استقبال کودکان و نوجوانان  از سومین دوره جایزه سپیدار

 دبیر جایزه ادبی سپیدار با بیان اینکه محوریت این جایزه ادبیات است، گفت: تعداد شرکت کنندگان طی دو دوره اخیر رشد 240 درصدی داشته است.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز، فریدون عموزاده خلیلی امروز شنبه 4 آذرماه در نشست خبری سومین دوره جایزه ادبی سپیدار گفت: هدف از برگزاری جشنواره، ترویج فرهنگ حفاظت از محیط زیست در میان کودکان و نوجوانان است.

وی با بیان شعار این دوره از جایزه «فردا را از ما نگیرید» اضافه کرد: از ابتدای شکل گیری این جایزه، تلاش شد تا این مساله را در بچه ها نهادینه کنیم و در این مسیر از ابزار ادبیات بهره بریم.

دبیر جایزه ادبی سپیدار رشد این جایزه را در مقایسه با دوره های گذشته خوب توصیف کرد و گفت: در سال 94 و دوره اول این جایزه 668 اثر دریافت کردیم که 440 اثر آن متعلق به کودکان و باقی آثار مربوط به بزرگسالانی بود که برای کودکان نوشته بودند.

این نویسنده کودک و نوجوان کشور تعداد این آثار را در سال 95 یک هزار و 617 مورد عنوان و اضافه کرد: این دوره این رقم به 2 هزار و 268 رسیده که نشان از رشد 240 درصدی در مجموع دارد، دو هزار و 186 اثری که امسال در بخش کودک دریاف شده نیز نشان از رشد 400 درصدی د راین حوزه دارد.

**کارگاه خلق کتاب تصویری سپیدار

فریدون عموزاده خلیلی اظهار داشت: یکی از بخش های که امسال به جایزه ادبی سپیدار افزوده شد، مسابقه و کارگاه خلق کتاب تصویری سپیدار است، این کارگاه با هدف خلق داستان های تصویری محیط زیستی برای کودکان در تیر ماه سال جاری فراخوان داد.

وی افزود: دبیرخانه سپیدار بالغ بر 200 اثر از نویسندگان و تصویرگران حوزه کتاب دریافت کرد که آثار رسیده توسط داوران مراحل اول هدی حدادی، کیانوش غریب پور و فریدون عموزاده خلیلی مورد بررسی قرار گرفت.

به گفته عموزاده خلیلی، با بیان اینکه 20 نویسنده و 20 تصویرگر امکان حضور در کارگاه را یافتند، گفت: نویسندگان و تصویرگران پس از دو هفته کارگاه فشرده کار گروهی و استفاده از راهنمایی های اساتید به مدت 26 ساعت، سه هفته فرصت داشتن تا ماکت کتاب تصویری خود را برای داوری ارائه کنند.

وی گفت: از میان 20 کتاب تصویری که توسط شرکت کنندگان آماده شد به مرحله نهایی راه یافته اند که از این میان 10 اثر یک کتاب تصویری برگزیده شده و در اختتامیه جایزه سپیدار به عنوان برنده اعلام خواهد شد.

عموزاده خلیلی ادامه داد: نویسنده و تصویرگر کتاب برگزیده از سوی انتشارات فنی ایران در نمایشگاه کتاب بلونیا 2018 شرکت خواهند کرد.

دبیر جشنواره سپیدار توضیح داد: در این دوره در بخش کودک و نوجوان دو هزار و 186 اثر شامل داستان و نوشته های ادبی، شعر، خلاصه نویسی و معرفی کتاب، گزارش فعالیت محیط زیستی و بخش گروهی اثر دریافت شد.

وی با بیان اینکه در بخش بزرگسال نیز 824 اثر دریافت شد، افزود: از میان 584 داستان دریافتی در این بخش 65 داستان به مرحله نهایی راه یافت و توسط داوران نهایی مورد بررسی قرار گرفت و در نهایت 15 اثر داستانی توانست به مرحله نهایی برسد.

به گفته عموزاده خلیلی، از میان 240 شعر دریافتی نیز 30 اثر به مرحله نهایی داوری راه یافت که در این بخش 7 اثر نامزده دریافت جایزه شدند.
دبیر جایزه ادبی سپیدار ادامه داد: حضور پررنگ استانها و شهرهای مختلف ایران در این دوره مشهود بود، کودکان استان های ایلام، آذربایجان غربی، اصفهان، هرمزگان و گلستان بیشترین اثار به این دوره از جشنواره ارسال کردند.

عموزاده خلیلی تصریح کرد: آنچه این دوره از جایزه را از دوره های پیشین متمایز کرد، مشارکت نهاد کتابخانه عمومی کشور بود زیرا تعداد زیادی از کودکان و نوجوانان شهرهای محروم توسط مدیران، مربیان و کتابداران این کتابخانه ها شناخته و در این مسابقه شرکت کردند.

وی اظهار داشت: در مرحله نخست هیات انتخاب حدودا 560 اثر را برگزید و هیات داوران نیز 94 اثر را در بخش های مختلف انتخاب کرد. در نهایت 21 اثر در بخش های مختلف کودک و نوجوان برای دریافت جایزه یا لوح تقدیر برگزیده شده اند که در روز 11 اذر ماه در مراسم پایانی سپیدار معرفی خواهند شد.

** برگزاری مسابقه محیط زیستی «سپیدار آنلاین» برای کودکان و نوجوانان
وی درباره مسابقه «سپیدار آنلاین» که در حاشیه‌ سومین جشنواره‌ محیط زیستی سپیدار برگزار می شود گفت: «سپیدار آنلاین» از کودکان و نوجوانان دعوت کرد تا با ارسال فیلم های یک دقیقه ای راهکاری برای نجات کره زمین ارائه دهند، از این رو مخاطبان در سه گروه سنی فیلم های خود را به دبیرخانه این جشنواره ارسال کردند.

دبیر جایز ادبی سپیدار اضافه کرد: در این آثار به یکی از مشکلات زیست محیطی و راه حل مقابله با آن اشاره شده، بنابراین هوشمندی شرکت‌کنندگان در پرداختن به مسایلی که اغلب به آنها توجه نشده و خلاقیت آنها در ارایه راه حل معیارهای بررسی هیات انتخاب بوده است.

وی توضیح داد: فیلم های برگزیده در کانال جشنواره سپیدار به نمایش درآمده و آرای مردمی برندگان نهایی مسابقه را مشخص خواهد کرد، برندگان در سه رده سنی 6 تا 9، 9 تا 12 و 12 تا 17 سال علاوه بر دریافت مجموعه ای از کتاب‌های نردبان، به عضویت باشگاه سپیدار درمی آیند، البته برندگان نوجوان این مسابقه فرصت حضور در غرفه « کتاب‌های نردبان» در نمایشگاه کتاب ۱۳۹۷ به عنوان غرفه دار را خواهند داشت تا ضمن آشنایی با دنیای کتاب، کسب مهارت و درآمد را نیز تجربه کنند.
به گفته عموزاده خلیلی، مهلت ارسال این آثار تا دهم آذر است و برندگان در نیمه دوم آذرماه معرفی می شوند.


**کتاب های سبز، برگزیده دو دوره جایزه محیط زیست شده است
بنیانگذار جایزه ادبی سپیدار هم در این مراسم گفت: با توجه به اینکه اهمیت به محیط زیست برای افرادی که عادت به نادیده گرفتن این مساله دارند بسیار دشوار است، از این رو تصمیم گرفتیم کار را با کودکان و نوجوانان شروع کنیم تا آنها حفظ محیط زیست را جزو دغدغه های خود بدانند در این مسیر ابتدا کتاب های سبز با موضوع محیط زیست را منتشر کردیم.

سیدرضا کروبی با بیان اینکه کتاب های سبز انتشارات فنی ایران دو دوره برنده جایزه محیط زیست شده است، ادامه داد: تاکنون 350 جلد کتاب در این حوزه منتشر کرده ایم و کتاب های دیگری را نیز در دست تالیف داریم.

وی اضافه کرد: در اولین دوره برگزاری جایزه به دلیل اطلاع رسانی نامناسب و عدم همکاری سازمان ها و نهادهایی چون وزارت آموزش و پپرورش و کانون پرورش فکری کودک و نوجون تعداد کمی مشارکت در این جایزه کردند در حالیکه با وجود 110 هزار مدرسه و 14 میلیون دانش آموز به طور قطع استقبال از این جایزه میتوانست بیشتر باشد.

مدیر عامل انتشارات فنی ایران ادامه داد: با این وجود، این جایزه متوقف نشد و سپیدار تنومند و ریشه دار تر شد و دبیرخانه دائمی ان در طول سال به طور مستمر فعالیت دارد.

کروبی محیط زیست را آمیخته با زندگی انسان دانست و گفت: اهمیت این جایزه تا جایی است که در مراسم اختتامیه مسئولانی چون معصومه ابتکار رییس پیشین سازمان محیط زیست، وزیر آموزش و پرورش و مدیر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شرکت کرده اند.

وی افزود: امسال نیز مانند دو دوره قبل کودکان و نوجوانان افغانستانی نیز آثاری را به این جشنواره ارسال کرده اند و از نظر کمی و کیفی رشد خوبی را در این حوزه شاهد هستیم.

مدیر عامل انتشارات فنی ایران از رونمایی کتاب های برگزیده دوره های قبل این جشنواره خبر داد و گفت: آثار برگزیده این دوره ها به صورت یک کتاب منتشر خواهد شد.

براساس این گزارش، آیین اختتامیه این جایزه روز شنبه 11 آذر از ساعت 14 در مرکز آفرینش های فرهنگی و هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار می شود.

502

کد خبر: 876013

وب گردی

وب گردی