شناخت علل بیماری های دهانی  فقط با علم پاتولوژی امکان پذیر است

دبیر مشاور علمی دوازدهمین کنگره سالیانه انجمن دندانپزشکان عمومی ایران گفت: شناخت علل ایجاد بیماری‌های دهانى فقط با استفاده از علم پاتولوژی امکان پذیر است.

به گزارش ایسکانیوز، عباسعلى پایدار در آستانه برگزاری دوازدهمین کنگره سالیانه انجمن دندانپزشکان عمومی ایران در ارتباط با موضوع پاتولوژی دهان، فک و صورت اظهارداشت: اورال پاتولوژى یا آسیب شناسی دهان، فک وصورت، یکى از رشته هاى کلیدى و علمى دندانپزشکى است که به دلیل اینکه مباحث آن کمتر در کلینیک روزمره همکاران دندانپزشک، مورد استفاده قرار می گیرد در کنگره ها نیز چندان مورد استقبال همکاران قرار نمی گیرد.

وی افزود: مباحث پاتولوژی دهان در ارتباط با ضایعات ایجاد شده در تمامى قسمت هاى دهان،فک وصورت است همچنین تومورها و ضایعات خوش خیم و بدخیم بافت نرم و سخت حفره دهان را نیز شامل می شود البته خوشبختانه این ضایعات در صد کمى اتفاق افتاده و به همین دلیل همکاران دندانپزشک عمومى کمتر با آنها سرو کار دارند.

دبیر مشاور علمی بخش پاتولوژی دوازدهمین کنگره سالیانه انجمن دندانپزشکان عمومی ایران ادامه داد: در حقیقت پاتولوژى دهان، در ارتباط با علل ایجاد بیماری ها و ضایعات دهانى بحث کرده و بیشتر به فعالیت هاى سلولى و مولکولى پرداخته و به صورت تغییرات بافتى و هیستوپاتولوژیک نگاه می کند به عبارتى این رشته بیشتر به مباحث پزشکى تا دندانپزشکى اشراف دارد.

پایدار اضافه کرد: به دلیل اینکه در مطب هاى دندانپزشکى به صورت روزمره درمان مدار هستند و ٩٠ درصد موارد به صورت درمان هاى پرکردن، ترمیمى، درمان ریشه وتراش دندان ها اقدام می کنند؛ بحث هاى پایه اى و Pureعلمى به دلیل درصد پایین این ضایعات معمولا جایى ندارد.

وی عنوان کرد: تمام تحقیقات شاخه هاى دیگر دندانپزشکى بدون وجود آسیب شناسی دهان، بدون نتیجه خواهد ماند. همچنین تمام تحقیقات، موفقیت یا عدم موفقیت مواد جدید دندانپزشکى، تطابق، سازکارى بافتى، استفاده از باندینگ ها و فلزهاى مختلف و نوع ایمپلنت ها و سازکارى و یا درصد موفقیت یا عدم موفقیت کارهاى مختلف و جدید در شاخه هاى مختلف دندانپزشکى، وابستگی مستقیم به آسیب شناسی وتأیید این رشته و علم دارد.

دبیر مشاور علمی بخش پاتولوژی دوازدهمین کنگره سالیانه انجمن دندانپزشکان عمومی گفت: آسیب شناسی دهان، کلید و شاه راهى است که تحقیقات دندانپزشکى بدون استفاده از آن محکوم به شکست است.

پایدار افزود: به همین دلیل در کنگره هاى مختلف دندانپزشکى بر آن هستیم که ضمن آگاهى دادن به تمامى همکاران خصوصا همکاران جوان، اهمیت این رشته را به صورت استفاده از مفاهیم کاربردى و مشترکات این رشته با دیگر رشته هاى دندانپزشکى بیان کنیم.

وی خاطرنشان کرد: بر این اساس پانل هاى خود را به صورت یک پانل مستقل در ارتباط با مباحث کاربردى پاتولوژى و چند پانل بین رشته اى، با همکارى اساتید دیگر رشته هاى دندانپزشکى برقرار می کنیم کما اینکه رشته هاى دیگر هم در صورت لزوم از متخصصین آسیب شناسی دهان، فک وصورت در پانلها و مباحث خود استفاده بهینه می‌کنند.

دبیر مشاور علمی بخش پاتولوژی دوازدهمین کنگره سالیانه انجمن دندانپزشکان عمومی ایزان گفت: از انجمن دندانپزشکان عمومى ایران و به خصوص از ریاست همیشه در صحنه علم، این انجمن تشکر می کنم که با فعالیت هاى چند ساله خود در زمینه علمى و برگزارى کنگره ها و باز آموزى هاى علمى ضمن ارتقا سطح علمى همکاران ، هیچ گونه تفاوتى بین رشته هاى کلینیکى و بالینى و رشته هاى علمى نگذاشته اند.

پایدار اظهارداشت: همچنین این مسئله باعث رویکرد و ایجاد علاقه همکاران به رشته هایى همچون پاتولوژى شده است، که این به دلیل تغییر رویکرد و تعویض برنامه هاى کلیشه اى و ایجاد برنامه هاى دینامیک، کاربردى و دید، باقر شهنى زاده، رئیس انجمن دندانپزشکان عمومی ایران است که همیشه به دنبال نوآورى، استفاده از فکر هاى نو، جدید و استفاده از نیرو هاى کارامد، با انرژى و خوش فکر است.

701

کد خبر: 875737

وب گردی

وب گردی