آیین رونمایی از دومین فراخوان جشنواره ادبی ریحانة‌ النبی در شیراز برگزار می شود

در دومین روز برپایی پانزدهمین نمایشگاه کتاب استان فارس با برگزاری آیینی از فراخوان دومین جشنواره ادبی ریحانة‌ النبی و همایش ملی نهج البلاغه در باور و اندیشه اسلام ‌شناسان در شیراز رونمایی شد.

به گزارش ایسکانیوز، در این آیین که جمعه برگزار شد مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس با اشاره به اینکه ابتدای این راه را با کتاب آغاز کردیم، گفت: سال پیش در چنین روزی آغازگر راهی بودیم که برای میلاد بی بی دو عالم حضرت فاطمه زهرا (س) رقم خورده بود و جشنواره‌ها، همایش‌های ملی، تجلیل‌ها و تکریم‌هایی که شایسته و بایسته است دراین‌ زمینه صورت گرفت.
بهزاد مریدی افزود:همچنین در سال جاری رونمایی از دومین همایش ملی ریحانة النبی همزمان با رونمایی از کتاب قرآن و حکمت از منظر اسلام‌ شناسان جهان و اولین مجموعه شعر جایزه ادبی ریحانه رخ داد.
رئیس مرکز اسلامی فاطمیه هم در این آیین با بیان اینکه عشق به اهل بیت و روحیه فرهنگی این جمع را گرد هم آورده است، گفت: مقوله فرهنگ هم از نظر دامنه و هم از نظر ژرفای تاثیرگذاری در جامعه سهل و ممتنع است.
حجت ‌الاسلام سید عبدالواحد موسوی لاری با بیان اینکه فرهنگ زیربنای تمدن‌هاست و مسیر جامعه بشری را تعیین می کند، اضافه کرد: فرهنگ صحیح جامعه صحیحی برپا می کند و تمدن های زودگذر را فرهنگ‌های بی ریشه تشکیل می‌دهند.
وی ادامه داد: فرهنگ دیرینه این مرز و بوم با فرهنگ اسلامی آمیخته شده و تمدن ایرانی اسلامی را پایه ریزی کرده است و تمدن ایرانی اسلامی نیز ریشه در گذشته‌ها دارد و هم در باورهای امروزی ما جا گرفته است.
رئیس مرکز اسلامی فاطمیه اسلام را به عنوان دین منادی توحید، عرضه‌ کننده فرهنگ خواند و عنوان داشت: این فرهنگ با نمادهایی از تمدن ایرانی همراه شده که تمدن اسلامی پس از ورود اسلام به ایران شکل واقعی گرفته است. بسیاری از کشورهایی که در آسیا اندیشه ایرانی را فرا گرفته اند، از منظر ایران به اسلام دسترسی یافته اند و بسیاری از چهره های علمی و مفاخر اسلام ایرانی هستند.
وی ادامه داد: کفه ترازوی اسلام شناسان ایرانی سنگین تر از آن است که کسی منکر آن شود و ایران و اسلام چنان با هم آمیخته است که هیچکس نمی تواند فرهنگ اسلامی را دنبال کند و از اسلام نام نبرد؛‌ همچنین کسی نمی تواند ملیت ایرانی را دنبال کند و تاثیر فرهنگ ایرانی اسلامی را در باروری آن نادیده بگیرد.
موسوی لاری با تأکید بر اینکه فرهنگ قرآنی ما با محوریت توحید، خود و دیگرپرستی را نهی کرده است، عنوان داشت: زوال فرهنگ اسلامی در زمانی بوده است که یا با خرافات آمیخته شده یا با تملق و چاپلوسی آمیخته است.
وی استبداد را زاییده چنین شرایطی خواند و عنوان کرد: جامعه استبداد زده از حرکت می ماند و جامعه ای که درجا بزند رو به اضمحلال می رود.
رئیس مرکز فاطمیه با اشاره به تهدید‌های سلفی‌ها و داعش در کشور‌های پیرامون منطقه بیان داشت: این انحرافات به علت انحراف از فهم در فرهنگ اسلامی و قرآنی و نیز درک ناقص از دین رخ داده است.
وی ابراز داشت: وقتی مسیر را اشتباه می رویم فرهنگ را فراموش می‌کنیم و پرداختن به مسائل فرهنگی با تکیه بر نصوص قطعی و معتبر یکی از این کارهاست. افتخار ما این است که به اهل بیت ارادت می ورزیم و اهل بیت مفسران قرآن هستند.
رئیس مرکز فاطمیه جایزه ادبی ریحانه را نقطه اتکای افرادی خواند که در خانه اهل بیت را می‌زنند، وی همچنین از حضور بانوان برای شرکت در رویداد‌های فرهنگی استقبال کرد و از آنان خواست تا در عرصه فرهنگ پیشقدم شوند.
موسوی لاری همچنین از مدیران درخواست کرد عرصه را برای حضور بیشتر بانوان در همه زمینه‌ها فراهم کنند تا راه را با نام حضرت زهرا (س) پیدا کنند و ابراز امیدواری کرد برگزار کنندگان این رویداد فرهنگی بتوانند این باب را آنگونه که شایسته است، هر سال غنی تر و گویاتر و فارغ از هیاهو های سیاسی پیش ببرند.
در این مراسم استاندار فارس با بیان اینکه امروز برای روشنفکران مسلمان عصر ما مهمترین مساله اجتماعی اسلام مقتضیات زمان است گفت: مجالس اهل بیت(ع) باید متناسب با اقتضائات زمان انجام گیرد.
اسماعیل تبادار بیان کرد: حضرت زهرا(س) در خطبه فدک یکی از نهادهای اساسی فلسفه سیاسی در اسلام را بنا کرد و به تفسیر رسالت قرآنی و دفاع از خلافت علی(ع) و وصیت پیامبر(ص) پرداخت. فاطمه یک زن مسلمان است که عفت اخلاقی او را از مسئولین اجتماعی مبرا نمی کند.
استاندار فارس افزود: او در همه ابعاد گوناگون زن بودن نمونه است و فارغ از جنسیتش یک اسوه و امام است.
تبادار در ادامه گفت: پس از پیامبر چهره حضرت امیرالمومنین علی بن ابی طالب(ع) می درخشد که سخنان و رفتار سیره اش نشان داده بر قله بلند حیات بشری ایستاده است؛ شناخت او در اجرای عدالت و حفظ کرامت انسان سودمند است او می تواند به جوانان شورو شعور زندگی انسانی را بچشاند.
در آیین رونمایی پوستر همایش ملی نهج البلاغه در آرا و اندیشه های اسلام شناسان که با حضور رئیس مرکز اسلامی فاطمیه ومدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد از الهام حسین زاده، ساناز کریمی و فاطمه یاراحمدی به عنوان نخبگان قرآنی تجلیل شد.

منبع: ایرنا

503

کد خبر: 875580

وب گردی

وب گردی