سپیدار یکی از گام‌های لازم برای ایجاد یک جریان ادبی است

داور سومین جشنواره ی سپیدار معتقد است دستاوردهای جشنواره ی ادبی سپیدار می تواند در قالب تئاتر ، سینما و انیمیشن مورد استفاده عموم نیز قرار گیرد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از دبیرخانه‌ی دائمی جشنواره سپیدار، مهدی رجبی نویسنده ی نام آشنای ادبیات کودک و نوجوان در آستانه ی برگزاری مراسم اختتامیه سومین دوره جشنواره سپیدار ، اظهار کرد: سپیدار یکی از گام‌های لازم برای ایجاد یک جریان ادبی است. تمرکز روی محیط زیست و ایجاد دغدغه برای نویسندگان حوزه‌ی ادبیات داستانی از نتایج سپیدار است. تا پیش از این نویسندگان جسته‌گریخته درباره‌ی محیط زیست می‌نوشتند و بیشتر دغدغه‌های آنها شخصی‌شان و در قالب کتاب‌های علمی بود. واقع‌بینانه بخواهم بگویم بنیان داستان‌شان بر محیط زیست بنا نشده بود و شاید در بخشی از داستان، محیط زیست هم به ضروت پلات داستان نمود پیدا می‌کرد. اما سپیدار نگاه‌ها را متوجه فقدان ادبیاتی درباره‌ی محیط زیست کرده و این خودش گام مهمی است.

رجبی که سالهای گذشته از برندگان این جشنواره بوده است تمرکز بیشتر بر روی موضوع محیط زیست را از سوی دیگر نهادها و افراد، گفت: امیدوارم دغدغه‌ی محیط زیست فقط به سپیدار محدود نشود و در آثار تمام هنرمندان به عنوان یک ضرورت و البته هنرمندانه و غیرشعاری گنجانده شود.

وی درباره ی تاثیرات این جشنواره گفت: فعلاً سپیدار نهالی نوپاست و نتایجش را نمی‌شود خیلی ملموس دید و توضیح داد. این یک سنگ بناست و به هر حال دیکته‌ی ننوشته غلط ندارد. باید در این راه تجربه کرد. تاثیرگذاری داستان‌ها را خصوصاً روی مخاطب کودک و نوجوان دید و از نظرات و نگاه‌شان استفاده کرد.

وی به عنوان داور بخش بزرگسال سومین دوره از نقاط ضعف آثار تاکید کرد: مشکلی که فعلاً پیش می‌آید این است که بسیاری از شرکت‌کنندگان در این جشنواره‌ی ادبی واقعاً دغدغه‌ی محیط‌زیست ندارند یا هنوز این دغدغه برایشان درونی نشده است. برخی هم فکر می‌کنند شاید بتوانند از طریق این جایزه مطرح بشوند که البته در ذات خودش بد نیست اما ممکن است آثارشان حالت تصنعی پیدا کند. خصوصاً درباره‌ی کسانی که تجربه‌ی زیادی در ادبیات ندارند و داستان و ساختار داستان را خوب نمی‌شناسند. در حوزه‌های دیگر اما سپیدار موفق‌تر است. جذب کودکان با مسابقه‌ی نقاشی و اردوهای علمی درباره‌ی محیط‌زیست از حرکت‌های قابل تحسن سپیدار است.

وی در پاسخ به این سوال که تاکنون وجوه ادبی سپیدار پررنگ تر بوده است یا نگاه محیط زیستی آن، یادآور شد: داستان موفق بر محور موضوع و مضمون خود حرکت می‌کند و شخصیت و ماجرا می‌آفریند. اگر موضوع برای نویسنده‌ دغدغه باشد و خوب به آن اشراف داشته باشد و از طرفی مصالح و مواد داستان را خوب و ماهرانه به کار ببرد، نتیجه مثبت خواهد بود. ولی نمی‌توان انکار کرد که به هر حال داستان باید درباره‌ی محیط زیست باشد و خواننده را متوجه اهمیت آن کند. در غیر این صورت در چارچوب سپیدار نخواهد گنجید.

نویسنده ی رمان موفق کنسرو غول درباره ی گام های موثر سپیدار عنوان کرد: خوشبختانه سپیدار تا الان با بهره‌گیری از کارشناسان و متخصصین محیط زیست و همکاری با هنرمندان خوب کشور، سپیدار توانسته در مسیر خوبی قرار گیرد اما اگر شرایطی فراهم شود که آثار سپیدار و کلاً کتاب‌های نردبان بتوانند در مدیوم‌های هنری دیگر همچون تئاتر و سینما و انیمیشن هم مورد استفاده قرار گیرند، به خاطر پر مخاطب بودن این رسانه‌ها، قطعاً شاهد اثرگذاری بهتر سپیدار در سطح جامعه خواهیم بود. من به عنوان کسی که هم داستان‌نویس و هم فیلمنامه‌نویس است فکر می‌کنم برخی از آثار این قابلیت را دارند و می‌توان از طریق نهادهای دیگر برای تولید آن‌ها در قالب فیلم مشارکت جلب کرد.

وی درباره ی عدم شناخت عموم و حتی هنرمندان از محیط زیست عنوان کرد:متأسفانه بسیاری از ما، از جمله خود من، اطلاعات کامل و درستی درباره‌ی استفاده‌ی بهینه‌ از محیط زیست و یا نحوه‌ی مواجهه با آن در زمینه‌های مختلف را نداریم. چه به عنوان یک شهروند و چه به عنوان کسی که در روستا زندگی می‌کند. بحران آب هنوز برای مردم ما یک شوخی است، بخش عمده‌ای از منابع آب کشور در کشاورزی با روش زه‌کشی و سنتی هدر می‌رود و کشاورزان به راحتی زیربار سیستم‌های نوین نمی‌روند به دلایل مختلف. به نظرم حیطه‌ی گسترده‌ای از موضوعات نیاز به تولید محصول دارند. آب، طبیعت، حیوانات، زباله، مواد شوینده، برق، گاز. اگر بخواهم درباره‌ی هر کدام حرف بزنم فکر کنم در مجال این پاسخ‌ها نگنجد. مثلاً من هر روز خریدارانی را در فروشگاه‌ها و مغازه‌ها می‌بینم که برای نایلون اضافه سر و دست می‌شکنند و خب این‌ تأسف‌برانگیز است و درست‌ترین راهی که سپیدار دارد طی می‌کند همین‌جا نمود پیدا می‌کند: آموزش از سنین پایین و تولید محتوا برای مخاطب کودک و نوجوان.

رجبی با اشاره به اینکه کاش شرایطی فراهم شود که کتاب‌های موفق سپیدار بتوانند به دروس کتاب‌های درسی راه پیدا کنند. مهدی رجبی با بیان این نکته خاطر نشان کرد: همکاری مستمر و تعامل با آموزش و پرورش یکی از بهترین راه‌کارها برای تقویت اهداف مهم سپیدار است کاش شرایطی فراهم شود که کتاب‌های موفق سپیدار بتوانند به دروس کتاب‌های درسی راه پیدا کنند. اما متاسفانه تعامل آموزش و پرورش با ادبیات و نویسندگان این حوزه همیشه ضعیف بوده است. لذا امیدوارم وضعیت بهبود پیدا کند و ما هم به یکی از کشورهای موفق در حوزه‌ی مراقبت از محیط‌زیست تبدیل شویم .

503

کد خبر: 875839

وب گردی

وب گردی