نمایشگاه نقاشی معاصر بانوان ایران زمین در باکو افتتاح شد

نمایشگاه نقاشی معاصر بانوان ایران زمین عصر جمعه طی مراسمی در سالن هنری وجیه صمداوا شهر باکو پایتخت جمهوری آذربایجان گشایش یافت .

به گزارش ایسکانیوز، در این نمایشگاه که با همکاری رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در جمهوری آذربایجان و اتحادیه نقاشان این کشور، برپا شده است ، 45 اثر نقاشی مدرن از سه بانوی نقاش ایرانی، مهوش سهیلی ، راهیل قوامی و هانیه آزموده به نمایش گذاشته شده است .
مراسم گشایش این نمایشگاه با حضور سفیر جمهوری اسلامی ایران ، رایزن فرهنگی کشورمان و نیز معاون وزیر فرهنگ جمهوری آذربایجان، رییس اتحادیه نقاشان و جمعی از نمایندگان محافل فرهنگی و هنری این کشور برگزار شد .
جواد جهانگیرزاده سفیر کشورمان در جمهوری آذربایجان، برگزاری این نمایشگاه نقاشی را رویداد مهمی در روابط فرهنگی و هنری دو کشور عنوان کرد و از مسئولان فرهنگی جمهوری آذربایجان در رابطه با فراهم کردن شرایط لازم برگزاری این نمایشگاه قدردانی کرد .
وی با اشاره به سفر اخیر وزیر فرهنگ جمهوری آذربایجان به جمهوری اسلامی ایران و دیدار و مذاکرات انجام گرفته در این سفر ، آن را برای تقویت روابط فرهنگی دو کشور مهم توصیف کرد .
جهانگیرزاده همچنین با اشاره به توسعه بیش از پیش روابط دو کشور همسایه در حوزه های مختلف و عزم راسخ سران جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان برای تعمیق روابط ،گفت: افزایش حجم گردش تجاری و نیز رشد روز افزون سفرهای گردشگری متقابل ،بیانگر گسترش روابط دو کشور است .
عدالت ولی اف معاون وزیر فرهنگ جمهوری آذربایجان نیز با اشاره به این که نمایشگاه بانوان هنرمند ایرانی برای نخستین بار است در جمهوری آذربایجان برگزار می شود ، گفت : روابط ایران و جمهوری اذربایجان در سالهای اخیر در حوزه فرهنگی نیز بطور قابل توجه توسعه یافته است .
به گفته وی برگزاری روزهای فرهنگی جمهوری آذربایجان در سال جاری در جمهوری اسلامی ایران و نیز برنامه ریزی برای برپایی روزهای فرهنگی ایران در سال 2018 میلادی در جمهوری آذربایجان به تقویت روابط فرهنگی کمک می کند .
اصغر فارسی رایزن فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران نیزدر مراسم گشایش این نمایشگاه گفت : این نمایشگاه و برنامه های فرهنگی دیگر می تواند نقش پلی را در روابط فرهنگی دو کشور ایفا کند.
وی نقاشی و هنر را جزو تمدن غنی چند هزار ساله ایران زمین عنوان کرد و گفت : بانوان ایرانی نیز در ایجاد این تمدن نقش مهم را داشتند .
وی همچنین با اشاره به حضور فعال بانوان پس از انقلاب اسلامی در همه عرصه های جامعه از جمله در حوزه فرهنگی و هنری گفت : در حال حاضر 62 درصد از چهار میلیون و 82 هزار دانشجوی شاغل به تحصیل در ایران بانوان هستند .
در این نمایشگاه 16 کار نقاشی مهوش سهیلی به سبک اکسپرسیونیستی که وی در آنها به بیان حالت فرم و هوا پرداخته است و نیز 15 اثر هانیه آزموده با موضوع مناظر بومی بخش شمالی ایران و 14 اثر راهیل قوامی در سبک رئا لیسم اکسپرسیونیستی با موضوع جدال نور تاریکی به نمایش درآمده است .
مهوش سهیلی با اشاره به هدف برگزاری این نمایشگاه گفت :هنر یک زبان بین المللی است و به این طریق می توانیم بین کشورهای مختلف تعامل و تبادل فکر را داشته باشیم و نظرات ، نگاه و فرهنگ خود را به بقیه کشورهای به اشتراک بگذاریم .
نمایشگاه نقاشی معاصر بانوان ایران زمین در باکو یک هفته ادامه خواهد داشت .

منبع: ایرنا

503

کد خبر: 875591

وب گردی

وب گردی