فقر ناشی از کج سلیقگی مدیران مناطق آزاد دستاوردی جز فقر اقتصادی نخواهد داشت

معاون سازمان بنادر و دریانوردی کشور گفت: اگر مناطق آزاد موفق نبودند چرا در دولت و مجلس مطرح است که ده ها نقطه ی دیگر به منطقه ی آزاد تبدیل شوند، بنابراین مناطق آزاد پرسود هستند.

هادی حق شناس، معاون سازمان بنادر و دریانوردی کشور در گفت و گو با خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز گفت: باید به این واقعیت تلخ اعتراف کرد که در بعضی از مقاطع در مناطق آزاد، سوء تدبیر وجود داشته است اما اصل و فلسفه ی تشکیل مناطق آزاد را نمی توان کتمان کرد زیرا یک تجربه ی جدید در مناطق توسعه یافته و درحال توسعه است.

او افزود: اصل مناطق آزاد را دنیا پذیرفته است که یک پایلوتی برای توسعه ی کشورها ایجاد شود و در کشور ماهم باید برخی قواعد در مناطق آزاد ایجاد و اجرا شود؛ اگر توسعه ای همراه داشت به کل کشور تعمیم داده شود.

معاون دریانوردی سازمان بنادر تصریح کرد: فقر و بیکاری در مناطق آزاد وجود دارد و رونق اقتصادی در این مناطق به پیشرفت بومیان منتج نشده است و بخشی از کج سلیقگی های مدیریت در مناطق آزاد قشم، کیش یا چابهار وجود دارد، چون اگر مناطق آزاد نفعی دارد، باید اول برای مردم و شهروندان همان منطقه باشد.

حق شناس خاطر نشان کرد: مدیران و هیأت مدیره مناطق آزاد افرادی هستند که به راحتی به مسئولان کشور دسترسی دارند حتی اگر خود مناطق آزاد درآمد نداشته باشند می توانند با لابی گری مشکل فقر آن منطقه را حل کنند، چون اگر مناطق آزاد به شهروندان منطقه سودی نرسانند طبیعی است که به اهداف خود نرسیده اند.

معاون سازمان بنادر و دریانوردی کشور افزود: البته اگر مناطق آزاد موفق نبودند چرا در دولت و مجلس مطرح است که ده ها نقطه ی دیگر به منطقه ی آزاد تبدیل شوند، بنابراین مناطق آزاد پرسود هستند.

حق شناس گفت: باید تلاش شود که همین مناطق آزادی که تاکنون ایجاد شده است به اهداف خود برسند و تا زمانی که این مناطق آزاد موفق نشوند، افزایش تعداد مناطق آزاد عوارض منفی را ماندگارتر خواهد کرد و دبیر کل مناطق آزاد باید تلاش های خود را انجام دهد که همین مناطق آزاد موجود به حداقل دستاوردهای خود برسند بعد مناطق آزاد را در دیگر مناطق کشور ایجاد کنند.

403

کد خبر: 876087

وب گردی

وب گردی