افزایش چراغ‌خاموش قیمت وارداتی‌ها/ لکسوس 40 میلیون گران‌ شد!

این روزها در تمام محافل خودرویی، حرف از بسته شدن سامانه ثبت سفارش و به‌ عبارتی دیگر، ممنوعیت واردات خودرو است. این اتفاق چنان حواس رسانه‌ها و کارشناسان را به خود معطوف کرده که عملاً از وقایع وخیمی که زیر پوست بازار رخ می‌دهد، بی‌خبر هستند. خودروهای وارداتی طی فقط 10 روز اخیر حداقل 3 میلیون تومان گران‌تر شده‌اند.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز، اینکه چرا دولت واردات خودرو را فعلا بسته نگاه داشته است، بحث مفصلی را طلب می‌کند. تقریباً هیچ‌یک از مجریان دولتی در این‌باره سخن روشنی به میان نمی‌آورند. در واقع همه‌چیز مبهم و غیر قابل پیش‌بینی است. کسی نمی‌داند که واقعاً‌ چه زمانی این سامانه باز می‌شود. بحث‌های مربوط به ابلاغ قوانین جدید واردات و الزام شرکت‌های واردکننده به اعمال برخی از تعهدات، فضای خودروهای وارداتی بازار را به‌کلی تیره و تار کرده است. اما در همین اثنا، اتفاقات دیگری نیز در حال رخ دادن است که کسی وقعی به آن نمی‌نهد. شرکت‌های واردکننده بارها نسبت به اوضاع بحرانی اقتصادی‌شان لب به شکایت باز کرده بودند. آن‌ها از خسارت‌های شدیدی که عدم ثبت سفارش برایشان ایجاد کرده است، سخن می‌گفتند. حتی گاهی نیز بازار را تهدید به وقوع تنش‌های قیمتی کرده بودند. کسی فکرش را نمی‌کرد که این تهدیدها عملی شود. در دولتی ‌که دست اندرکاران آن به‌صورت یک‌پارچه مهر سکوت بر لب گذاشته‌اند، چنین اتفاقی نباید جای تعجب داشته باشد. طی کمتر از دو هفته اخیر تقریباً می‌توان ادعا کرد قیمت تمام خودروهای پردرخواست بازار، حداقل 3 میلیون تومانی گران‌تر شده است.

هیوندای، پرفروش‌ترین برند کره‌ای بازار، با آرامش هرچه تمام‌تر افزایش قیمت ملموسی را تجربه کرد. مدل النترا 2 لیتری فول 2017 که پیش از این قیمتی 156 میلیون تومانی داشت، اکنون 159 میلیون تومان معامله می‌شود. نسخه نیوفیس شاسی‌بلند محبوب این شرکت یعنی توسان از 207 میلیون به 210 میلیون تومان رسیده است. اما شاید فاجعه‌بارترین افزایش قیمت مربوط به هیوندای سانتافه فول نیوفیس باشد که ناگهان از 275 میلیون به 283 میلیون تومان رسیده است.

در شرکت دوست و هم‌وطن کیاموتورز نیز اوضاع چندان باب میل مشتریان نیست. کیا ریو صندوق‌دار 2017 که در همین هفته پیش قیمتی 120 میلیونی داشت اکنون 123 میلیون عرضه می‌شود. این افزایش 3 میلیون تومانی روی مدل هاچ‌بک آن نیز اعمال شده است. مدل لوآپشن سراتو که 140 میلیون تومان بود را این روزها باید 144 میلیون خریداری کرد. مدل فول این خودرو با افزایش یکی دو میلیون تومانی به 145 میلیون رسیده است. کارنز، استیشن کیاموتورز نیز 2 میلیون تومان افزایش قیمت را تجربه کرد تا از غافله دوستانش عقب نماند و خود را با نرخ 177 میلیون تومانی به دست مردم می‌رساند. جدیدترین ویرایش سدان معروف این شرکت یعنی اپتیما JF‌ فول جی‌تی چیزی حدود 2 میلیون تومان گران‌تر شد و به 220 میلیون رسید. باور می‌کنید این روزها در بازار خودروی ایران شاسی‌بلند سورنتو را باید با 300 میلیون تومان خریداری کرد؟

رنو،‌ که اکنون رکورد بیشترین واردات را از هیوندای ربوده است، حداکثر استفاده را از فضای ملتهب این روزها برده است. سدان زیبای فرانسوی‌ها در بی‌توجهی تمام مسئولین یک‌بار 6 میلیون تومان گران‌تر شد و به رقم 208 میلیون تومان رسید. اتفاق تلخ چند روز اخیر درباره شاسی‌بلند رنو یعنی کولئوس رخ داده است. خودرویی که تا چندی پیش به قیمت 225 میلیون عرضه می‌شود ولی الان زیر 240 میلیون تومان نیست.

در شرکت تویوتا،‌ همه‌چیز آن‌طور که می‌گویند آرام نیست. تویوتا CH-R‌ نیامده از 215 به 220 میلیون رشد کرد. مدل هیبریدی همین شاسی‌بلند ریزاندام نیز از 224 میلیون خیلی راحت به 228 میلیون پرش کرد. پریوس 2017 در حالی‌که هنوز جای خود را در بازار باز نکرده یک میلیون گران‌تر شد و به 149 میلیون تومان رسید. البته مدل فول این هیبریدی عجیب و غریب دو میلیون رشد کرده و اکنون 156 میلیون عرضه می‌شود. شاید باورکردنی نباشد ولی یک ایرانی برای خرید یک وانت‌بار ژاپنی به اسم هایلوکس باید 282 میلیون تومان بپردازد. یعنی 15 میلیون افزایش قیمت. تویوتا که رکورددار افزایش قیمت است، مدل کمری هیبریدی LE‌ 2016 را از 210 میلیون با یک رشد 10 میلیون تومانی به 220 میلیون رسانده است. این‌ها به کنار، قیمت مدل XLE‌ همین کمری الا 255 میلیون است در حالی‌که 10 روز پیش 247 میلیون بود. این یعنی 8 میلیون ناقابل.

کاش تمام این‌ها یک کابوس بود. ولی بدترین خبر ممکن این است که شاسی‌بلند پرفروش لکسوس یعنی مدل RX200T‌ فول که همین 10 روز پیش قیمتش 565 میلیون بود حالا 40 میلیون تومان گران‌تر شده و به 605 میلیون تومان رسیده است. آیا این اتفاق تاسف‌بار، نیاز به پیگیری ندارد؟


403

کد خبر: 875972

وب گردی

وب گردی