عدم توازن ناوگان ایران و سایر کشورهای دریای خزر/ ریسک بالای دریانوری خزر

معاون دریایی سازمان بنادر گفت: معاون مدیر کل امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی ضمن تاکید بر پیشتازی ایران در ارتقا امنیت دریانوردی خزر گفت: در حال حاضر ریسک دریانوردی در خزر به دلیل فقدان توافقنامه امنیت دریایی بالا است.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ به نقل از روابط عمومی سازمان بنادر و دریانوردی، «حسین عباس نژاد» افزود: کنوانسیون های بین المللی در صورتی در دریاهای بسته لازم الاجرا می شوند که کشورها با یکدیگر توافق کنند، به این معنی که کنوانسیون های دریایی که در زمینه ایمنی و محیط زیست دریایی در سازمان بین المللی دریانوردی تصویب شده، با توجه به عدم توافق در کشورهای حاشیه خزر، عملا لازم الاجرا نیست.


او افزود: کشورهایی مثل ایران و روسیه با توجه به ایمنی بالای دریانوردی، تلاش می کنند عمده گواهینامه های فنی ایمنی را مطابق با کنوانسیون های بین المللی، روی ناوگان تحت پرچم اجرا کنند همچنین بنادر و آبراه هایمان تا جایی که امکان دارد، از تجهیزات و ایمنی لازم برخورداند.


عباس نژاد درباره مشکلات موجود افزود: یکی از مسائل نظارت و کنترل روی کشتی های خارجی است که علی رغم اجرای قوانین توسط ایران، اما چون آنها اجرا نمی کنند بنابراین این توازن بین ناوگان ما و ناوگان خارجی برقرار نمی شود.

او افزود: کشورهای خارجی می گویند که ما تعهدی را نداریم و این قوانین لازم الاجرا نیستند در نتیجه این وضعیت ریسک ایمنی دریانوردی را بالا می برد.


عباس نژاد با بیان اینکه عدم توازن، مشکلات اقتصادی ایجاد می کند، گفت: کشتی هایی که مقررات را اجرا می کنند هزینه هایشان بالاتر است و به همین میزان لازم است قیمت ارائه خدماتشان را افزایش دهند.


معاون دریایی سازمان بنادر افزود: نوبت دهی مشکل دیگری است که وجود و بعضی اوقات کشورهای حاشیه خزر در بحث نوبت دهی بیشتر شناورهای خودشان را اولویت قرار می دهند و ورود کشتی های ما به بنادرشان با مشکلاتی روبرو است.


او اظهار داشت: کشورهای منطقه خزر چند سال پیش پروتکل تامین امنیت دریانوردی را امضا کردند که امین پروتکل هم آذربایجان است. در آن پروتکل، بندی وجود دارد که کشورهای منطقه می توانند در موضوعات مرتبط حمل و نقل دریایی تبادل نظر و توافق داشته باشند و پروتکل هایی را امضا کنند.


معاون مدیرکل امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی گفت: سال ها است که جمهوری اسلامی ایران برای رفع مشکلات و افزایش ایمنی دریانوردی در دریای خزر به دنبال توافقنامه کنترل و بازرسی کشتی های حاشیه خزر، توافقنامه شناسایی مدارک دریانوردی دریانوردان ایرانی و کشورهای دیگر و توازن در ایمنی ناوگان طرفین حاشیه خزر است.


عباس نژاد افزود: با توجه به پروتکل های قبلی بین کشورهای منطقه خزر، فقط کشتی هایی می توانند در این دریا فعالیت کنند که پرچم یکی از پنج کشور را داشته باشند.


معاون مدیرکل امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی اضافه کرد: در حاشیه مجمع سازمان بین المللی دریانوردی موضوع امنیت دریانوردی در خزر بررسی شد و ایران پیشنهاد تنظیم پروتکلی در این زمینه را ارائه کرد که ضمن استقبال روسیه و ترکمنستان، جلساتی برگزار و کشورها روی متن اصلی پروتکل تامین ایمنی دریای خزر به توافق رسیدند.


عباس نژاد گفت: ما در آن اجلاس حضور فعالی داشتیم و 2 موضوع مورد نظر ایران، با تایید کشورهای دیگر پذیرفته شد. نخست آنکه قرار شد این پروتکل ضمیمه ای با نام توافقنامه همکاری های کشورها در خصوص کنترل و بازرسی داشته باشد. همچنین مقرر شد این پروتکل یک ضمیمه فنی داشته باشد که در آن استانداردها و مقررات کنوانسیون های بین المللی قابل اجرا در خزر مشخص گردند.


او افزود: طبق متن اصلی پروتکل تامین ایمنی دریای خزر، باید با حضور نمایندگان و مسئولین کشورهای حاشیه منطقه خزر اجلاسی در رابطه با ایجاد ضمیمه فنی و توافقنامه کنترل و بازرسی تشکیل شود و پس از آن در اجلاس سران کشورهای حاشیه دریای خزر به تصویب برسد و سپس به تصویب مجالس کشورها برسد که در این صورت تحول بزرگی در زمینه ایمنی و محیط زیست دریایی در خزر خواهد بود.


عباس نژاد ادامه داد: در اجلاس آخر ترکمنستان، جمهوری اسلامی ایران پیشنهاد میزبانی اجلاس مذکور را ارائه کرد و موافقت های کلی انجام شد و با پیگیری های وزارت خارجه و سازمان بنادر و دریانوردی مقرر شد طی روزهای هفتم و هشتم آذر ماه امسال نمایندگان پنج کشور حاشیه خزر در ایران جمع شوند و در قالب آن کمیته فنی که در متن پیش نویش پروتکل ترکمنستان تنظیم شده، دو پیوست پروتکل را تنظیم کنند.


معاون مدیرکل امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی گفت: ما برای پیشبرد کار، 2 پیش نویس توافقنامه کنترل و بازرسی و دیگری پیش نویس مقررات و استانداردهای احصا شده از کنوانسیون های بین المللی قابل اجرا در خزر را تهیه کردیم که از طریق وزارت خارجه به کشورها اعلام می شود.


او اضافه کرد: تاکنون چهار کشور اعلام آمادگی کرده اند و منتظر اعلام جمهوری آذربایجان هستیم و وزارت امور خارجه پیگیر موضوع است. اصلی در اجلاس های خزر وجود دارد که باید تمام کشورهای حاشیه خزر باشند و اگر یکی نباشد رسمیت لازم ایجاد نمی شود و با مشکلاتی روبرو می شویم. اگر جمهوری آذربایجان در یکی دو روز آینده آمادگی رسمی را اعلام کند روزهای 7 و 8 آذر ماه سال جاری این اجلاس برگزار می شود.


عباس نژاد ادامه داد: توافق دیگر در کشور ترکمنستان این بود که از مشاوره سازمان بین المللی دریانوردی نیز استفاده شود و قرار است جلسه ای قبل از مجمع هفته آینده با حضور نمایندگان پنج کشور برگزار شود و نحوه همکاری با سازمان بین المللی دریانوردی مشخص گردد. ما با دنبال آن هستیم که در این اجلاس یا اجلاس بعدی، نمایندگان سازمان بین المللی دریانوردی حضور داشته باشند و جمهوری اسلامی ایران مقدمات ایجاد یک نظام و استاندارد هماهنگی را برای تامین ایمنی دریانوردی در منطقه دریایی خزر به وجود خواهد آورد.


معاون مدیرکل امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی گفت: هدف اصلی ما کمک به ایمنی و در نهایت صنعت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران است تا به افزایش ایمنی و توازن از نظر اقتصادی بیانجامد. در حال حاضر اختلاف بین ناوگان ها زیاد است. هر میزان شما ایمنی را بالا برید متحمل هزینه بیشتر می شوید و این هزینه بیشتر در رقابت های اقتصادی بین کشورها اثرگذار است.

401

کد خبر: 875571

وب گردی

وب گردی