کشور عمل کرده و حوزه های دیگر را هم به دنبال خواهند کشید و در واقع قوه محرکه بازار کشور خواهند بود.


جهرمی افزود: وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نظام های حمایتی و سرمایه گذاری برای تسهیل کسب و کار در فضای مجازی مانند ارائه آموزش های مرتبط را در دست اقدام دارد.


به گفته وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران، بر اساس آماری که در آخرین نمایشگاه الکامپ به دست آمده است، حدود 4500 استارت آپ فقط در این رویداد شرکت کرده بودند. این در حالیست که بر اساس برخی از آمارها، هم اکنون حدود بیست هزار استارت آپ فقط در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات فعال هستند.


او تاکید کرد: در حال حاضر، مهمترین هدف برداشتن موانع و تقویت زمینه های حضور استارت آپ ها در کشور است چرا که آنها می توانند با شغل هایی که ایجاد می کنند، دغدغه های موجود در زمینه اشتغال را کم کنند.


جهرمی گفت در تمام دنیا توجه ویژه ای به این موضوع وجود دارد بطوریکه در هند ناندرا مودی به عنوان نخست وزیر تاکید ویژه ای بر این موضوع داشته و مالزی هم آن را به عنوان برنامه اول کشور دنبال می کند.


وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران با بیان اینکه برنامه ششم توسعه، دولت را موظف کرده است که اندازه بازار فضای مجازی را دو و نیم برابر کند، تاکید کرد: این هدف محقق نمی شود مگر آنکه دسترسی مردم را به وضعیت مناسب رسانده و تعداد و کیفیت را افزایش دهیم.


او گفت: میزان دسترسی مردم ایران در حد قابل قبولی است اما لازم است بخصوص در مناطق کمتر برخوردار، این شرایط بهبود پیدا کند و در حوزه ارتباطات ثابت هم نیاز است که با دسترسی به تکنولوژی های جدید وضعیت را ارتقا دهیم.

منبع: ایرنا

401

کد خبر: 875570

وب گردی

وب گردی