نگاه جامعه برای انجام وقف در عرصه‌های علمی و کمک نخبگان سوق پیداکرده است

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان همدان در دومین نشست "وقف پژوهی در تاریخ همدان" که به میزبانی دانشگاه آزاد اسلامی همدان برگزار شد گفت: در سال‌های اخیر نگاه جامعه برای انجام وقف به عرصه‌های علمی و کمک نخبگان سوق پیداکرده است.



به گزارش ایسکانیوز، دومین نشست "وقف پژوهی در تاریخ همدان" با حضور اساتید دانشگاه و دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی همدان برگزار شد.
حجت‌الاسلام محمد کاروند با اشاره به اینکه در حال حاضر 6800 موقوفه با نیت وقف برای علم‌آموزی، فناوری و غیره در کشور شناسایی‌شده است افزود: آخرین وقف انجام‌شده با نیت کمک به علم و توسعه فناوری مربوط به شهر مقدس مشهد است.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه همدان گفت: خوشبختانه در استان همدان وقف‌هایی برای ساخت حوزه علمیه، کتابخانه و اهدای کمک‌هزینه تحصیلی به طلاب، دانشجویان و دانش‌آموزان انجام‌شده است که همین امر وظیفه ما در اداره اوقاف و امور خیریه را خطیر می‌کند.
وی با اشاره به وقف چند هزار جلد کتاب از سوی دکتر اذکایی تصریح کرد: موقوفه سیف‌الدوله در ملایر نیز ازجمله موقوفاتی است که یکی از نیاتش برای ترویج علم است به همین دلیل سال گذشته ما 170 میلیون تومان در مدرسه سیفیه که محل تربیت بسیاری از نخبگان بوده، هزینه کرده‌ایم.
کاروند بابیان اینکه از ابتدای امسال تاکنون 800 میلیون تومان کمک‌هزینه تحصیلی به طلاب، دانشجویان و دانش‌آموزان پرداخت‌شده است ابراز کرد: کشورهای غربی با اقتباس از فرهنگ وقف دانشگاه‌هایی را تأسیس کردند که امروز به‌عنوان یکی ازمهم‌ترین دانشگاه‌های جهان هزینه‌های خود را از همین موقوفات تأمین می‌کنند.
وی با تأکید بر لزوم ترویج فرهنگ وقف در جامعه گفت: امر وقف پیش از اسلام نیز در کشور ما رواج داشته است و مستنداتی برای آن وجود دارد اما اسلام با پرداختن به موضوع وقف آن را غنی کرد.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه همدان با تشریح برخی نیات وقف و گستره وسیع آن اظهار داشت: در اسلام پیامبراکرم (ص) اولین واقف بودند و پس از ایشان امیرالمومنین چاه‌هایی را کنده و وقف کردند که هنوز هم باگذشت سال‌ها مسلمانان از آن بهره‌مند می‌شوند.
کاروند با اشاره به اینکه در زمان صحابی رسول اکرم (ص) نیز اصحابی که تمکن مالی داشتند معمولاً موقوفاتی را به ثبت می‌رساندند افزود: در طول تاریخ برخی موقوفات پس از وقف به‌دست افراد سودجویی می‌افتادند که اقدام به موقوفه خواری می‌کردند اما پس از مدتی دوباره اداره این موقوفات به افراد نیکوکار واگذار می‌شد به همین دلیل ما موقوفاتی داریم که ممکن است تا سه بار وقف‌شده باشند.
وی بابیان اینکه قرن 4 تا 7 هجری طلایی‌ترین دوران وقف بود که بیشترین وقف‌ها در حوزه علم انجام و اداره آنها نیز به دانشمندان و علما واگذار شد ابراز کرد: در قرن هفتم باوجود حمله مغول اگرچه بسیاری از موقوفات از بین رفت اما موقوفاتی نیز به ثبت رسید.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه همدان بیان کرد: بهترین دوران برای گسترش موقوفات مربوط به زمان صفویه است که در آن عصر، موقوفاتی با نیت انجام خدمات عمومی با هدایت دانشمندان و علما انجام و تبدیل به یک فرهنگ در بین مردم و درباریان شده بود.
وی بابیان اینکه در زمان صفویه شاه‌عباس 999 کاروانسرا ساخته و آنها را وقف کرد اظهار داشت: در این دوران وقف‌هایی در حوزه وقف آب‌انبار، وقفهای مذهبی و غیره انجام شد و برای نخستین بار نیز وزارت اوقاف در این زمان شکل گرفت.
کار وند عنوان کرد: اگرچه در دوران قاجار با برخی آشفتگی‌ها در حوزه وقف روبه‌رو بودیم اما سیاه‌ترین دوران وقف مربوط به دوران پهلوی است که اقدام به فروش موقوفات کردند، موضوعی که امروز پس از گذشت سال‌ها کار ترویج وقف در جامعه را مشکل کرده است.

900

کد خبر: 875995

وب گردی

وب گردی